12

مهر

1403


سیاسی

31 فروردین 1392 09:23 0 کامنت

رقابتی سنتی برای نهادی مدرن 

صبح ساحل، سیاسی _ چهارمین روز ثبت نام از کاندیداهای انتخابات شورای شهر با استقبال تعداد قابل توجه شهروندان به پایان رسید. هر روز که می گذرد چهره های شناخته شده تر بیشتری برای ثبت نام به فرمانداری بندرعباس مراجعه می کنندکه اعضای شوراهای شهر دوره های گذشته هم بخش مهمی از این چهره ها به شمار می روند. تمایل اکثر اعضای شورای شهر فعلی بندرعباس که یکی از ضعیف ترین عملکردها را در طول مخصوصا 4-3 سال اخیر داشته اند ومظهر آن یعنی ضعف  اکثر آنها در برابر تمایلات شهرداران بیش  از هر زمان دیگری مشهود بود تامل برانگیز است. چراکه اگر ‌آنها انرژی  و انگیزه وافر برای خدمت به مردم داشتند پس چرا در دوره فعلی شان اثری ازآن مشهود نبود و حتی کارکرد آنها روز به روز هم روند نزولی بیشتری داشت. آیا اگر فرض بگیریم عضویت شورا دارای 2 نوع کارکرد عمومی وخصوصی است می توان تصور کرد که احتمالا انگیزه و انرژی آنها عمدتا صرف کارکردهای خصوصی نماینده شورا بودن شده است.

نکته دیگر در رابطه با حضورکاندیداهای انتخابات چهارمین دوره شورای شهر دسته بندی های دو گانه ایست که همزمان بر 2 مبنا گذاشته می‌شود.به بیان دیگر همچنان که شایعاتی مبنی بر اعلام اسامی کاندیداها در دسته بندی‌های سیاسی، عمدتاً اصولگرایان به گوش می  رسد، شاهد دسته بندی های دیگری هستیم که همان کاندیداها را در دسته بندی های جداگانه ای برمبنای پایگاه قومی آنها جای می دهد.درفضایی که کمتر از حضور جریان اصلاح طلبی صدایی به گوش می رسد، گروه هایی با نام اصولگرایان با اعتماد به نفس بیشتر و آسودگی زیر چتر حمایت 3 یا 4 نفر ازکسانی که خود را سرشاخه این جریان در استان می دانند شکل گرفته است. درحالی که این جریان انگیزه بیشتری برای حضور جدی تر یافته است افرادی هستندکه همزمان با حضور در دسته بندی های سیاسی در دسته بندی دیگر با ترکیب دیگری نیز حضور دارندکه مبنای شکل گیری اش پایگاه قومی و قبیله ای کاندیداهاست. و حتی علیرغم اینکه سعی دارندکمتر با عناوین قومیتی در تبلیغات حضور یابند اما انگار تعهد و پایبندیشان بیشتر برهمین مبناست.

اینگونه دسته بندی ها هنگامی که درانتخابات نهادی مدرن همچون شورای شهر دیده می شود جای بسی تامل است؛ که چرا جامعه‌ای که درشاخص‌های جمعیتی وسبک زندگی  سالهاست به سوی مدرن شدن گام برداشته و از قشر تحصیل کرده وسیعی برخوردار است همچنان ساختارهایش را برمبنای نسبتها وپایگاه های قومیتی می چیند. نهادهای  انتخابی محصول اندیشه متفکران  و فیلسوفانی بودکه پس از قرنها بهترین راه اداره جامعه را حضور اندیشه های گوناگون وبعد انتخاب بهترین تفکر و اندیشه و برنامه از سوی مردم برشمردند وحال ما شاهد آنیم که برای انتخاب اعضای یک نهاد مهم تصمیم گیری به نام شورای شهر در شهری چندصد هزارنفری کاندیداها  چندان به دنبال رقابت درعرصه اندیشه و برنامه  نیستند و سابقه قومی خود را مهمترین شاخص برای خود انتخاب کرده اند گویی مخاطبان را به این شیوه آسان تر جذب می کنند.آنچه رخ می دهد کاریکاتوری است از روند انتخاباتی مدرن درجامعه‌ی با تفکر سنتی که ظاهرش مدرن شده است. وقتی روند حضور اعضای یک نهادی که قرار است مبنایی عقلانی داشته باشد مبنایی سنتی پیدا می کند چگونه می توان انتظار داشت حاصل عملکرد آن عقلانی باشد؟!

لیلا بایگان

شوراها سهامداران منافع  عمومی

 

صبح ساحل، سیاسی _ آستین ها بالا زده شده، اراده ها راسخ و عزم ها جزم تابسیاری افراد بار دیگر برای انتخابی مهم و سرنوشت ساز در سطح شهر و روستایشان به ستادهای انتخابات بروند.انتخابات شوراهای شهر وروستا بیش از 6 سال درحالی برگزار خواهد شدکه استقبال بی نظیری به جهت حضور افراد وگروه های مختلف سیاسی در این عرصه شده است. افراد با قومیت ها، تحصیلات، دیدگاه ها و مشاغل ، سن و جنس مختلف آمادگی خود را برای کاندیداتوری شورای شهر و روستا اعلام کرده اند.براساس قانون اساسی وظایف و اختیاراتی برعهده شورای شهر است که در  مواد  و تبصره هایی بیان شده . آنچه طی سالیان گذشته بیشتر به آن توجه شده می توان به انتخاب شهردار و انتصاب شهرداران ومصوباتی درخصوص ترافیک شهری، تصویب نرخ نامه ها و برخی نظارت ها اشاره کرد.اما برای شورا تنها انتخاب مدیریت شهری تعریف وظیفه نشده بلکه باید در منافع عمومی یک شهر ذی مدخل باشد بدین صورت که خود از منافع عمومی سهامدار شود تا به خاطر منافع خود از منافع عموم مردم دفاع کند. نمایندگان مجلس و نمایندگان مردم در شوراها باید دارای امتیازاتی از قبل بوده و با درد مردم آشنا باشند وتا زمانی که سهمی درمنافع عمومی وتجارت و... نداشته باشند دردمند مردم نخواهند بود.نکته دیگر که یک عضو شورا باید دارای آن  ویژگی باشد این است که یک کاندید و عضو باید استغنا و بی نیاز از سایر جریان ها، گروه ها بوده  و بدون وابستگی بتواند به وظایف خود عمل کند. کسانی که به امور معیشتی ماهیانه خود محتاج باشند و  بدون مناعت طبع  چگونه می توانند به مردم خدمت کند.آنان باید مرجعی برای مردم بوده ودر انتخاب باید دقت  شودکسانی را انتخاب کنیم که نه تنها درکار خود نمانده باشند بلکه دارای اصالت، ریشه، تحصیلات و مشرف بر امور شهر باشند.انجمن شهر وشورای شهر به عنوان تشکل های مردمی نهاد پل ارتباطی دولت  ومردم برای استیفای حقوق مردم شکل گرفته اند بنابراین افرادی باید بر کرسی های تصمیم گیری شهر تکیه بزنندکه جز رجال شهر باشند. هریک از آنان با تخصص و تحصیلات عالی در زمینه اداری، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی نیز صاحب اندیشه بوده و پس از ورود به عرصه شورا، به فکر کسب رتبه های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی نباشد تا بتوانند درخصوص دفاع حقوق مردم کارساز باشند.

شورای بدون اتاق فکر کلام بدون اندیشه است، اشخاصی به عنوان شوراها باید به این نهاد راه پیدا کنندکه وزنه اجتماعی سیاسی و اقتصادی لازم را داشته و بتوانند علاوه بر نفوذ در دل مردم، خریداری دربین صاحبان منصب وحکومتی ها نیز داشته باشد.تنها اشخاص نام‌آور و دارای اسم ورسم دار درعین بی نیازی وتخصص لازم می توانند شهری را آبادکنند نه کسانی که جویای اسم و رسم از طریق ورود به شورای شهر هستند هرچندکه نباید حضور جوانان تازه نفس ،توانمندومتخصص را دراین عرصه نادیده گرفت.

به راستی آیا زمانی که قصد حضور در چنین صحنه هایی داریم آیا به توانمندی وبی نیازی خود به گروه یا دسته ای اندیشیده ایم؟ آیا به اندازه کافی در رفاه وآسایش قرار داریم که وامدار حزب یا جناحی نباشیم؟ آیا از قوانین و وظایف شورا به نحو احسن آگاه هستیم یا اینکه پس از انتخابات به جستجوی وظیفه خود می گردیم؟ به راستی کسانی که درانتخابات کاندید می شوند چه آزمون علمی درخصوص سنجش دانسته هایشان  در زمینه وظایفشان پس می دهند؟ به راستی چه معیار و فیلتری برای انتخاب فرد شایسته در امور به این مهمی درنظر گرفته شده است؟

فاطمه رکن الدینی

دیدگاه ها (0)
img