13

مهر

1403


اجتماعی

19 فروردین 1392 09:10 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس در گفتگویی با رسانه ها به برخی از ایرادات موجود در فیلم پایتخت دو پرداخته است.به گزارش جنوب ایران، مشروح این گفتگو از نظرتان می گذرد:

 

سرکار خانم گودرزی مطلع شدیم نسبت به یکی از قسمت های فیلم پایتخت 2 واکنش های منفی در اذهان عمومی استان هرمزگان ایجاد شده است نظر جنابعالی را در این خصوص جویا می شویم ؟ شاید بهترین جمله ای که می توان در این مورد گفت این است که مویی اندر شیر پاکان زود پیدا می شود به این مفهوم که ضعف های یک کار خوب بیشتر از یک کار ضعیف دیده شده و مورد اعتراض قرار می گیرد . تا به حال نسبت به استان هرمزگان در فیلم های تلویزیونی و سینمایی بی دقتی بسیاری صورت گرفته بود وارونه نمایی ها و کژنمایی های بسیاری را در به تصویر کشیدن آداب و رسوم ، لهجه و چهره مردمان این استان دیده بودیم اما به دلیل اینکه آن تولیدات به جهاتی دیگر نیز دارای اشکالات زیادی بود منتقدین استانی را برای اعتراض به آن بر نمی انگیخت و در واقع در حد و اندازه ای نبودند که قابلیت واکنش قومی و فرهنگی داشته باشند . بدیهی به نظر می رسید که مانند ضعف در سایر بخش های این تولیدات در زمینه پژوهش هایی که بایستی پیش زمینه ی نوشتن یک فیلمنامه دقیق باشد نیز ضعف وجود دارد.

 

یعنی شما این فیلم را به دلیل قوی بودنش مورد توجه و انتقاد قرار می دهید ؟بله فیلمی که برای اولین بار طنزی را به نمایش گذاشته که در آن واقعیت های اجتماعی در لفظ و موقعیت به خوبی بیان می شود و در زمینه های مختلف فیلمنامه ، موسیقی ، مونتاژ ، بازی خوب بازیگران و سایر بخش ها مورد توجه زیادی قرار گرفته اگر در آن اشتباهی رخ بدهد بیشتر دیده می شود . روابط خانوادگی، توجه به مسایل معنوی و احیاء باورهای ارزشمندی که رو به فراموشی اند را ما در این فیلم به زیبایی و ظرافت شاهد بودیم و همین ویژگی های منحصر به فرد ما را امیدوار کرده بود که تصویر صحیح و اصیلی از استان هرمزگان در قالبی ملی ارائه خواهد شد.

 

 انتقادهای صورت گرفته دقیقاً متوجه چه بخشی است ؟پاسخ : چهارنفر به نمایندگی از بومیان استان در این فیلم حاضرند دو نفر از آن ها که ناخدا و همسر اوست به لهجه خوزستانی و عربی صحبت می کنند که به هیچ وجه لهجه ی عمومی استان ما نیست و روابط این دو زوج بسیار ضعیف تر از روابط خانوادگی هما و نقی به تصویر کشیده می شود . دو نفر دیگر پسری شیرین عقل و یک پیرمرد جاشو وقت نشناس است که واکنش های آن دستمایه طنز آن قسمت شده بود . در حالی که این گونه ارائه تصویر از مردمان فهیم و مهمان نواز استان هرمزگان که سالیانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسر کشور و در فصول مختلف سال هستند در شأن و منزلت کارگردان این مجموعه نیست . آن چه که ارائه شد کاملاً با فرهنگ استان ما ، فرهنگ بندرعباس و قشم بیگانه بود.مردمی که به دعوت از یک پسربچه ی پابرهنه به سمت ساحل می دوند شاید تداعی کننده فیلم های دهه شصت باشد که در ذهن کارگردان باقی مانده است. در واقع آقای مقدم خاطر هرمزگانی ها را مکدر کردند و شیرینی صدای استاد قنبر راستگو را که در طی روزهای آغازین سال در ذائقه مردم خوش نشسته بود را تلخ کردند. امیدواریم که آقای مقدم نسبت به تصحیح این تصویر ارائه شده در آثار تولیدی خود در آینده اقدامی در خور توجه انجام دهند و تصویری اصیل تر و واقعی تر از هرمزگان و فرهنگ آن را تصویر سازی نمایند.

 

دیدگاه ها (0)
img