12

مهر

1403


اقتصادی

31 فروردین 1392 09:54 0 کامنت

صبح ساحل، اقتصادی _ مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان گفت: از 16میلیون مترمکعب گاز تولیدی روزانه در این استان افزون بر 9میلیون مترمکعب آن در داخل استان مصرف می شود و هفت میلیون مترمابقی آن به استان کرمان انتقال می یابد.

حیدر پروین در نشست شورای اداری شهرستان قشم افزود: افزون بر14میلیون مترمکعب از کل گاز تولیدی روزانه این استان در پالایشگاه گاز سرخون و دو میلیون متر مکعب مابقی نیز در پالایشگاه گاز گورزین جزیره قشم تولید می شود.

به گفته وی غیر از این 16میلیون متر مکعب گاز تولیدی روزانه استان، اخیرا یک میلیون و 500هزار مترمکعب گاز نیز روزانه از جزیره سیری از طریق 120کیلومتر لوله گذاری در زیر دریا و 78کیلومتر لوله گذاری روی زمین در مسیر روستای دوستکو تا روستای گورزین جزیره قشم به پالایشگاه گورزین این جزیره منتقل می شود.

وی ، تعداد مشترکان خانگی گاز را در استان هرمزگان افزون بر دو هزار و 128مشترک اعلام کرد و گفت: بیشترین مشترکان گاز در استان، مربوط به شهرستان حاجی آباد است که 94درصد از عملیات شبکه لوله گذاری آن به طول 70کیلومتر به پایان رسیده و 10کیلومتر دیگر آن باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان مصرف کنندگان استانی گاز تولیدی این استان را پالایشگاه نفت و نیروگاه بندرعباس و مجتمع های بزرگ صنعتی هرمزگان اعلام کرد.

چهار پروژه پالایشگاهی تا پایان امسال در کشور به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد تا پایان سال جاری چهار پروژه پالایشگاهی در اصفهان، تبریز، لاوان و بندرعباس به بهره برداری می رسد.

علی رضا ضیغمی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار کرد: با اجرای این پروژه ها 4.1 میلیون لیتر به تولید پالایشگاه اصفهان، 1.1 میلیون لیتر به تولید پالایشگاه تبریز، 1.6 میلیون لیتر به تولید پالایشگاه لاوان و 3.1 میلیون لیتر به تولید پالایشگاه بندرعباس در بخش بنزین اضافه می شود.

وی در ادامه به قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در کشور اشاره کرد و افزود: قیمت تمام شده هر لیتر بنزین معمولی 1200 تا 1300 تومان و قیمت تمام شده هر لیتر بنزین سوپر هزار و 400 تا یک هزار و 500 تومان است.ضیغمی گفت: با افزایش قیمت بنزین در حدی که به مردم فشار نیاید صد در صد موافقیم چرا که با اصلاح قیمت ها مصرف سوخت در کشور کنترل می شود.

وی از افزایش تولید بنزین به 70 میلیون لیتر در روز در سال جاری خبر داد و گفت: قبل از اجرای پروژه های پالایشگاهی، تولید بنزین پایه در کشور 44 میلیون لیتر بود که امروز این رقم به 61.4 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی تولید بنزین در سال گذشته را 61.4 میلیون لیتر در روز و مصرف این فرآورده نفتی را 63.4 میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

به گفته ضیغمی در سال 91 روزانه 94.5 میلیون لیتر گازوئیل در پالایشگاه های کشور تولید و 96 میلیون لیتر به مصرف رسید.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف در بخش نیروگاهی صورت گرفته است گفت: در سال 91 جمعاً 23 میلیارد لیتر فراورده نفتی به بخش نیروگاهی ارسال شد؛ این در حالی است که در سال 90 19.8 میلیارد لیتر فراورده به نیروگاه ها عرضه شده بود.

ضیغمی سهم گازوئیل در تامین سوخت نیروگاه ها را 8.2 میلیارد لیتر و سهم نفت کوره را 15 میلیارد لیتر در سال گذشته اعلام کرده است.

تولید 6 هزار تن ال پی جی در سال گذشته

ضیغمی اظهار کرد: واردات ال پی جی تا پیش از سال 91 به روزانه 800 تن می رسید که با بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، تولید از مصرف پیشی گرفت به طوری که هم اکنون به 6 هزار تن در روز رسیده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه پیش از این 4 هزار و 987 تن ال پی جی در مجتمع های پالایشگاهی کشور تولید می شد، گفت: با افزایش تولید توان صادرات یک هزار تن ال پی جی در کشور ایجاد شده است.

 

 پالایش حدود 2 میلیون بشکه نفت خام در روز

معاون وزیر نفت تصریح کرد: بطور متوسط روزانه یک میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه کشور به منظور تبدیل به انواع فراورده های نفتی انتقال داده می شود.

ضیغمی اضافه کرد: حجم نفت خام ارسال به پالایشگاه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک میلیون 695 هزار بشکه افزایش می یابد.

 افزایش تولید روزانه 700 تن گوگرد در سال 91

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران افزود: در سال 90 روزانه 500 تن گوگرد در مجتمع های پالایشگاهی کشور تولید می شد که اکنون این میزان به یک هزار و 200 تن در روز افزایش یافته است.

به گفته معاون وزیر نفت تولید گوگرد در سال جاری به یک هزار و 350 هزار تن می رسد و با راه اندازی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان و اصفهان این میزان به 2 هزار و 300 تن در روز خواهد رسید.

دیدگاه ها (0)
img