از توپ پر مدیرکل فرهنگ و ارشاد تا گلایه سینماگران از عدم برگزاری جشنواره های سینمایی



دورهمی سینماگران و سینما دوستان هرمزگانی به مناسبت روز ملی سینما برگزار شد که آبستن حواشی مختلفی بود.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، این مراسم شب گذشته(23 شهریورماه) با حضور مدیرکل فرهنگ ارشاد و اسلامی استان، معاون سیما مرکز خلیج‌فارس و اهالی سینما با یک ساعت تأخیر در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل انجمن سینماگران استان هرمزگان با بیان اینکه حال و روز سینما هرمزگان خوب نیست و دلیل این ادعا را می‌توان در تولیدات این حوزه دانست، افزود: بنده خود مدت ده سال از ساخت آخرین فیلمم می‌گذرد و در این مدت دیگر فیلمی نساخته‌ام.

مصیب داوری بیان کرد: سینما هرمزگان نیاز به همدلی و همکاری برای رونق دارد تا بتوانیم با ساخت فیلم‌های سینمایی بار دیگر شاهد شکوفایی هنر هفتم در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه از تمامی حاضرین که با حضور خود گرمی‌بخش محفل سینماگران بودند، تشکر می‌کنم، خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها سینمایی به‌ویژه در شهرستان‌های هرمزگان از دیگر اقدامات اولویت‌دار انجمن سینماگران هرمزگان است.

مدیرعامل جدید انجمن سینماگران هرمزگان در پایان استعدادیابی در رده کودکان و نوجوانان در عرصه فیلم‌سازی را از برنامه‌های مهمش ذکر کرد و افزود: در این مسیر باید ارتباط خود را با اداره کل آموزش‌وپرورش افزایش دهیم تا از این ظرفیت عظیم استعدادها بهره بیشتری ببریم.

وی در پایان اضافه کرد: باید طی ماه‌های آینده شرایط برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه استانی را فراهم کنیم و فراخوان آن را هر چه زودتر منتشر کنیم.
در ادامه نوبت به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان رسید تا به‌نوعی نوک پیکان انتقاد را با سخنان مطرح‌شده‌اش به‌سوی سینماگران هرمزگانی نشانه برود.

رضا کمالی زرکانی با اشاره به اینکه خودم را عضوی از جامعه سینمایی هرمزگان و همکار حاضرین می‌دانم، افزود: سینما هنر زندگی کردن و هنری است که می‌توان در آن بیشترین دخل و تصرف را داشت.

وی با اشاره به اینکه دنیای فیلمسازی دنیای عجیب و دنیای به هم زدن قراردادهاست، تصریح کرد: در این هنر علی‌رغم جذابیت‌هایی که دارد، تنها کسانی می‌توانند در آن فعالیت کنند که عاشق این کار باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز برای سخنرانی نیامده‌ام زیرا اساتید بسیاری در این مراسم حضور دارند که در جایگاه بالاتری از بنده هستند، اظهار کرد: امروز باید 90 میلیون تومان پول در حوزه سینما را برگشت بدهیم زیرا فیلم‌نامه‌ای به ما محول نشد .

کمالی زرکانی با اشاره به اینکه کمک‌هزینه ساخت ده فیلم را مصوب کردیم اما کسی برای تولید پا پیش نگذاشت، اضافه کرد: جشنواره فیلم خلیج‌فارس به دلیل عدم استقبال لغو شد و دلخورم از این موضوع که چرا نباید استقبالی از آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه انگیزه‌ای برای حضور در این مراسم نداشتم زیرا دلم می‌سوزد برای تفاهم‌نامه‌هایی که در حوزه سینما می‌بندیم اما خروجی ندارد، عنوان کرد: شاید خجالت‌زده اهالی موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی باشیم اما برای سینماگران فرش قرمز پهن کردیم و استقبال نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه برای سه فیلم برتر کمک‌هزینه سی میلیون تومانی پیشنهاد کردیم اما بازهم استقبالی نشد، تصریح کرد: همان‌قدر که فیلم‌سازی کار دشواری است اما حضور در جشنواره‌های خارجی راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه کافی است آثار تولید شود، آن‌طرف مرزها بازار مناسبی برای مستندهای کشورمان است، اظهار کرد: باید زبان انگلیسی را فرا بگیریم تا بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنیم.

کمالی زرکانی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای و کشوری سینما در استان هرمزگان هستیم که امیدواریم با استقبال سینماگران هرمزگان همراه شود.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی هم در این مدت همچون موفقیت فیلمسازان نوجوان هرمزگان در سطح کشور رخ داد، خاطرنشان کرد: امیدوارم به خاطر سینما و رشد آن، اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و غیبت و تلخی‌ها را فراموش کنیم تا به رشد هنر سینما در هرمزگان کمک کنیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: یک روزهایی بسیاری از انجمن‌ها حسرت وحدت و دوستی انجمن سینماگران را می‌خورند اما امروز ما باید حسرت سایر انجمن‌ها را بخوریم.
در ادامه نوبت یکی از فیلم‌سازان و فعالین فرهنگی هرمزگان رسید که در جمع سینماگران هرمزگانی به ارائه تاریخچه‌ای از سینما استان هرمزگان پرداخت و افزود: از دهه 20 با ورود کارخانه برق به بندرعباس به همت چند تن از نیک اندیشان این شهر صنعت رونق گرفت و این دهه درخشان برای بندرعباس جهش صنعتی را رقم زد و همین موضوع راه‌اندازی اولین سینما در بندرعباس را نیز در پی داشت.

منصور نعیمی افزود: راه‌اندازی نخستین سالن سینما در بندرعباس نیز به سال 1328 خورشیدی می‌رسد که با سرمایه‌گذاری عده‌ای از بازرگانان بندرعباس راه‌اندازی شد و به سرپرستی سید عبدالرحمان بنی‌هاشمی و با ظرفیت 200 نفر که در هفته یک‌شب به زنان اختصاص داشت می‌رسید که بسیاری از شهرهای ایران در آن دوران فاقد سالن نمایش فیلم بودند و این سینما در نزدیکی محل کنونی بازار بزرگ بندرعباس واقع‌شده بود و سینما مهتاب نام داشت.

این فیلمساز هرمزگانی ابراز کرد: بعد از آن‌که سینما مورد استقبال مردم بندرعباس قرار گرفت، سینما شهرزاد به‌عنوان اولین سینما مجهز و رسمی بندرعباس در سال 1334 در محل کنونی مجتمع ستاره شهر بندرعباس راه‌اندازی شد و بسیار متأسفم که نام سینما شهرزاد از سینمای کنونی‌ای که در آن محل واقع‌شده است برداشته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: دومین سینمای بندرعباس که یکی از سینماهای مدرن منطقه بود سینما صحرا بود و در سال 1346 راه‌اندازی شد و آن دهه دوران درخشانی برای فرهنگ و هنر در کشور به شمار می‌رفت.

این فعال فرهنگی و هنری اضافه کرد: با کمال تأسف ساختمان این سینما که برای مردم بندرعباس خاطره ساز بود به بهانه بازسازی تخریب شد و لازم می‌دانم بگویم یادمان‌های خوب بندرعباس به‌اشتباه نابودشده‌اند و گذشته‌این شهر را از بین برده‌اند.

وی اظهار کرد: سومین سینمای مدرن بندرعباس نیز در سال 1353 با نام سینما شهر نمایش بود که راه‌اندازی شد و ساختمان آن همچنان وجود دارد.

نعیمی تصریح کرد: در موازات این سینماها، سینماهای دیگری نیز در بندرعباس فعال بودند که مربوط به نیروهای دریایی و هوایی بودند و در شهرهای میناب و بندرلنگه نیز مبادرت به راه‌اندازی سالن روباز سینما شد که پس از مدتی تعطیل شدند و اداره فرهنگ و هنر نیز به‌صورت سیار مبادرت به نمایش فیلم‌های مستند و آموزشی در نقاط مختلف استان می‌کرد.

این فیلم‌ساز هرمزگانی عنوان کرد: این مهم نمایانگر علاقه‌مندی و آشنایی مردم هرمزگان به‌ویژه بندرعباس با مقوله فیلم و سینما از دیرباز بوده است.
نعیمی در ادامه با بیان اینکه فیلم در حال تولید اما حمایت نمی‌شود، پس این‌همه دفتر فیلمسازی برای چه‌کاری تأسیس‌شده‌اند، افزود: امیدوارم مکان ثابتی برای انجمن سینماگران در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان خود تجربه فیلمسازی دارد و این خود یک افتخار برای جامعه سینماگران هرمزگان است.

این فیلمساز هرمزگانی با اشاره به اینکه مشکل مالی مهم‌ترین دغدغه و مانع فیلمسازی در استان هرمزگان است، اضافه کرد: فیلم‌های ارزنده‌ای در هرمزگان و توسط سینماگران استان تولیدشده و باید دوباره به همان جایگاه برسیم.

وی در پایان گفت: تاریخ شفاهی سینما استان هرمزگان و تمامی اتفاقات را بیان کردم تا بدانیم چه گذشته‌ای را داریم و باید بار دیگر به آن برسیم.
مدیرعامل سابق انجمن سینماگران استان هرمزگان درحالی‌که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان دیگر در سالن حضور نداشت پس از ذکر خاطراتی اقدام به پاسخ تلویحی انتقاداتش را داد و افزود: برگزاری جشنواره‌ها در طول جهان از جشنواره کن گرفته تا فجر همواره با حمایت دولت بوده است.

مهرداد امیرزاده اضافه کرد: پس باید دولت در هرمزگان هم جشنواره‌ای برگزاری کند تا فیلمسازان هرمزگان هم فیلم تولید کنند.

وی بیان کرد: فیلمسازان هرمزگانی به دنبال فضایی برای رقم خوردن ظرفیت‌هایشان هستند که امیدوارم با حمایت دولت رقم بخورد وگرنه با جیب خالی و کمک‌های ناچیز نمی‌توان جهش‌های بلندی داشت.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم که با زادروز تولد مهرداد امیرزاده متقارن شده بود، دو اثر مستند این فیلم‌ساز هرمزگانی به نمایش درآمد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها