13

مهر

1403


اجتماعی

10 شهریور 1398 10:56 0 کامنت

در حوزه قوانين در خانواده، چنانچه بخواهيم از منظر قوانين مجلس صحبت کنيم بايد گفت که قانون کم نداريم يعني وزنه قوانين در حوزه خانواده خوب است و خلأ قانوني وجود ندارد، اما خلأ آموزش وجود دارد و خانواده‌ها آموزش خوبي براي اينکه شکل‌گيري امن، آرام و يک ذهن‌سازي خوب براي اينکه زندگي مناسب داشته باشند، نمي‌بينند.

 

به گزارش صبح ساحل، پروانه مافی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: در دين اسلام توجه ويژه‌اي به تحکيم خانواده شده و 25 ذي الحجه به‌عنوان روز خانواده و تکريم بازنشستگان گواه اين ادعاست. نامگذاري اين مناسبت با شأن نزول آيه هل‌اتي در سوره الانسان قرآن کريم که درباره خانواده و استحکام پايه‌هاي آن است. مهمترين رکن هرجامعه‌اي براي اينکه به اجتماعي امن و همراه با آرامش و پرورش باشد، خانواده است، يعني خانواده اولين رکن جامعه به حساب مي‌آيد، چراکه خانواده شکل امن و پرورش يافته به جامعه مي‌دهد.

 

هر گونه نابساماني در اجتماع را بايد در خانواده جست‌وجو کرد يعني چنان‌چه اجتماع را در هم ريخته، نابسامان و مشوش مي‌بينيد بايد ريشه آن را در خانواده پيدا کرد. هدف خدا از خلقت انسان اين بوده که انسان بعد از تولد رشد پيدا کند و بعد به سمت کمال معنوي برود و در اين کمال جويي از خود عبور کرده و به ديگران برسد. اين هدف استراتژيک در خانواده محقق مي‌شود و رخ مي‌دهد. فرزندان بعد از رشد براي پدر و مادر احترام ويژه‌اي قائل مي‌شوند، چراکه اين آموزه‌ها در آموزه‌هاي ديني و اخلاقي براي پدر و مادر گذاشته شده و تمام اينها نشان مي‌دهد بحث خانواده بسيار مهم است.

 

طي چند دهه اخير به‌دليل اينکه آموزش‌هاي خوبي در خانواده شکل نگرفته، نهاد خانواده، پايه‌هاي محکمي ندارد و دچار خلأ آموزشي در حوزه خانواده هستيم و جوانان براي داشتن يک زندگي مناسب همراه با آرامش آموزش نمي‌بينند، بنابراين تمام مجريان قانون بايد قوانين حوزه خانواده را بازخواني کنند. در حوزه قوانين در خانواده، چنانچه بخواهيم از منظر قوانين مجلس صحبت کنيم بايد گفت که قانون کم نداريم يعني وزنه قوانين در حوزه خانواده خوب است و خلأ قانوني وجود ندارد، اما خلأ آموزش وجود دارد و خانواده‌ها آموزش خوبي براي اينکه شکل‌گيري امن، آرام و يک ذهن‌سازي خوب براي اينکه زندگي مناسب داشته باشند، نمي‌بينند.

 

اين مشکلات ناشي از خلأ آموزشي است و اين موضوع مي‌تواند شکل‌دهنده آمارهاي طلاق باشد، به‌طوري که امروز شاهد آمار بالاي طلاق هستيم. امروز تعليم مردم به اينکه چگونه خانواده را حفظ کنند و به آن توجه کنند، بسيار مهم است. در فراکسيون خانواده از دستگاه‌ها خواسته شده تا گفتار را به عملکرد و رفتار تبديل کنند و از دستگاه‌ها خواسته شده تا با نگاه به مسأله خانواده گزارش عملکرد ارائه دهند و در اين راستا گزارشات خوبي دريافت شده است؛ همچنين به موضوع ازدواج ورود کرده‌ايم و قوانين معطل مانده مربوط به ازدواج که در دوره‌هاي قبل در مجلس به دستگاه‌ها ابلاغ شده اما اجرايي نشده بود، پيگيري شده است، يعني دستگاه‌هاي مجري در بخش نظارتي در اين حوزه فعال شد‌ه‌اند و بايد در انتظار نتايج آن در جامعه باشيم.

دیدگاه ها (0)
img