مطالبه گری از مدیریت شهری


نویسنده: مصطفی دولخانی

در تعریفی علمی شهرها کاملترین اشکال ممکن آبادانی انسانی هستند. این آبادانی هم بر پایه ی شهر نشینی شکل گرفته. در کشور ما به طور اعم و در شهر ما بندرعباس به طور اخص با رشد روزافزون پدیده ی شهر نشینی در دهه های اخیر مواجه هستیم. رشدی که با توسعه ی زیر ساخت‌ها و سایر الزامات شهرنشینی همراه نبوده به بیان دیگر جمعیت بارگذاری شده فراتر از توان و ظرفیت های بندرعباس را شاهدیم.
متاسفانه در این رشد ناهمگون شاهد ارجحیت کمیت برکیفیت و سود محوری بر زیست محوری هستیم. بندرعباس به نحو آزار دهنده ای خودرو محور است گویی در طراحی و اجرای خیابان ها فراموش شده که مهمترین عنصر شکل دهنده و بوجود آورنده ی شهر انسانها هستند نه خودرو ها.
شهر فروشی به غلط مصطلح مدیران شهری در ادوار اخیر تبدیل شده گویی آنها برای کسب در آمد بیشتر با این استدلال که نیاز اداره ی شهر چنین است با فروش تراکم یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال ساختمان ها و البته بر خلاف طرح های توسعه ی شهری و با تغییر کاربری فضاهای تفریحی و مناظر سبز شهری به مسکونی و تجاری در بروز نابسامانی ها مقصر ند.
این نگاه صرف به درآمد زایی ملکه ی ذهن طراحان طرح های توسعه ی شهری هم هست و به گفته ی کارشناسان، در تهیه ی این طرح ها بر سایر الزامات اعتقاد بیشتری دارند.
بندرعباس به عنوان شهری که با توجه به مزیت‌های ساحلی بودن و اقتصادی بودنش پتانسیل تبدیل شدن به یکی از زیباترین و پیشرفته ترین شهرهای کشور و حتی کشور های اطراف را دارد، با معضلات ریز و درشت کنونی دست و پنجه نرم می کند.
البته مقصر دانستن مدیریت شهری به تنهایی یک طرفه به قاضی رفتن است چراکه این مهم مطالبه ی شهروندان هم نبوده است.
در دنیای امروز که شهروند قالب پیشرفته ی شهرنشینی است با مفهوم حقوق شهروندی مواجهیم. اما متاسفانه ما شهروندان این دغدغه را نداشته ایم.
یعنی حقوق شهروندی که تکالیف متقابل ما و مدیریت شهرداری در نحوه ی اداره شهر است و باید بر پایه‌ی کیفیت نظارت بر رشد موزون و هماهنگ شهر باشد را مطالبه کنیم. به تعبیر دیگر نتوانستیم حقوق و تکالیف متقابل ناظر بر شورا و شهرداری و سایر ادارات شهری را بشناسیم.
بی شک فرهنگ سازی در گسترش و گروش به سازمان های مردم نهاد با اتکای به مفهوم جامعه ی مدنی در نیل به این هدف تاثیر شگرفی دارد.
این مهم حتماً باید در سایه ی حکمرانی مناسب باشد یعنی حاکمیت به معنای تمامی ارکانش نه در حرف به تنهایی که در عمل در حمایت از این اتفاق مهم اهتمام بیشتری به خرج دهد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها