13

مهر

1403


اقتصادی

27 فروردین 1398 09:16 0 کامنت


سومین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در هرمزگان از صبح دیروز در بندرعباس آغاز شد. 


رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: طبق دستور وزیر اقتصاد و دارایی نباید تنها به دنبال جذب سرمایه گذاری های بزرگ باشیم بلکه از سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک نیز استقبال می کنیم.


سیدعلی محمد موسوی در سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری هرمزگان افزود: فراموش نمی کنیم لطف سرمایه گذارانی که در این شرایط حساس کشور به سمت سرمایه گذاری داخلی مجدد بیایند و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.


وی بیان داشت: 8 درصد متوسط رشد سالیانه اقتصادی کشور در برنامه ششم هدف گذاری شده که می دانیم سرمایه های داخلی برای رسیدن به رشد اقتصادی کفاف نمی دهد و تمام تلاشمان اینست که به سمت جذب سرمایه گذاری خارجی برویم.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که در برنامه ششم 65 میلیارد دلار برای تامین مالی از خارج هدف گذاری شده است، بیان داشت: پیام سازمان سرمایه گذاری اینست که دست دوستی و برادری به سمت کشورهای همسایه و دوست دراز کنیم.


موسوی ادامه داد: در واقع سرمایه گذاران داخلی و خارجی با هم برابری دارند و مالک سهام وارزش دارایی هایی خود هستند و هیچ محدودیتی نیز در سهم اشخاص خارجی وجود ندارد.وی یاد آورشد: باید تلاش کنیم برای این که امنیت لازم را کسب کنیم، اطمینان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری بدهیم.


این مقام مسوول ادامه داد: تنها مرکز قانونی برای سرمایه گذاری مرکز خدمات سرمایه گذاری به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل اقتصاد و دارایی است که سرمایه گذاران به منظور جلوگیری ها از ناهماهنگی ها و برای رفع مشکلات خود می توانند به این مرکز مراجعه کنند.


رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اظهارداشت: ما به سهم خودمان در سازمان سرمایه گذاری تلاش کردیم که قانون تشریف و حمایت از سرمایه گذاران خارجی را به شکل خوبی به اجرا درآوریم.موسوی گفت: امروز بیشتر به دنبال مفهومی به نام اتلاف سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم و با توجه به نامهربانی های که در عرصه بین المللی وجود دارد ما به دنبال استقبال بیشتر از سرمایه گذاران بین المللی هستیم.


وی در ادامه هدف از همایش فرصت های سرمایه گذاری هرمزگان را ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مقامات استانی دانست و گفت: امیدواریم این همایش فصل جدیدی از سرمایه گذاری را برای استان زرخیر هرمزگان که دارای قابلیت ها و ظرفیت های مهم اقتصادی و گردشگری است، فراهم کند.


 هرمزگان مقصد خوبی برای گردشگری است


رئیس سازمان جهانی آتیک با بیان اینکه باید توجه داشت که باید روزبه‌روز بر همکاری دو ‌کشور ترکیه و ایران اضافه شود، تصریح کرد: در جریان بازی‌های کثیف و ناجوانمردانه‌ آمریکا علیه ایران هستیم و ما در کنار ایران خواهیم بود و از این کشور حمایت خواهیم کرد.


ساهین عزیز صبح دیروز در سومین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با بیان اینکه باید روزبه‌روز بر همکاری دو ‌کشور ترکیه و ایران اضافه شود، تصریح کرد: در جریان بازی‌های کثیف و ناجوانمردانه‌ آمریکا علیه ایران هستیم و ما در کنار ایران خواهیم بود و از این کشور حمایت خواهیم کرد.

عزیز اظهار کرد: به‌عنوان رئیس سازمان جهانی آتیک که متشکل از ۵۳ کشور است به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران «نه» می‌گوییم.


رئیس سازمان جهانی آتیک با اشاره به اینکه استان هرمزگان مقصد خوبی برای گردشگری است و باید به این ظرفیت در این استان بیشتر توجه شود، خاطرنشان کرد: برای افزایش تجارت، خواهرخواندگی شهرها و استان‌ها بسیار حائز اهمیت است.


وی اضافه کرد: امضای پروتکل‌های همکاری بین‌شهری سبب پیشرفت در مناطق موردنظر می‌شود و تجارت و گردشگری را افزایش خواهد داد.رئیس سازمان جهانی آتیک بیان کرد: برای همکاری متقابل با این استان امیدواریم و مطمئنیم موقعیت‌های خوبی در انتظار هردوی ماست.


جاذبه‌های گردشگری متنوع در هرمزگان وجود دارد


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز گفت: نمی دانم چرا با وجود این همه ظرفیت و نعمت خدادادی شاهد عدم جذب سرمایه گذاری قدرتمندی در هرمزگان هستیم.


غلامرضا انصاری افزود: این استان باید کمک حال اقتصاد کشور باشد، پس باید مشکلات را شناسایی کنیم و تلاش‌های اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.


وی ادامه داد: هرچه نعمت است از فرصت‌های اقتصادی بسیار گسترده تا جاذبه‌های گردشگری متنوع در استان هرمزگان وجود دارد.

وی اظهار کرد: این استان باید کمک حال اقتصاد کشور باشد، پس باید مشکلات را شناسایی کنیم و تلاش‌های اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

انصاری با بیان اینکه بزرگترین بندر کشور و گل سر سبد موقعیت جغرافیایی کشور در این استان قرار دارد، خاطرنشان کرد: بندرعباس از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین و پرظرفیت ترین بندرهای دنیا در خلیج فارس بوده است و محیطی شناخته شده تلقی می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امسال سال بسیار حساسی از جهت «رونق تولید» است، اضافه کرد: سفارتخانه ها و کشورهایی که علاقه به سرمایه گذاری دارند را تشویق به سرمایه گذاری می کنیم، که بهترین فرصت برای تبلیغ و تشویق سرمایه گذاری در این استان است و ‌نمایندگی‌های ما آمادگی کامل برای همکاری را دارند.

انصاری با بیان اینکه وزارت امورخارجه با توجه به تجربیات خود در این زمینه قدم های خوبی برداشته است، اظهار کرد: این همایش فرصتی ناب برای شناسایی توانمندی های استان هرمزگان است.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: پیشنهاد می کنم حضور در بازار عراق را در اولویت خود داشته و یکی از تضمین های موجود حضور در بازار عراق باشد.وی با بیان اینکه در بحث مشکلات نقل و انتقال مالی با خارج از کشور طرحی تحت عنوان تهاطر به دولت پیشنهاد شده تا مشکلات تولیدکنندگان در این زمینه برطرف شود.


حمایت از سرمایه گذاران باید در عمل باشد نه در حرف


نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز گفت: باید همگی تلاش کنیم تا حضور پر برکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را گرامی بداریم اما نه در حرف بلکه در عمل !


آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با بیان اینکه توقع سرمایه پذیری این است که سرمایه در کار باشد تا در این فضا سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: سرمایه گذاری استکبار جهانی یعنی فقط پول به جیبشان برود ولی سرمایه گذاران حاضر در این نشست کسانی هستند که استکبار جهانی خون آن کشورها را مکیده است.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه سرمایه گذار باید سود ببرد اما سود در چه مقیاس نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: سرمایه گذار توقع دارد که مورد حمایت منطقی قرار گیرد و  سرعت کار را بالا ببیند.

وی ادامه داد: بنده از تمامی قدرتم برای حمایت از سرمایه گذاران استفاده خواهم کرد و امیدوارم وزارت خانه های دولت تنها به حرف اکتفا نکرده و حمایت های خود را به صورت عملی نشان دهند.


آیت الله نعیم آبادی با بیان اینکه سرمایه گذار توقع دارد که مشکلی در کارش به وجود نیاید، اظهار کرد: باید تمامی شرایط و برنامه ها برای ورود و جذب سرمایه گذار موجود و.تسهیل شود تا از استقبال جهانی در این همایش به درستی بهره ببریم.

وی اضافه کرد: باید همگی با هم تلاش کنیم تا حضور پر برکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را گرامی بداریم اما نه در حرف بلکه در عمل و اقداماتم!

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه در سالجاری شاهد پایان خشکسالی هستیم، تصریح کرد: مردم ما در خشکسالی صبر خود را نشان دادند و پوزه استکبار را به زمین مالیدند اما اکنون زمان آن است که دیگر به چنین مردمی خدمات ویژه ای ارائه دهیم.


هرمزگان مجموعه ای از فرصت های سرمایه گذاری است


استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در زمانی مشخص شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چارچوب قانون فراهم کنند، اظهار کرد: مصوبه توسعه و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در شرق استان به تصویب رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای تحقق آن هستیم.

فریدون همتی دراین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گزاری استان هرمزگان، افزود: امیدوارم در این همایش بتوانیم نقشه راهی برای توسعه هرمزگان در سال جاری که سال رونق تولید نام گرفته در مسیر رونق بخشی به فضای کسب‌وکار با تکیه‌بر مزیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی صورت بگیرد.  

  
وی با بیان اینکه بر اساس هرمزگان الگوی مناسبی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و میزبانی گشاده‌رو است، تصریح کرد: در هرمزگان با ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری نیز اراده دولت و استان را برای فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذار و ایجاد فضایی متفاوت و مناسب برای رونق کسب‌وکار نشان دادیم .


همتی ادامه داد: هرمزگان از یک‌سو به دلیل مجاورت با خلیج‌فارس و دریای عمان از جایگاه مهمی برخوردار است که سبب شده هرمزگان را به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور بنامیم.


وی با اشاره به اینکه هرمزگان تصویری از مجموعه اقتصادی است که ظرفیت‌های بی‌نظیری را برای به حرکت درآوردن موتور محرک اقتصادی است، اظهار کرد: صنایع، پالایشگاه‌ها، گمرکات، بنادر، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و مناطق گردشگری از مزیت‌های مهم هرمزگان است .


استاندار هرمزگان با بیان اینکه هم اکنون فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در بخش صنایع به ویژه فولاد در هرمزگان موجود است، خاطرنشان کرد: خدمات رسانی بانکرینگ سوخت از دیگر ظرفیت‌هایی است که به دنبال توسعه آن هستیم .وی اضافه کرد: کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان است که محصولاتی همچون خرما، سیر، لیموترش، انبه و صیفی‌جات این استان زبانزد عرصه‌های بین‌المللی است و فضای مطلوبی برای سرمایه‌گذاران است.


همتی با بیان اینکه در بخش شیلات نیز زمین‌های مستعد پرورش میگو نیز قابلیت مطلوبی برای هرمزگان رقم زده است، خاطرنشان کرد: در دریا حدود 140 هزار تن ظرفیت شناسی جهت پرورش ماهی و دو میلیون تنی پودر ماهی نیز صورت گرفته و می‌تواند سبب رونق تولید و اقتصاد کشور شود.

عالی‌ترین مقام دولت در هرمزگان با اشاره به اینکه حضور وسیع گردشگران و عدم پاسخگویی به تمامی نیازها، فرصتی بکر برای سرمایه‌گذاران و پاسخگویی به نیازهای گردشگران است، اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم سایر جزایر استان را همچون کیش و قشم فعال کرده و با ایجاد دهکده‌های گردشگری شاهد رونق جزایر استان هرمزگان باشیم .


وی ادامه داد: حدود 15 میلیون سفر دریایی در استان هرمزگان صورت می‌گیرد که خود نشان دهنده خاص بودن این استان از تمامی مزیت‌ها نسبت به سایر استان‌های کشور است .همتی با اشاره به اینکه جاذبه ترانزیت کالا و بازرگانی با توجه به موقعیت استراتژیک آن در منطقه خود ظرفیت بی‌بدیلی در سطح کشور است، اظهار کرد: نزدیک به 60 درصد صادرات و واردات کشور از بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد که شاخص بودن هرمزگان را نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های هرمزگان اهدافی مشخص‌شده است، تصریح کرد: با توسعه گردشگری سلامت، دریایی و ورزشی، هدف‌گذاری جذب ده میلیون گردشگر در سال را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با ساخت دهکده‌های تفریحی و ویلایی این مهم را رقم خواهیم زد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان در هرمزگان نیز در دستور کار قرار گرفته است، ابراز کرد: توسعه صنایع کشتی‌سازی، قطعه‌سازی، شناور و قایق تفریحی در مجتمع کشتی‌سازی فراساحل نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از هفتاد هزار نفر در روستاها و شهرهای هرمزگان در بخش صنایع‌دستی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: هرمزگان همواره به عنوان پایتخت اقتصادی کشور پیشرو بوده تا در تسهیل گری در امر تجارت نیز پیش‌قدم باشد .


همتی اضافه کرد: سند میثاق اجتماعی به عنوان تضمین امنیت سرمایه‌گذاری نیز از سوی استانداری هرمزگان نیز به عنوان پشتیبان بخش خصوصی طراحی شده است .


عالی‌ترین مقام دولت در استان هرمزگان با اشاره به اینکه تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در زمانی مشخص شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چارچوب قانون فراهم کنند، اظهار کرد: مصوبه توسعه و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در شرق استان به تصویب رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای تحقق آن هستیم.


وی با بیان اینکه هرمزگان مجموعه‌ای از توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، افزود: در پنل های تخصصی این همایش نیز فرصت‌ها مطرح تا سرمایه‌گذاران به خوبی با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.


همتی در پایان گفت: امیدوارم در آینده به صورت منظم و مستمر با سرمایه‌گذاران در ارتباط باشیم تا بتوانیم شرایط مناسب را برای توسعه هرمزگان فراهم کنیم.


سهم 9درصدی هرمزگان در صادرات غیرنفتی کشور


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در سال 97 رشد 43 درصدی در حوزه صادرات نفتی نسبت به سال 96 داشته‌ایم، گفت: در حوزه تاسیس صنایع نیز با رشد 50 درصدی همراه بوده‌ایم.


خلیل قاسمی در سومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان و در پنل ویژه صنعت، معدن و تجارت و مناطق ویژه با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد، اظهار داشت: انواع مواد معدنی در استان وجود دارد که نیازمند فراوری بوده و در این زمینه احتیاج به حضور سرمایه‌گذاران داریم.


وی، سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد و آلومینیوم  را یکی دیگر از حوزه‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: شرایط تولید در سال97  با وجود سایه سنگین مسائل سیاسی و تحریم‌ها در هرمزگان شرایط بسیار خوبی بود.


دبیر پنل صنعت، معدن و تجارت و مناطق آزاد با بیان اینکه در سال 97 رشد 43 درصدی در حوزه صادرات نفتی نسبت به سال 96 داشته‌ایم، گفت: در حوزه تاسیس صنایع نیز با رشد 50 درصدی همراه بوده‌ایم.


قاسمی بیان کرد: 346 هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن استان احصا شده است که می‌تواند شرایط مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این بخش باشد.وی خطاب به سرمایه‌گذاران حاضر در این پنل خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری شما می‌تواند کمک بزرگی به تولید و ایجاد اشتغال کند.


خلیل قاسمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان داشت: استان هرمزگان، 5 سال است که در صدر رتبه‌بندی سرمایه‌پذیری در سطح کشور قرار دارد و امروز حدود 9 درصد از صادرات غیر نفتی کشور در این استان تولید می‌شود.

دیدگاه ها (0)
img