12

مهر

1403


سلامت

15 بهمن 1398 08:55 0 کامنت
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اقدامات  انجاه شده برای مقابله با ویروس کرونا راتشریح کرد.
به گزارش صبح ساحل، محمد جانباز درجمع خبرنگاران گفت : در ماه گذشته  علایم وجود  کرونا ویروس در شترهای منطقه جاسک مشاهده شد  که آزمایش اولیه ۳۰ نفر شتر مثبت اعلام شد.
وی افزود:  با کنترل و آزمایش شتران  که برای کشتار در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به کروناویروس از نوع « مرس » شدیم که  شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شده و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود. جانباز ادامه داد: به دلیل تطابق ۹۶ درصدی ژن انتقالی این بیماری به انسان، خفاش محتمل‌ترین عامل انتقال دهنده کرونا ویروس معرفی شده است. ولی هنوز به قطعیت نهایی نرسیده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: کروناویروس مُرس همانند ویروس سرماخوردگی است و دوره فعالیت آن کوتاه مدت وزود گذراست.
جانباز با بیان اینکه ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در آن منطقه بوده است و ارتباطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، خاطرنشان کرد: ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است فقط در حیوانات بیماری‌زا باشند.وی با اشاره به اینکه کروناویروس مرس سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان دیده شد، افزود: سال های قبل نیز این ویروس در شتر در استان کرمان مشاهده شده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: پس از وقوع حوادثی چون سیل یکی از وظایف ما کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست.
جانبازدر ادامه به فعالیت های دامپزشکی هرمزگان در هنگام سیل جاسک اشاره کرد وگفت : پس از وقوع سیل در مناطق شرق هرمزگان ۸ تیم عملیاتی به منطقه جاسک و یک تیم به سیریک اعزام شدند،سه هزار و ۵۰۰ رأس تلفات دامی این منطقه بوده که از این تعداد هزار و ۷۱۸ رأس لاشه دفن بهداشتی شدند، سایر دام‌ها توسط روان آب‌های سطحی به مناطق دیگری برده شده و پیدا نشده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اضافه کرد کرد: حدود ۸ هزار و ۲۶۰مترمربع از جایگاه‌های لاشه‌های این مناطق ضدعفونی و دو هزار و ۸۹۵ مورد سم‌پاشی صورت گرفت .  به گفته جانباز ۳۲ روستا در منطقه جاسک مورد پایش قرار گرفت به ۵ هزار و ۵۸۹ رأس  دارو خورانده و هزار و ۵۷۲ دام با آنتی‌بیوتیک درمان شدند.
وی تصریح کرد: ۲۰ هزار و ۶۲۴ رأس دام واکسینه شدند، در حال حاضر نیز پایش و مراقبت در منطقه ادامه دارد.وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز راه‌های بشاگرد بسته است و امکان ورود تیم‌های عملیاتی به بسیاری از روستاها وجود ندارد هنوز پایش و مراقبتی در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند بر اساس گزارش‌ها تلفات درون روستایی در این مناطق نداشته ایم .
محمد جانباز مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در پایان به برنامه های این اداره کل در دهه فجر اشاره کرد و خاطرنشان کرد:در دهه فجر در کل شهرستان‌های استان در  ۴۱ روستا و عشایر ویزیت رایگان، ۲۰ روستا و عشایر واکسیناسیون رایگان ودر ۲۰ روستا و عشایر سم‌پاشی رایگان انجام خواهدشد.
دیدگاه ها (0)
img