در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان صورت گرفت

برنامه جامع سلامت استان هرمزگان با اکثریت آرا تصویب شد



رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تدوین و تصویب سند برنامه جامع سلامت استان هرمزگان توسط همه دستگاهها و مردم زیر نظر استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر علی حیرانی افزود: برنامه جامع سلامت استان هرمزگان، یک سند بالادستی در جغرافیای استان هرمزگان است که با هدف ارتقای عادلانۀ شاخص های سلامت توسط همۀ دستگاه ها و مردم، زیر نظر استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تدوین و تصویب شده که بزودی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز کرد: مأموریت اصلی نظام سلامت در استان هرمزگان، تلاش برای بهبود وضعیت سلامت همه جانبۀ مردم در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و کاهش نابرابری های مرتبط با سلامت در سطح استان است.

 

حیرانی اظهار داشت: نظام سلامت استان با جلب حمایت و مشارکت همۀ ذینفعان و دست اندرکاران امر سلامتی، اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی و آحاد مردم، در راستای توسعۀ آگاهی ها و توانمندسازی ساکنین استان تلاش کرده و با اجرای مداخلات جامع اجتماعی، محیطی و خدماتی، سعی دارد به نیازهای مرتبط با سلامت مردم در حوزۀ جغرافیایی هرمزگان پاسخ داده و بهبود وضعیت سلامت و کیفیت زندگی مردم را محقق نماید.

رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: برای بهبود وضعیت سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم در افق برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور یک همفکری بین بخشی از طریق پیام گزاران سلامت در استان اتفاق افتاد؛ همچنین ارتباط با خانه مشارکت مردمی و انتخاب یک نماینده از بین اقشار مختلف مردم از جمله ورزشکاران، هنرمندان، روحانیون، کارفرمایان، فرهنگیان و بسیجیان با برگزاری جلسات متعدد و همفکری و تبادل نظر توانستیم شاکله اولیه را پیدا کنیم و گامی مهم و اساسی در اجرایی شدن این برنامه برداریم.

 

  

وی تصریح کرد: در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در هفدهم مرداد ماه سال جاری در استانداری هرمزگان برگزار شد، برنامه جامع سلامت استان طی نامه دبیر کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده مورد بررسی نهایی قرار گرفت و کلیات این برنامه با ۲۲ رأی موافق مورد تصویب قرار گرفت.

دکتر حیرانی گفت: حمایت استاندار و همه دستگاههای اجرایی استان از برنامه جامع سلامت استان، نشان از اهمیت مقوله سلامت و همراهی و همدلی استانی در ارتقاء شاخص های سلامت استان دارد؛ لذا از حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها به ویژه استاندار هرمزگان کمال تشکر را داریم.

 

 

وی با اشاره به اهداف کلان برنامه جامع سلامت استان عنوان کرد: کاهش مرگ و میر در گروه های مختلف جامعه، کاهش بار ناشی از بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، کاهش بار ناشی از بیماری های واگیر، بهبود وضعیت سلامت روانی، نشاط و سرمایه اجتماعی و حفاظت مالی از ساکنین استان در برابر هزینه های سلامت از مهمترین اهداف این برنامه می باشد.

حیرانی خاطر نشان کرد: برای تحقق اهداف کلان برنامه جامع سلامت استان، ۱۲ راهبرد تعریف شده است که ذیل این ۱۲ راهبرد، ۸۴ برنامه وجود دارد و برای این ۸۴ برنامه ۸۸۵ فعالیت و پروژه تعریف شده است.

   

رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بهبود ساز و کارهای مدیریت نظام سلامت در استان، ترویج شیوۀ زندگی سالم در عموم مردم، بهبود وضعیت تغذیه و امنیت غذایی و رعایت ایمنی غذا، بهبود وضعیت سلامت روانی و اجتماعی مردم و جامعه، بهبود وضعیت سلامت کار و محیط زیست انسانی، کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، از جمله سوانح و حوادث، کنترل بیماری های رفتاری، کنترل بیماری های واگیر و پیشگیری از انتقال آنها، بهبود وضعیت سلامت گروه های سنی و جنسی آسیب پذیر، توسعۀ خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه به طرح گسترش شبکه، نظام سطح بندی خدمات سلامت، طرح آمایش سرزمینی استان و کانون های توسعۀ جمعیتی و اقتصادی، بهبود کیفیت خدمات سلامتی و تقویت ساز و کارهای حاکمیتی پشتیبان و توانمندساز بعنوان ۱۲راهبرد این برنامه استانی می باشد.

 

   

دکتر حیرانی یادآور شد: وضعیت شاخص های اساسی سلامت استان طبق آمار سال ۱۳۹۵ در سه گروه سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی و همچنین شاخص های سه گروه از عوامل مؤثر بر سلامتی مشتمل بر شیوه های زندگی، دسترسی/ پوشش خدمات سلامت و عوامل محیطی – اجتماعی مؤثر بر سلامت و در نهایت شاخص های مرتبط با برنامه ریزی کلان سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ملاحظه وضعیت شاخص ها و روند تغییرات گذشته، برنامه ریزی های لازم بر اساس افق پیش رو ترسیم شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها