در دولت یازدهم؛

توزیع یارانه ها با سبک و سیاقی جدید



صبح ساحل، اقتصادی _ دولت یازدهم با رویکردی جدید به یارانه های می اندیشد رویکردی که پیش از این دولت نهم و دهم نتواست آنرا اجرایی کند و همیشه به این موضوع اعتقاد داشت که جدایی دهک های پردرآمد از کم درآمد به آسانی صورت نمی گیرد و بعد از 30 ماه اجرای قانون هدفمندی یارانه هاهمچنان بیش از 74 میلیون ایرانی این یارانه را دریافت می کنند.

 

حال آن که دولت منتخب مردم بر اساس ادعای مشاور اقتصادی اش بر آن است که هدفمندی یارانه ها را با سبک و سیاقی جدید و با حذف دو دهک از اقشار پردرآمد جامعه و انتقال آن به اقشار کم درامد دنبال کند و بنا به گفته نوبخت مشاور این دولت به افرادی که در سطح بالایی از زندگی قرار دارند به گونه ای دیگر باید کمک شود، باید دید که این اتفاق چگونه رخ خواهد داد و این دهک ها ا چه گروههایی را شامل می شود.

 

بنا به گفته نوبخت  ، قرار است «دو دهک پردرآمد از چرخه دریافت یارانه‌ها حذف شوند و این میزان یارانه به افرادی پرداخت شود که بیکارند و به حمایت بیشتری نیاز دارند.»

 

البته دولت منتخب قصد دارد به نوعی دیگر از پردرآمدها حمایت کند و نوبخت این حمایت را اینگونه توضیح می‌دهد: «ممکن است دهک‌های بالای جامعه به یارانه نیاز نداشته باشند اما نیازمند سایر حمایت‌های دولت، یعنی امنیت سرمایه‌گذاری و اجتماعی هستند.»

 

مشاور اقتصادی هفتمین رییس‌جمهوري منتخب مردم با بیان این‌که بنا به آمار مرکز آمار ایران بیش از 3/5 ‌میلیون نفر از هموطنان ما بیکار هستند، گفت: مبنای این آمار افرادی هستند که در یک هفته حتی یک ساعت هم بدون کسب درآمد کار نکرده باشند. نوبخت با اشاره به این‌که با توجه به این تعریف باز هم 3/5 ‌میلیون نفر بیکار داریم، اضافه کرد: درباره دهک‌های بالای جامعه که به یارانه نقدی نیاز ندارند باید به امنیت سرمایه‌گذاری و اجتماعی آن‌ها توجه کنیم.

 

وی افزود: دکتر روحانی معتقد است که در اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها عدالت باید رعایت شود و در‌واقع عدالت حکم می‌کند به افرادی که فاقد هیچ درآمدی نیستند با همان چشمی که به اغنیا نگاه می‌شود، نگاه کنیم. وی با بیان این‌که دو اتفاق مهم باید در زندگی مردم رخ بدهد تا احساس بهتری در پایان کار دولت یازدهم نسبت به ابتدای آن داشته باشند، گفت: وضعیت معیشت مردم باید بهتر شود.

 

به عبارت دیگر هر خانوار ایرانی در سال 96 باید قدرت خریدش نسبت به سال 92 افزایش پیدا کند، البته این به معنای آن نیست که درآمد مردم افزایش یابد و همگام با آن تورم نیز رشد کند؛ مانند اتفاقی که در سال‌های 84 تا 91 رخ داد و عملا قدرت خرید مردم کاهش یافت.

 

تلاش برای کاهش فشار تحریمها از اهداف دولت روحانی

 

مشاور اقتصادی حسن روحانی در ادامه به اهمیت دیپلماسی و مذاکره سازنده دولت یازدهم برای کاهش فشار تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: انتظاری که ملت ایران از رییس‌جمهوري منتخب با توجه به توانایی‌هایش دارد این است که از توانایی خود در کنار سایر مزیت‌ها در عرصه مذاکرات بین‌المللی به نحو شایسته استفاده کرده و با توجه به تجربه دیپلماسی خود فشاری را از طریق تحریم‌های ظالمانه که توجیه ندارد به ملت ایران وارد شده است از طریق مذاکره کاهش دهد و گشایشی را در این راستا ایجاد کند. البته این به معنای آن نیست که دولت یازدهم از منافع ملی عدول می‌کند. معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک درباره استفاده دولت یازدهم از محمدرضا عارف گفت: از نماینده اقتصادی دکتر عارف دعوت کردم و مذاکراتی را انجام دادم و قطعا با توجه به توانایی‌های ایشان امید است که در دولت یازدهم بهره گرفته شود. نوبخت همچنین درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در دولت نهم منحل شد، اظهار کرد: به دنبال ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم؛ زیرا معتقدیم این سازمان نهاد کارشناسی است که ایجاد آن می‌تواند به تخصیص بهینه منابع منجر شود. نوبخت اظهار کرد: یکی از کارهایی که با جدیت باید در دولت یازدهم صورت گیرد این است که لایحه بودجه در موعد مقرر و تا نیمه آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. مشاور اقتصادی رییس‌جمهوري منتخب مردم درباره وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: اکنون 2800 طرح و پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و اعتبارات دولت برای تکمیل این پروژه‌ها کافی نیست؛ بنابراین سعی داریم در بودجه سال آینده اعتبار به پروژه‌هایی اختصاص داده شود که مردم بتوانند در سال 93 از آن‌ها بهره‌برداری کنند. وی همچنین گفت: تا جای ممکن و مگر در موارد خاص پروژه جدیدی را آغاز نخواهیم کرد و اولویت و ضرورت طرح‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که تورم می‌تواند در ارزش پول ملی ثبات و امنیت اقتصادی، بهبود فضای کسب وکار و تولید و اشتغال موثر باشد، تاکید کرد: راه‌های مهار تورم باید از مسیرهایی باشد که تورم تزریق می‌شود و در واقع به میزان تسلطی که بر این مسیر ما داریم، می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مشاور اقتصادی رییس‌جمهوري منتخب با اشاره به این‌که در اقتصاد چهار بازار اصلی پول، سرمایه، کار و کالا داریم، خاطرنشان کرد: در شرایطی که عرضه و تقاضا نامتوازن است و تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

 

نوبخت سرمایه در گردش را از مشکلات واحدهای تولیدی در کشور اعلام و خاطرنشان کرد: بخش تولید با کمبود نقدینگی روبه‌رو است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها