اجرای طرح تزریق مصنوعی چاه‌های تزریقی در بندرلنگه



مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان از طرح های ابخیزداری روستای گزیر شهرستان بندرلنگه بازدید کرد.

    

به گزارش صبح ساحل، مهرداد حسن زاده مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان به همراه مسئولان شهرستان بندرلنگه از طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و منابع طبیعی روستای گزیر به ویژه طرح تغدیه مصنوعی به روش تزریق مصنوعی چاه های تزریقی روستای مزبور بازدید کرد.

 مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان با اشاره به اینکه طرح تزریق مصنوعی چاه های تزریقی از دیرباز توسط بومیان در این منطقه اجرا شده است اظهار کرد: طرح های آبخیزداری به ویژه طرح تزریق مصنوعی مسبوق به سابقه در بندرلنگه بوده است و مردم روستای گزیر با استفاده از تحربه آبا و اجدادی خود به صورت سنتی  از دهه 70به این کار مشغول بوده اند.

وی افزود: در حال حاضر این طرح با تلفیقی از جوامع محلی و علم روز جامعه ای دانشگاهی در روستای گزیر به صورت جدی آغاز شده است.

حسن زاده ، روستای گزیر از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه را دارای شرایط خاص آب و هوایی برشمرد و تصریح کرد: این منطقه به لحاظ آب و هوایی شرایط ویژه ای دارد و علاوه بر بارش‌های سیل آسا در فصول مختلف سال، این منطقه دارای سفره های آب زیر زمینی خاصی است و به همین سبب شاهد فرسایش خندقی در این منطقه هستیم که مردم با مشارکت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری و آب منطقه ای استان با مهار آب و سوق دادن آن به سمت چاه ها منجر به ورود آب به دشت شده اند. 

وی با اشاره به اهداف مهم این طرح بیان کرد: این طرح اهداف مهمی از قبیل کنترل فرسایش های خندقی، جلوگیری از هدر رفت آب، تقویت سفره های زیر زمینی و در نتیجه رونق کشاورزی در این منطقه را به همراه دارد و باعث ماندگاری مردم در این روستا می‌شود و مردم با مهار آب و استفاده از این طرح توانسته اند در طولانی مدت از آب موجود استفاده کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان که در پی سفر دیروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از طرح های آبخیزداری روستای گزیر بازدید نمود با تاکید بر اینکه این طرح با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیم هر منطقه قابلیت اجرایی در دیگر نقاط کشور را هم داراست افزود: با توجه به اینکه اجرای هر طرح متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیای هر منطقه تفاوت دارد و با اجرا کردن این طرح در دیگر نقاط کشور، نتیجه مشابه و صدرصدی را به همراه نداشته باشد. 

حسن زاده در پایان با اشاره به اینکه با اجرای شدن این طرح برای اولین بار در سطح کشور در روستای گزیر، شاهد تحقق شعارسال  برگرفته از رونق تولید با مشارکت مردم هستیم خاطر نشان کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون تحقق و اجرایی شدن شعار سال با مضمون رونق تولید با مشارکت مردم و با پیگیری ها و برنامه ریزی های که از سوی استاندار صورت گرفته و با برنامه های که در سال جاری برای استان پیش بینی شده تمام طرح های توسعه ای با حضور و مشارکت مردم برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها