پس از گذشت چندین هفته از شیوع ویروس کرونا

سایه کمبود ماسک و موادضدعفونی‌کننده بر داروخانه‌های استان هرمزگان



 

پس از گذشت چندهفته از شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان، هنوز ماسک، دستکش و موادضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. با وجود غیربهداشتی بودن و خطر شیوع انواع بیماری‌ها با خرید ماسک و موادضدعفونی از طریق دیگر فروشگاه ها مثل ابزار فروشی، مردم ناچارند این اقلام را از این طریق و با قیمت‌های نجومی خریداری کنند. درحالی که دکترفرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دوهفته پیش گفته بود: 《مشکل الکل و مواد شوینده و ضدعفونی کننده حل شده و در تمام داروخانه‌ها موجود است》. اما روزانه پیام‌های زیادی از مردم هرمزگان دریافت می‌کنیم که به این موضوع اعتراض می‌کنند، بنابراین تصمیم گرفتیم موضوع را از دبیر انجمن داروسازان استان هرمزگان پیگیری کنیم.

به گزارش صبح ساحل، دکتر حمیدرضا زارعی، دبیرانجمن داروسازان استان هرمزگان گفت: در حال حاضر در دارخانه‌های استان، ماسک و دستکش برای عرضه وجود ندارد اما موادضدعفونی مثل ژل و ترکیبات با پایه الکل به مقدار کم وجود دارد و توزیع می‌شود اما به دلیل تقاضای زیاد، این مواد به سرعت تمام می‌شود اما احتمالا از روز شنبه الکل و ماسک در داروخانه‌ها موجود خواهد شد.
وی علت کمبود ماسک و موادضدعفونی را شیوع ویروس کرونا و افزایش چندبرابری میزان مصرف این اقلام بهداشتی دانست و اضافه کرد: اولویت دولت برای توزیع فراورده‌های ضدعفونی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است. در مرحله بعد پس از پوشش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، لوازم بهداشتی باقی‌مانده در سطح شهر و داروخانه‌ها توزیع می‌شود اما دیدگاه مردم این‌ است که داروخانه‌ها ماسک و موادضدعفونی را احتکار می‌کنند در حالی که این‌گونه نیست.
زارعی در پاسخ به این سوال که آیا در آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، سازمان غذاو دارو، ممنوعیت فروش ماسک را به داروخانه‌ها ابلاغ کرده‌ بود، گفت: در سایت سازمان غذا و دارو به شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده فراورده‌های مختلفی مثل ماسک،دستکش و موادضدعفونی اعلام شده‌است که عرضه، توزیع و فروش این اقلام به داروخانه‌ها ممنوع می‌باشد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پس تکلیف آن ماسک‌ها و موادضدعفونی که سازمان غذا و دارو فروش آن‌ها را برای داروخانه ممنوع کرد چه‌شده‌است، اظهار کرد: سه مرحله نامه از سوی سازمان غذا و دارو به داروخانه‌ها ابلاغ شد. در مرحله اول هرنوع خرید و فروش این مواد بهداشتی در داروخانه‌ها ممنوع شد. در صورتی‌که در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی هجمه زیادی به داروخانه وارد شد و داروخانه‌ها را مقصر این موضوع دانستند و متهم به احتکار ماسک و موادضدعفونی کردند. در مرحله دوم داروخانه‌ها مکلف شدند، فقط اضافه ماسک و موادضد عفونی که ابتدا در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار می‌گیرد را توزیع کنند.
دبیر انجمن داروسازان استان هرمزگان در پایان تصریح کرد: میانگین تولید ماسک در کل کشور روزانه ۵۰هزار عدد بود که پاسخگوی نیازهای بازار بود و مشکلی در تامین این مقدار نداشتیم. پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، میزان تولید ماسک در کشور، روزانه به ۶۰۰هزار ماسک افزایش پیداکرد و ظرفیت تولید ماسک در کشور ۱۲ برابر شد اما میزان تقاضا تا ۶ میلیون ماسک افزایش پیدا کرد. بنابراین باتوجه به کمبود ماسک، دولت در وهله اول مجبور به توزیع ماسک در بین کادر درمان شد.
با توجه به این‌که روز به روز تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان هرمزگان افزایش می‌یابد، لازم است مسئولان استان در خصوص کمبود این اقلام بهداشتی، چه برای استفاده کادر بهداشت و درمان و چه برای توزیع در بین مردم عادی چاره‌ای بیندیشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها