زنان عمانی، سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران کشورشان


نویسنده: سامیه طهورنیان

به گزارش صبح ساحل ، دولت عمان اعلام کرده است که از هر سه سرمایه‌گذار عمانی، یک نفر زن است که حدود 11.6 درصد از کل مالکیت اوراق بهادار عمان را کنترل می‌کند. 93 درصد سرمایه‌گذاران عمانی، زنان خود عمان هستند و 7 درصد دیگر را، زنان غیر عمانی را تشکیل می‌دهند.
 در این آمار منتشرشده زنان استان مسقط بالاترین سرمایه‌گذاری رادارند و زنان شمالی و جنوب شرقی عمان کمترین حجم سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند.
این زنان بیشتر اوراق بهادار خریده‌اند و یا در فولاد الجزیره و شرکت آل فجر و یا عمان تل سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


همچنین دو وزارت خانه جدید در عمان تاسیس شده است که وزیر آنها زنان هستند. تکنولوژی و ارتباطات  به ریاست عزه بنت سلیمان بن سعید الاسماعیلیه  و وزارت امور هنری به ریاست سعاد بنت محمد بن علی اللواتیه»است .برای مثال آمار و ارقام اداره زمین و املاک امارت دبی حاکی از آن است که زنان طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۷۴ میلیارد درهم (بیش از ۴۷ میلیارد دلار) را در بازار املاک این شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.در سال‌های اخیر دعوت به مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی در حوزه خلیج‌فارس اوج گرفته است و این مسئله باعث شده است که دولت‌ها تسهیلات ویژه‌ای به زنان بدهند و مشوق‌های خوبی را برای آنان در نظر بگیرند. رشد این مشارکت‌ها در دهه گذشته چشم‌گیر بوده است.بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاران زن طی ۱۰ سال اخیر درمجموع نزدیک به ۷۲ هزار ملک آماده به ارزش ۱۵۴ میلیارد درهم و بیش از ۱۴ هزار ملک روی نقشه به ارزش ۲۰ میلیارد درهم در دبی خریداری کرده و شهروندان هند و امارات نیز در این زمینه با از شهروندان سایر کشورها پیشی گرفته‌اند.حتی در عرصه سیاسی هم در کشورهای حوزه خلیج فارس این مسئله مشهود است . در گسترده‌ترین تغییرات کابینه در تاریخ دولت، که توسط شیخ بن راشد آل مکتوم در اکتبر ۲۰۱۷ اعمال شد تعداد وزرای زن در امارات متحده عربی به ۹ تن رسید. در این کابینه ۳۱ وزیر حضور دارند که حدود یک‌سوم آن را زنان تشکیل می‌دهند.


او عنوان کرد که دولت جدید در راستای علم و فن‌آوری با حضور زنان و جوانان تشکیل‌شده است. همچنین در نوامبر ۲۰۱۵ «امل قبیسی» به‌عنوان نخستین زن به ریاست مجلس مشورتی امارات متحده انتخاب شد. او سال ۲۰۰۶ تنها زنی بود که به شکل «انتخابی» به مجلس راه یافت.
علیرغم این واقعیت که سهم زنان در قدرت سیاسی در این کشور ناچیزاست و از ۹ زنی که نماینده مجلس هستند، هشت نفرشان انتصابی‌اند و تنها یک نفر انتخاب‌شده است -به عبارتی این زنان از بالا انتخاب‌شده‌اند-، اما حضور در یک مجلس مشورتی به معنای عدم قدرت و اظهارنظر نمایندگان نیست. مجلس مشورتی گرچه نمی‌تواند در سیاست‌های دولت دخالت کند اما می‌تواند خواستار پاسخگویی وزرا باشد. این اقدام می‌تواند پیش‌زمینهٔ یک دمکراسی مجلسی را فراهم کند..
در  کشورهای عمان، امارات و قطر زنان ثروتمند در بسیاری از امور اقتصادی فعال‌اند و بخشی از سرمایه کشور در دست آن‌هاست. این زنان به بازار کار روی آورده‌اند و به دنبال مشاغلی هستند که تا پیش‌ازاین برای آن‌ها معمول نبود.امروزه جهان عرب شاهد حضور زنانی است که به‌گونه‌ای شگفت در حال پیشروی حتی در حوزه استارتاپ ها هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها