رودبار در جدال با زمين لرزه ٢٠روزه



دوشنبه ٢٩ مهرماه بود كه اعلام شد: « زلزله ۵.۶ ریشتری عصر دوشنبه کوخرد بستک را لرزاند» و بعد ارزیابی ها از كوخرد مشخص شد هیچ آسیبی به منطقه رویدر و کوخرد وارد نشده.  اما واقعیت این بود که مرکز خرابی ها روستاهای رودبار بستک و دشت جیحون رویدر  بوده است.
دیوارهای ترک برداشته، سنگ های فرو ریخته در جاده ها، سقف های جدا شده از دیوار خانه ها و اضطراب و تشویش مردمی که باید با پس لرزه ها و غرش های آن سر می کردند سهم قریب به ۱۴۰۰ نفر مردم رودبار و دشت جیحون شده بود.
به گزارش صبح ساحل، فقط در دو روز ۱۵ و ۱۶ آبان ماه بیش از پانزده زمین لرزه به قدرت 5.4 تا ۳ ریشتر را سایت زلزله نگاری کشور برای این مناطق ثبت کرده است. بعد از روزها بی توجهی و مردمی که از سر ناچاری بیش از دو‌هفته است شب را در کوچه ها و حیاط ها ی خانه به صبح می رسانند با زلزله بزرگ دوم که روز چهارشنبه ۱۶ آبان به قدرت ۵.۴ ریشتر رخ داد شاهد تعدادی چادر امداد بوده اند.
یکی از ساکنان روستا ما را به خانه هایی می برد که بر اثر زلزله ۲۹ مهر ترک برداشته اند،  یکی از خانه ها دور تا دورش ترک برداشته و سقف از دیوارها جدا شده و اکنون نه زلزله که بصورت طبیعی نیز ممکن است سقف و دیوارها بر سر ساکنین آوار شود.
برج قدیمی روستا که قدمت بیش از یکصد و بیست ساله دارد ترک برداشته، خانه همسایه مدرسه روستا دیوارهایش شکافته و ترک های افقی و‌عمودی برداشته و ساکنین امنیت حیاط را به خوابیدن زیر سقف ترجیح می دهند. در شبی که کنار خانواده ها و پدران و مادران و زنان و کودکان رودباری در چادر سر کردیم چندین مرتبه پس لرزه و غرش زمین را شاهد بودیم و دلهره و اضطراب زنان و بچه ها و مردان را رها نمی کرد.
این در حالی است که هنوز خیلی ها مرکز زلزله را بر اساس گزارشهای فنی منطقه کوخرد می دانند و روستای رودبار و مردمانش در میان کوه های غران و ابرهای گرد برخاسته از کوه ها محو و گم شده است. روستای جیحون با خانه های قدیمی سنگی اش حتی همان چند چادر را هم ندارد. نصب چادر بصورت کمپ هم بدلیل دوری از دامها و اموال نگرانی هایی را برای مردم بدنبال دارد و چادرهای منفرد برای چند خانوار و در نزدیکی خانه هایشان را خواهان هستند.
با توجه به نزدیکی فصل بارش مردم نگران هستند که چگونه در سرما و بارندگی شب ها را بیرون از خانه و در چادرها و محوطه ها سر کنند و می طلبد  مسئولین هر چه سریعتر مشکلات مردم این منطقه را بررسی و کمک های بیشتری را به این مناطق ارسال کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها