آغاز برداشت میوه چيكو در ميناب



مدير جهاد كشاورزي ميناب از آغاز برداشت ميوه گرمسیری چيكو از باغات اين شهرستان خبر داد.

 

 به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، عباس مویدی گفت: درخت چيكو در آب‌وهوای گرم و مرطوب و يا نواحي خشك رشد مي‌كند و در اقليم‌هاي ساحلي بهترين شرايط رشد و ثمر دهی را دارد.

 وي ادامه داد: چيكو از اول دي تا نيمه اول اسفندماه قابل‌کشت است و اوج گل‌دهي آن در بهمن و اسفندماه است.

مویدی تصریح کرد: در شرايط گرده‌افشانی و تشكيل ميوه درخت چيكو مناسب‌ترين دما بين 11 تا 34 درجه سانتی‌گراد است.

اين مقام مسئول اظهار کرد: از مرحله گل‌دهي تا برداشت محصول چيكو با توجه به شرايط اقليمي هر منطقه 4 تا 10 ماه طول مي‌كشد.

وي خاطرنشان کرد: در شهرستان ميناب برداشت ميوه چيكو معمولاً از اواخر تيرماه آغاز و تا اوایل شهريور ادامه دارد.



مدير جهاد كشاورزي میناب با اشاره به نحوه برداشت ميوه چيكو يادآور شد: ميوه قبل از رسيدن كامل و بر روي درخت برداشت مي‌شود و مدت 48 ساعت در يك فضاي گرم كه بستگي به مقدار ميوه دارد نگهداري و پس از آن رسيده و قابل‌استفاده مي‌شود.
 مویدی بیان کرد: درخت چيكو از نظر هدايت الكتريكي(شوری) و اسيديته آب‌وخاک نسبت به ساير درختان گرمسيري بسيار مقاوم و در برابر آفات، بيماري‌ها و بادهاي گرم و سوزان از استقامت بيشتري برخوردار است.



وي افزود: یکی از روش‌های رایج روش تكثير چيكو در ایران از طريق پيوند زدن بر روي پايه كرول است.

مدير جهاد كشاورزي ميناب ضمن اشاره به خاصيت غذايي ميوه چيكو ادامه داد: اين ميوه داراي كربوهيدرات، پروتئين، چربي، فسفر، كلسيم، آهن، ويتامين ث و مواد قندي است كه بيشترين مصرف آن به‌صورت تازه خوري است.

وي گفت: پيشگيري از امراض صفراوي و تب از خاصيت دارويي ميوه چيكو است و پوست جوشيده آن براي درمان اسهال و مالاريا نيز مناسب است.

مویدی با بيان اينكه چيكو از چندین سال پيش در باغات ميناب کشت‌شده است، افزود: در حال حاضر 56 هكتار از زمين‌هاي این شهرستان زير كشت اين درخت است.

 وي اظهار کرد: هر درخت چيكو نسبت به سن، به‌طور متوسط 500 عدد ميوه در سال توليد مي‌كند.



 مدير جهاد كشاورزي ميناب با اشاره به اينكه شهرستان ميناب از نظر سطح زير كشت چيكو در استان مقام نخست را دارد، افزود: در بخش مركزي ميناب توسعه كشت چيكو بسيار مناسب است و اين شهرستان از پتانسيل خوبي براي افزايش كشت اين محصول و صادرات ميوه آن به كشورهاي عربي و مصرف داخلي نيز مي‌تواند از بازاريابي مناسب برخوردار باشد.



وي گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح 56 هکتار سطح زیر کشت چیکو  در شهرستان، بیش از 400 تن محصول در میناب برداشت شود.

مویدی ناشناخته بودن ميوه چيكو براي مصرف‌کنندگان و كشاورزان، فسادپذیری ميوه در فضاي گرم و خورده فروشي در بازار را از مشكلات موجود در شهرستان ميناب ذكر كرد و افزود: كند بودن رشد چيكو تا مرحله ميوه دهي، بالا بودن قيمت توليد نهال و نيز گراني قيمت ميوه براي مصرف‌کنندگان از ديگر مشكلات در مسير ترويج اين محصول است.



«چیکو» خاصیت ضدسرطانی دارد
متخصصان هندی می‌گویند: «چیکو» که یک میوه گرمسیری است خاصیت ضدسرطانی دارد.

این متخصصان در مطالعات خود مشاهده کردند که عصاره «متانولی» این میوه حاوی «فیتوکمیکال‌های» فعالی است که روی سلول‌های تومور تأثیر گذاشته و می‌تواند این سلول‌ها را از بین ببرد.



«ساتیس سی راگاوان»، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در این بررسی عصاره متانولی حاصل از میوه کامل چیکو و خواص ضدسرطانی آن روی سلول‌های سرطانی مختلف و مدل‌های حیوانی مورد آزمایش قرار گرفت. یافته‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که گنجاندن چیکو در رژیم غذایی روزانه از بدن در برابر پیشرفت سلول‌های سرطانی حفاظت می‌کند.

این متخصصان اظهار داشتند: هرسال در هند یک‌میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان گزارش می‌شود که این رقم طی 20 سال دو برابر خواهد شد. همچنین از حدود هشت میلیون مورد فوتی در سال 2012 میلادی در سراسر جهان براثر ابتلا به سرطان نزدیک به 700 هزار مورد در هند رخ‌داده است.



 راگاوان گفت: این میوه به دلیل تنوع شیمیایی وسیع برای درمان انواع سرطان مؤثر است. ما در این بررسی تأثیر آن را روی سلول‌های سرطانی گرفته‌شده از سرطان‌های مختلف همچون لوسمی، سرطان ریه و پستان آزمایش و مشاهده کردیم که میوه چیکو میزان گسترش سلول‌های سرطانی را در موش‌ها کاهش داده است. همچنین متخصصان دریافتند که عصاره میوه چیکو نه‌تنها از رشد سلول‌های سرطانی در 50 درصد از موش‌های تحت آزمایش جلوگیری کرده بلکه موجب افزایش سه برابری طول عمر موش‌های تحت درمان شده است.



 "چیکو" میوه‌ای است که در مناطق استوایی و گرمسیری کشت می‌شود و در کشورهای متعددی مصرف دارد و حاوی فیبر خوراکی،‌ مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها