13

مهر

1403


اجتماعی

02 اسفند 1391 09:00 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ بیماران ناهنجاری های مادرزادی سر وصورت به صورت رایگان در بیمارستان ام لیلا بندرعباس  درمان شدند.

مجید مدتی است که اعتماد به نفسش زیاد شده و در جمع دوستان حضور می یابد، با آنها بگو و بخند دارد و از آن گوشه نشینی، افسردگی خبری نیست و دیگر نمی ترسد که از خانه خارج شود مورد تمسخر بچه های فامیل و آشنا قرار گیرد. این نوجوان، 14 سال پیش به علت ناهنجاری مادرزادی، "لب شکری" متولد شد ولی به علت هزینه زیاد عمل جراحی و ناتوانی خانواده  برای تامین این هزینه، او به اجبار با این عارضه کنار آمد تا آنکه ماه پیش ازطریق رسانه ها خبردار شد که تیم جراحی خیر، افرادی که دچار  ناهنجاری های مادرزادی لب و صورت هستند را  به صورت رایگان در بیمارستان ام لیلا بندرعباس درمان می کنند. این نوجوان با خوشحالی این خبر را به خانواده اش داد ،پدر همان روز خود را به بیمارستان رساند و اسم فرزندش را در لیست  انتظار ویزیت قرار داد. حالا مجید مانند افراد عادی بدون هیچ استرسی از مسخره شدن در جمع دیگران قرار می گیرد...

فرهاد 18 ساله نیز مانند مجید در روستا زندگی می کند که از کودکی دچار "شکاف کام" بود، اکثر اوقات در تنهایی خود فرو می رفت دیگر این امر برایش یک عادت شده بود و فکر نمی کرد روزی بتواند با انجام عمل جراحی، زندگی دوباره ای داشته باشد. پدر فرهاد در این باره می گوید:"این بچه همیشه در مدرسه صندلی  آخر کلاس می نشیند و  دوست چندانی ندارد چون بر اثر این بیماری مادرزادی ، زمانی که صحبت می کرد  کسی متوجه حرفهای او نمی شد و این امر برایش مشکل ساز بود". این مرد 40 ساله ادامه می دهد:" چند سال پیش، او را به نزد  دکتر متخصص بردم و پس از ویزیت، بیان کرد که عمل جراحی وی هزینه حداقلی 8 میلیون تومانی را می برد  که  نمی توانستیم این مقدار هزینه را تامین کنیم، وقتی فرزندم را می دیدم که خودش در این عارضه  نقشی نداشته و این امر باعث کمرویی او شده است  افسوس می خوردم  چرا نمی توانم او را بدست جراحان ترمیم صورت بسپارم  و همیشه آرزو می کردم به هر دلیلی بتوانم او را به زندگی دوباره ای در بیاورم که افراد خیری ما را به این آرزو رساندند. وی می گوید:خبر عمل رایگان را از رادیو شنیدم فکرش را نمی کردم که چنین افراد خیری پیدا شوند و این عمل سنگین را بدون هیچ چشم داشتی و فقط برای رضای خدا انجام دهند واقعا از آنها و مسبب این عمل که کادر بیمارستان ام لیلا بندرعباس هستند تشکر می کنم". مریم  16 ساله،  از  توده گوش مادرزادی خلاص شد . او در این مورد می گوید:"زمانی که شیرخواره بودم مرا به نزد پزشک بردند و او گفت که  عمل این توده از سن 9 سالگی انجام می شود. حدود 2 سال قبل به پزشک متخصص مراجعه کردم ولی به علت هزینه زیاد، نتوانستم عمل را انجام دهم  ". این نوجوان اضافه می کند:"  خیلی ناراحت بودم که نمی توانم از شر این توده رها شود  اذیت می شدم ولی تمکن مالی خانواده ام آن قدر نبود که بتوان هزینه چنین عملی را داد و ناچارا به خودم دلداری می دادم که بزرگ می شوم و کار می کنم تا با حقوقم بتوانم توده گوش را بردارم اما با ورود تیم جراحی ترمیمی صورت از تهران به  به  بیمارستان   ام لیلا بندرعباس، این توده زودتر از آنکه به فکرم می کردم   و همچنین بدون حتی یک ریال پرداخت، از گوشم جدا شد".

 بیمارانی نیاز به امکانات بیشتری در تهران ، به صورت رایگان  درمان می شوند

 این افراد از جمله 500 نفری هستند که با دستان تیم 15 نفره تیم جراحی ، زندگی دوباره ای یافتند و فهمیدند هنوز افراد خیری هستند که در همه حال فکر و ذهنشان، سلامتی بیماران هست و لاغیر. دکتر فتح اله روشن ضمیر  فوق تخصص جراحی ترمیم کودکان از آن مردان آسمانی است در هنگام گفت و گو زمانی که از کمک به هموطنان سخن می گوید اشکی در گوشه چشمانش جا خوش می کند  این اشک ، اشک خوشحالی است که بار دیگربا یاری خدا  توانسته دل 500 نفر را شاد کند. این پزشک اهوازی 59 ساله، از همان دوران تحصیل در رشته پزشکی فقط فکر و ذهنش کمک به بیماران بود و در جنگ 8 ساله دفاع مقدس در صف اول جهادگران سازندگی  بود فعالیت خود را از مناطق جنگی آغاز کرد. وی ،استان هرمزگان را هفتمین  استان و نهمین سفری اعلام می کند که  تیم 15 نفره جراحان ترمیمی  برای درمان رایگان بیماران صورت و دهان آمده اند و500 نفر از کودک 3ماهه تا مرد 45 ساله  را مورد ویزیت و عمل جراحی رایگان قرار داده است. پیش از این در استان های خوزستان ،آذربایجان شرقی ،مازندران و کردستان این گروه اعزام شده اند. 

دکتر روشن ضمیر  به نمایندگی از تیم جراحان داوطلب به سرگروهی دکتر عبدالجلیل کلانترمی گوید:"8پزشک ثابت طرح جهادگری  هستیم که در زمان اجرای طرح افراد داوطلب به جمع ما می پیوندند تا اختلالات ژنتیکی افراد که به طور ناخواسته مبتلا شدند را رایگان عمل کنیم". دکتر روشن ضمیر می افزاید:" بعضی از جراحی ها در چند مرحله انجام می گیرد که افراد در بیمارستان 15 خرداد حضور یابد و بیمارانی نیز که نیاز به امکانات بیشتری در تهران داشته باشند به صورت رایگان تحت درمان قرار می گیرند". وی از کادر بیمارستان ام لیلا تشکر می کند و می گوید:" ما به درخواست پزشک دخت عصار مسوول بیمارستان ام لیلا به این استان آمدیم و بیماران مراجعه به این بیمارستان بیشتر از مراکز دیگر بود".

  انجام بیش از 500 مورد  ویزیت رایگان

پزشک دخت عصار  همسر مرحوم دکتر زعفرانچی  موسس بیمارستان ام لیلا ، مانند همسرش در جهت ترویج و گسترش خدمت در عرصه سلامت در استان هرمزگان زبانزده بوده وفرزندان وی نیز در این راه گام بر می‌دارند می گوید:" هزینه هر عمل جراحی  به جز دستمزد پزشک در بخش خصوصی حداقل 2 میلیون و حداکثر 10 میلیون  بود اما به لطف خدا ما توانستیم بدون دریافت حتی یک ریال، بیماران را مورد عمل جراحی قرار دهیم". وی ادامه می دهد:" سال گذشته  از تیم جهادگران به این بیمارستان  دعوت کردیم و دو ماه پیش از طریق رسانه ها فراخوان دادیم که بیماران عارضه مادرزادی صورت برای نام نویسی و انجام عمل جراحی به بیمارستان ام لیلا حضور رسانند که بیش از 600 نفر اسم نوشتند که در 19 تا 22 بهمن ماه سال جاری این تیم جراحی، بیش از 500 مورد  ویزیت  را انجام دادند که 80درصد آنها نیاز به عمل داشتند و 90 نفر نیز مورد عمل جراحی قرار گرفتند.پزشک دخت عصار در خصوص دعوت از این تیم جراحی می گوید:"با هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و با حضور تیم برجسته جراحی از اساتید تهران ،بیمارانی که دچار ناهنجاری های سر و صورت و شکاف لب هستند به صورت رایگان در این بیمارستان معالجه شدند.گفتنی است :شکاف سقف دهان را شکاف کام و پارگی یا باز شدن لب را لب‌شکری می‌گویند که هر دو از نواقص مادرزادی به شمار رفته و با عمل جراحی قابل درمان هستندبطوریکه شکاف لب در 6 ماهگی و شکاف کام تا قبل از 2 سالگی باید مورد جراحی قرار گیرد. شکاف لب و شکاف کام علاوه برتاثیر روی زیبایی ظاهری، ممکن است اثرات روحی-روانی مخربی بر روی کودکان مبتلا به این عارضه یا والدینشان داشته باشد. اما با آگاهی کافی و درمان به موقع می‌توان از تمام این عوارض پیشگیری کرد.

دیدگاه ها (0)
img