12

مهر

1403


اجتماعی

06 مهر 1398 08:43 0 کامنت

اگر از یک کودک و به‌ویژه یک پسربچه بپرسید"دوست داری در آینده چه‌کاره شوی؟" به‌احتمال‌قوی در همان چند شغل اولی که برایتان برمی‌شمارد، پاسخ "می‌خواهم یک آتش‌نشان شوم" را نیز خواهید شنید.

کمی که بزرگ‌تر می‌شود و پا به عرصه علم و دانش و مدرسه می‌گذارد اگر خوش شانس باشد برای بازدید از ایستگاه آتش‌نشانی از طرف مدرسه به اردو دعوت می‌شود و پس از آن با دیدن ماشین‌هایی که اسباب‌بازی نبوده و واقعی است در انتخاب شغلش مصمم‌تر می‌شود.

 کمی می‌گذرد و در دوره دبیرستان انگار که ریزش شدیدی در بین طرفداران شغل آتش‌نشانی مشاهده می‌شود. اما آنان که درخواسته‌شان ثابت‌قدم‌اند، همچنان عاشق‌اند و عاشق‌تر می‌شوند و در نهایت به فرشتگان و ناجیان انسان‌ها از میان خاکسترها تبدیل می‌شوند.

به گزارش صبح  ساحل به نقل از ایسنا ، شاید درست نباشد که در روز آتش‌نشان خاطره‌های اخیر تلخ ازجمله پلاسکو، قطار تبریز مشهد، آتش‌سوزی مدرسه‌ای در سیستان و یا آتش‌سوزی هتل هرمز بندرعباس را یادآوری کنم که در همه آن‌ها شاهد فداکاری فرشتگاه آتش‌نشان بودیم، اما خوب است که به بهانه همین روز، بر دستانشان بوسه زد و برایشان سلامتی ابدی خواست.

برای همان‌ها که عاشق‌اند و سیاهی دود و خاکستر روی چهره‌های خسته‌شان نشسته و منتظر یک لبخند و تبسم از نجات‌یافته‌شان هستند تا یادشان برود چه شده و چقدر خسته‌اند. جانی دوباره ببخشند تا جان بگیرند و با استوار به میدان آتش و برای جنگ با آن قدم گذارند.

"آتش‌نشانی عشق است و آتش‌نشانان عاشق‌اند" این را علی جنگی، یکی از پیشکسوتان سازمان آتش‌نشانی می‌گوید.

مردان آتشینِ عاشق

عضو هیئت‌مدیره سازمان آتش‌نشانی گفت: پدرم آتش‌نشان بوده و من نیز از سال ٧٠ به‌عنوان یک آتش‌نشان فعالیت خود را آغاز کردم، در سال ٩٣با ٢٣سال سابقه کاری بازنشسته شدم. هم‌اکنون یکی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان آتش‌نشانی بوده و در آنجا مشغول فعالیت هستم.

علی جنگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک روز آتش‌نشان به همکاران خود در این سازمان عنوان کرد: اگر بگویم عشق و علاقه به شغل آتش‌نشانی از مهم‌ترین فاکتورهای ماندگار شدن در این شغل است بی‌راه نگفته‌ام و بدون عشق نمی‌توان در این مسیر پیش رفت.

خاطره خوب! تو یک فرشته برای نجات جان انسان‌ها هستی

وی با اشاره به اینکه نجات انسان‌ها و سپس تبسم و لبخند بعد از نجات آن‌ها تمام خستگی‌ها را از تنمان بیرون می‌برد، ادامه داد: یکی از آخرین خاطرات خوبم درست در سال پایانی و پیش از بازنشستگی‌ام است. ساعت حدود  ٢ نیمه‌شب بود که برای نجات جان یک غریق عازم محل عملیات شدیم پس از اتمام عملیات ، مردی میان‌سال حدوداً ٦٠ساله طی گفت‌وگو با من اعلام کرد که در اتاق عمل بیمارستان مشغول فعالیت است و تا آن زمان گمان می‌کرده است که بعد از خدا او و همکارانش فرشته‌های نجات زندگی انسان‌ها هستند، اما پس از دیدن این عملیات آتش‌نشانان را فرشتگان نجات زندگی افراد می‌داند.

تجربه یا تحصیل؟

این عضو هیئت‌مدیره سازمان آتش‌نشانی  در پاسخ به این سؤال که برای آتش‌نشان موفق و خبره بودن تنها تجربه لازم است یا تحصیلات هم ضروری است ؟ اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، این تفکر که تجربه باید در کنار تحصیل باشد تا نتیجه خوبی به دست آید مطرح است، اما از طرفی برخی دیگر از کشورها تنها تجربه را کافی دانسته و کسب تجربه‌ها را برای یادگیری و آمادگی آتش‌نشانان را مناسب می‌دانند، اما به عقیده من تجربه تلخ است و اینکه آن باید را در کنار تحصیلات به کار برد، بهتر است.

آتش‌نشان باید ورزشکار باشد

جنگی با بیان اینکه برای گزینش و انتخاب آتش‌نشانان فاکتورهای فیزیکی و جسمانی بسیار مهم است، افزود: نمی‌دانم شنیده‌اید یا نه که"می‌گویند آتش‌نشانان زیر زنگ حریق و امداد خوابیده‌اند" اما در واقع ما آتش‌نشانان درست زمانی که صدای زنگ امداد به گوشمان می‌رسد در لحظه خود و خانواده‌مان را درگیر حوادث می‌بینیم و هر آنچه در توان داریم را به کار می‌گیریم تا افراد را نجات دهیم.

خاطره دوم/ کودک و خرس در پارک شهید دباغیان

وی در پاسخ به "یک خاطره از سال‌های دور فعالیتتان در سازمان برایمان بازگو کنید" عنوان کرد: سال‌ها پیش، زمانی که پارک شهید دباغیان دارای باغ‌وحش بود برای نجات یک کودک ٦ساله از چنگ خرس رفتیم و انگار که فرزند خودمان در دست خرس بود. بدون داشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز و تنها با فشار آب و چند ابزار ابتدایی موفق شدیم خرس را به سمت دیگری از قفس برده و کودک را بیرون آوریم.

آتش‌نشانان ورزشکارند

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای آتش‌نشانان، داشتن بدنی قوی و ورزشکار است، هرچند که با تمام مراقبت‌ها و فعالیت‌های ورزشی، همکاران زحمت‌کش ما پس از گذشت سال‌ها با انواع مشکلات عصبی، جسمی و پوستی روبه‌رو می‌شوند.

از "ب بسم‌الله" روز یک آتش‌نشان تا "م الرحیم" او

جنگی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر "روز کاری یک آتش‌نشان تا پاین روز چگونه است؟" بیان کرد: در ابتدا و در بدو ورود به ایستگاه تحویل شیفت، تحویل و کنترل تجهیزات انفرادی و خودروها صورت می‌گیرد.

سپس ورزش گروهی انجام و پس از آن آتش‌نشانان صبحانه و نهار را میل و آموزش‌های درون ایستگاهی را به‌طور مرتب پشت سر می‌گذارند و با داشتن ١الی دو ساعت زمان استراحت، وعده ورزش عصر یا شب خود را نیز طی می‌کنند.

حریق ستاره جنوب

وی با بیان اینکه در زمان حریق ستاره جنوب بازنشسته بودم، تصریح کرد: به‌عنوان مشاور عملیاتی به آن عملیات دعوت شدم و تا پایان حریق در محل حضور داشتم.

خاطره تلخ/ قتل مادربزرگ و نوه‌ها

این آتش‌نشان پیشکسوت افزود: یک مورد حریق در چهارراه بهشت‌زهرا قدیم یا بلوار شهدای امروز، که در آن یک مادربزرگ با سه یا چهار نوه خود به قتل رسیده بودند. در این میان تنها یک فرد با سطح سوختگی کم بازمانده این حادثه بود و هنوز هم او را می‌بینم.

برکت جوذری که بود؟

جنگی ادامه داد: برکت جوذری در سال ٧٧وارد سازمان شد و به‌نوعی می‌توان گفت از دانش آموزان من بود. او که یکی از مأموران پرکار و پرتلاش بود، کار خود را به‌خوبی انجام می‌داد و احترام به همکار و مسئولان را فراموش نمی‌کرد، در عملیات هتل هرمز نیز خود فرمانده عملیات بود و در آن عملیات ماسک خود را با ایثار و فداکاری تام اهدا کرد.

تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات به‌روز و پیشرفته بیشتر برای کلان‌شهرها است، اذعان کرد: در مقایسه با امکانات شهرهای بزرگ، بندرعباس دارای ناوگان‌های فرسوده بسیاری است. شهرداری باید اعتبارات مورد نیاز را برای تجهیز ایستگاه‌ها و آتش‌نشان‌ها در نظر بگیرد.

جنگی با اشاره به اینکه تجهیزات بسیار گران است، اضافه کرد: برای مثال برای تجهیزات فردی یک آتش‌نشان که شامل اورکت، چکمه، کلاه و دستگاه تنفسی و ماسک است حدود ٣٠میلیون تومان اعتبار  لازم است.

جنگی عنوان کرد: متولیان شهر ازجمله شورای شهر و شهرداری تدابیری اتخاذ کنند که اعتبار مورد نیاز برای تأمین نیازها و امکانات آتش‌نشانی فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه  که از زمان حضور "فیصل دانش"زحمات زیادی کشیده شده و امکانات بسیاری اضافه و تحولات خوبی صورت گرفته است، اما بازهم به حدی نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای آتش‌نشانی باشد، اشاره کرد: آتش‌نشانی یک سازمان مصرفی است و امکانات و تجهیزات آن ممکن است در یک عملیات از بین برود پس آتش‌نشانی باید دارای یک انبار جداگانه باشد که متأسفانه در ایران چنین موضوعی رعایت نمی‌شود.

در سازمان آتش‌نشانی ژاپن چه خبر است؟!

جنگی ادامه داد: ایستگاه‌های آتش‌نشانی ژاپن ضمن اینکه دارای درجه‌بندی هستند، هرکدام دارای یک انبار بوده و در آن تجهیزات نگهداری می‌شود تا در زمان ازکارافتادن مثلاً یک خودرو به‌سرعت خودرویی دیگر جایگزین شود.

وی افزود: دانش، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس یکی از مدیران برتر مجموعه شهرداری است و همین موضوع بر افزایش مهارت کارکنان در بندرعباس موثر بوده است.

سخت و زیان‌آوری برای تأمین اجتماعی‌هاست

این پیشکسوت سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی دارای دو نوع استخدام کشوری و استخدام کارگری است، تصریح کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور تنها شامل افرادی است که در دسته استخدام‌های کارگری و یا زیرپوشش تأمین اجتماعی هستند البته صحبت‌هایی شده است که افرادی که استخدام کشوری نیز هستند با ٢٠سال سابقه بازنشسته شوند.

آتش‌نشانانِ چندشغله‌اند؟!

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها به آتش‌نشانان اجازه نمی‌دهند که چند شغل را به‌طور هم‌زمان داشته و فعالیت کنند و دارای منشور و قاعده و قوانین خاصی هستند.

جنگی افزود: متأسفانه آتش‌نشانان ما به دلیل شرایط معیشتی و شرایط اقتصادی کشور گاها مجبورند دو روز در هفته در کار دیگری مشغول شوند اما در بیشتر مواقع شغل دوم آن‌ها مرتبط با سازمان آتش‌نشانی است.

درجه‌بندی آتش‌نشان‌ها

وی بیان کرد: درجه آتش‌نشانان از "آتش‌نشان سوم "شروع و در "فر آتش‌بار" که بالاترین درجه‌یک آتش‌نشان است، به پایان می‌رسد.

جنگی اظهار کرد: آتش‌نشان‌ها در بدو ورود با درجه آتش‌نشان سوم کار خود را آغاز می‌کنند، سپس با توجه به چارت امتیازدهی، با گذراندن دوره‌های آموزشی پس از گذشت حدود دو سال از طرف اداره کارگزینی سازمان و با کسب امتیازات مختلف دارای درجه‌های مختلفی می‌شوند.

وی افزود: گذراندن دوره‌های آموزشی بین‌المللی، تحصیلات و حضور در عملیات مناطق ویژه هرکدام دارای امتیاز بوده و سبب تغییر و ارتقاء درجه‌بندی آتش‌نشان‌ها می‌شود.

خبرنگاران پا به‌پای ما می‌آیند، می‌بینند و می‌نویسند!

وی خبرنگاری را یکی از مشاغل سخت دانست و عنوان کرد: خبرنگاران  افرادی هستند که با امدادگران و آتش‌نشانان مستقیماً پای‌کار بوده تا اخبار حادثه را در همان ساعات اولیه منعکس کنند.

به‌عنوان یک آتش‌نشان، خبرنگاری را هم‌سطح با کار خود می‌بینم و معتقدم خبرنگاران نیز سختی کار را به‌نوبه خود لمس می‌کنند.

جنگی اظهار کرد: آنان افراد بسیار تلاشگری هستند که قلمشان می‌تواند در بسیاری از مسائل روز تأثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: همکاران عزیز آتش‌نشان، در زمان عملیات به تمام نکات ایمنی توجه کنند و امیدوارم هرروز، روز بدون حادثه برای آن‌ها باشد.

دیدگاه ها (0)
img