14

مهر

1403


اقتصادی

09 خرداد 1398 08:57 0 کامنت


هرمزگان با هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوارساحلی پیشتاز در رها سازی لارو میگو در دریاست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛سالانه برای بازسازی ذخایر میگو بیش از ۶۰ میلیون قطعه لارو میگو در دریا رها سازی می‌شود.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان میگوید: رها سازی لارو میگو در دریا تا پایان خرداد ادامه دارد.لارو‌ها از میگو‌های مولد بومی استان که از آب‌های منطقه سیریک تا هرمز گرفته شده تولید می‌شود.عبدالرسول دریایی میگوید: هر لارو میگو باید به وزن یک تا ۳ گرم برای رها سازی برسد که ۳۰ تومان برای شیلات هزینه دارد.
لارو میگو‌های تولید شده در خور‌های سیریک، کلاهی و تیاب شمالی میناب، جنگل‌های حرا و مناطق نزدیک صید رهاسازی میشود.معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان می‌افزاید: صید غیر مجاز، آلودگی دریا و خوردن لارو‌ها توسط سایز آبزیان از جمله عوامل تحدید کننده لارو‌ها است که باعث می‌شود فقط ۳ تا ۱۰ درصد لارو‌ها به مرحله صید برسند.لارو‌های میگو در تنها مرکز تکثیر و بازسازی ذخائر میگو ایران در کلاهی میناب تولید میشود.
مرکز تکثیر و بازسازی ذخائر میگو سال ۷۲ تاسیس شده است.دریایی می‌افزوید: ظرفیت تولید لارو میگو در این مرکز ۱۰۰ میلیون است که با تامین اعتبار می‌تواند از حداکثر ظرفیت استفاده کرد.هرمزگان جایگاه نخست را در تولید و رها سازی لارو میگو در ایران را دارد.


هرمزگان رتبه دوم صید میگو در کشور
استان خوزستان با دو فصل صید میگو در تابستان و پائیز جایگاه نخست صید میگو را به خود اختصاص داده است و بعد از آن هرمزگان با یک فصل در اوایل پائیز جایگاه دوم صید میگو را دارد.
رئیس گروه امور صید اداره کل شیلات هرمزگان میگوید: رهاسازی لارو میگو در دریا تاثیر مستقیمی بر ازدیاد نسل گونه میگو و افزایش میزان صید دارد.پارسال با رها سازی لارو میگو هزار و ۸۸۰ تن میگو در آب‌های هرمزگان صید شدبهاره هرمزی می‌افزاید: یکی از عوامل تحدید کننده میگو و دیگر آبزیان صید غیر مجاز است که سالانه صدمات جبران ناپذیری را به ذخایر دریا وارد میکند.


صید غیر مجاز فرصت زاد آوری آبزیان و رسیدن به وزن اقتصادی را از آبزیان میگیرد و همچنین تاثیر مستقیمی بر کاهش درآمد صیادان مجاز دارد.با از بین رفتن ذخایر آبزیان شغل صیادی هم در خطر است.
رئیس گروه امور صید اداره کل شیلات هرمزگان میگوید: اعلام تقویم ممنوعیت صید ماهیان و وگونه‌های در معرض خطر، ساماندهی شناور‌های غیر مجاز، بررسی و ارزیابی ذخایر گونه‌های در حال برداشت، کنترل مدیریت صیدگاه ها، شناور‌ها و ادوات صید توسط شیلات و یگان حفاظت در دریا و خشکی و ایجاد زیستگاه مصنوعی آبزیان به منظور جبران ذخایر دریا از جمله اقدامات شیلات هرمزگان برای مقابله با صید غیر مجاز است.


پرورش میگو صنعت سود آور هرمزگان
وجود ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد برای تولید میگوی پرورشی، ۱۴ مرکز پرورش با تولید یک میلیارد و چهارصد میلیون لارو میگوی پرورشی از مهمترین ظرفیت‌های شیلاتی هرمزگان است.هرمزگان با تولید بیش از ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن میگوی پرورشی و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در دریا توانسته رتبه اول تولید آبزیان را در کشور بدست آورد.
معیشت ۲۲ درصد از جمعیت هرمزگان نیز از فعالیت‌های صیادی تامین می‌شود.برخورداری هرمزگان از صنعت پرورش میگو باعث شده است تا اقتصاد هرمزگان ماهیت شیلاتی بگیرد.بیش از ۷۰ درصد صنعت آبزی پروری هرمزگان در حوزه پرورش میگو است.
سالانه ۱۶ هزار تن میگو‌ی پرورشی در هرمزگان تولید و تنها ۲۰ درصد آن در داخل مصرف و بیشتر میگوی برداشت شده روانه بازار‌های خارجی می‌شود.
میگوی پرورشی از سه هزار هکتار در ۱۱ سایت و ۲۰۰ مزرعه فعال برداشت می‌شود.معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان می‌گوید: اکنون ۱۰ هزار هکتار مزرعه در هرمزگان واگذارشده و ۲۰ هزار هکتار نیز استعداد یابی شده است.
دریایی می‌افزاید: با بهره بردرای از ۳۰ هزار هکتار سطح تولید با افزایش ۱۰ برابری به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.


وی می‌گوید:همه لارو مورد نیاز در مزارع نیز در مراکز تکثیر در استان تولید می‌شود.هرمزگان با ۱۱ مرکز تکثیر سالانه نزدیک به ۲ میلیارد لارو میگو تولید و بخشی از نیاز‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان را نیز تامین می‌کند.تولید میگو در هر هکتار بین سه تا ۵ تن است که با افزایش عمق و تراکم و مکانیزه شدن تا ۸ تن نیز قابل افزایش است.با توسعه پرورش میگو زمینه اشتغال ۵ هزار نفر در استان فراهم شده است.بیش از ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان صادر می‌شود.میگوی هرمزگان اکنون به بیش از ۵ کشور دنیا در آسیا و اروپا صادر می‌شود.


سالانه ۱۴ هزار تن میگو از هرمزگان به ارزش ۷۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر می‌شود.گردش مالی در بخش صنعت میگو نیز رقمی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است.
مدیر کل شیلات هرمزگان می‌گوید: پرورش میگو جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی در هرمزگان است و حمایت‌های ویژه در پرداخت تسهیلات به متقاضیان و پرداخت سرمایه در گردش به فعلان فعلی صورت می‌گیرد.یکتاپور می‌افزاید: از زمان طرح اقتصاد مقاومتی تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه سه طرح بزرگ و مزارع کوچک در استان پرداخت شده است.
متقاضیان با ۲۰ درصد آورده می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.هزینه راه اندازی هر هکتار مزرعه ۱۵۰ میلیون تومان است.


وی می‌افزاید: تهیه اطلس میگوی استان نیز در مراحل نهایی است و تا پایان امسال منتشر می‌شود.در این اطلس اطلاعاتی درباره مزارع پرورش میگو و قابل واگذاری برای سرمایه گذاران جمع اوری شده است.دریایی معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان نیز می‌گوید: به علت کاهش منابع آبزیان دریایی به طرح‌های پرورش میگو توجه ویژه شده است.وی افزود:۱۸۰ هزارهکتار زمین مستعد برای پرورش آبزیان در سواحل جنوبی ایران استعداد یابی شده است که یک سوم از این مزارع در سواحل هرمزگان قرار دارد.
برای بهره مندی از افراد بومی محلی و صیادان سنتی ۵ هزار هکتار از مناطق ساحلی سیریک و جاسک و بندرعباس در حال مطالعه است و به افراد بومی در قالب تعاونی‌های تولید واگذار می‌شود.
در حال حاضر بیش از ۷۰ تعاونی صیادی با بیش از سی هزار نفر صیاد در هرمزگان فعال است.

دیدگاه ها (0)
img