گزارش تکمیلی از ویدیو کنفرانس رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛

مرگ 77 نفر با علائم کرونا در هرمزگان



«کووید - 19» از زمان شیوع تاکنون مرگ 77 نفر را در هرمزگان  رقم زد که PCR  ۳۱ نفر مثبت بود  اما PCR 46 نفر مبتلا به بیماری حاد تنفسی منفی نشان داد که سی‌تی‌اسکن این افراد نشان می‌داد که کرونا داشتند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که به صورت آنلاین پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود با بیان این مطلب گفت: « آمار مثبت کرونا در هرمزگان با یک شیب مشخص رو به افزایش است ، قطعا شمار مبتلایان به کرونا در استان بیشتر از آمارهای فعلی است اما آماری که ما اعلام می‌کنیم از افرادی است که شناسایی شده‌اند، در غربالگری‌ها یافته و از آنها تست گرفته شده است».حدود 100 روز است که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنیم  بیماری که هنوز دارو و یا واکسنی که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی برای درمان و یا پیشگیری از کرونا باشد، یافته نشده است و همچنان مهم‌ترین مسأله آن است که پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم و اصول و پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم. در یک ماه اخیر شاهد افزایش شمار مبتلایان کرونا در هرمزگان به خصوص در بندرعباس هستیم  و اینکه اکثر مبتلایان بدون علائم بودند. به گفته دکتر حسین فرشیدی اغلب این افراد دارای نشانه‌های ظاهری نیستند و بستری نمی‌شوند.یکی از دلایلی که وزارت بهداشت، شهرهای هرمزگان را قرمز اعلام نمی‌کند، پایین بودن موارد بستری و مرگ و میر است. وی یکی از دلایل آمار رشد  روزانه مبتلایان به کرونا را افزایش تست‌ها در استان و تشدید غربالگری نیز  دانست که  تعداد تست‌ها از روزی ۷۰ تست در ابتدای شیوع ویروس در هرمزگان به ۵۰۰ تست در روز رسیده استو مسوولان بهداشتی استان  در حال تلاش برای افزایش تست‌ها و رساندن آن به روزی 1000 مورد در روز هستند.
افزایش نمونه گیری  در راستای کمک به  بیماریابی افراد بدون علائم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سیاست اصلی بهداشت و درمان استان هرمزگان  را شناسایی افراد پرخطر و افزایش تست‌ها در شناسایی افراد مثبت دانست  که افزایش نمونه گیری به آمارهای بالای بیماریابی کمک کند ، افرادی هم که هیچ‌گونه علائم ظاهری بیماری کرونا را ندارند.
دکتر فرشیدی  در این مورد گفت:با فعال‌تر کردن آزمایشگاه تشخیصی و افزایش شمار تست‌ها در روز و غربالگری مستمر در استان به طور جدی همراهان و افراد در ارتباط با بیماران کرونایی را مورد پایش قرار می‌دهیم  و یکی از دلایل موضوع آن است که ما با دقت هرچه بیشتری افراد مشکوک را دنبال و شناسایی می‌کنیم.وی افزود:خانواده افراد مشکوک به کرونا را از طریق واحدهای بهداشت محیط پیگیری و نمونه‌گیری انجام می‌دهیم که اکثر افراد مبتلا به کرونا، خانواده‌شان نیز در تست‌ها مثبت می‌شوند.این مقام مسوول  با بیان اینکه در تست کرونا، احتمال منفی کاذب نیز وجود دارد یادآور شد:  ما با پیچیدگی‌های بیشتری در این زمینه مواجه هستیم انجام قرنطینه در مورد افراد مرتبط با فرد مبتلا را به عنوان راهکاری ویژه پیگیری می‌کنیم تا از گسترش آن جلوگیری کنیم.
دکتر فرشیدی یکی از جدی‌ترین مسائل را رعایت قرنطینه توسط افراد مبتلا خواند و گفت:نداشتن علائم بیماری، دلیل بر این نیست که افراد مثبت می‌توانند از فضای قرنطینه خارج شوند و قرنطینه باید جدی گرفته شود. وی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۳۸۰ نفر به علت ابتلا در خانه قرنطینه هستند.
وی با بیان اینکه  شناسایی بیشتر  افرادی که  مبتلا به کرونا هستند باعث خوشحالی گفت: چرا که می توانیم با شناسایی این افراد اقدامات بیشتر و بهتری  در جامعه صورت دهیم ، با توجه به این شیوع احتمال خواهد رفت که حدود هفتاد درصد از مردم جامعه به کووید ۱۹ مبتلا خواهند شد، امیدواریم این مبتلاها در طول چندین ماه صورت گیرد و تراکم مبتلا در یک زمان کوتاه نداشته باشیم.
دکتر فرشیدی  خاطر نشان ساخت:در حال حاضر در اکثر شهرهای کشور وضعیت سفید و زرد  را شاهد هستیم ، هرچند تاکید می کنم مناطقی که در وضعیت سفید هستند هم می توانند طی دو روز به وضعیت قرمز تبدیل شوند .
ابتلای 20 اتباع بیگانه به کرونا
« کمتر از 20 نفر از اتباع بیگانه در استان آلوده شده‌اند که 6 نفر از اتباع افغانستان مبتلا به کرونا در قشم بستری هستند».
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  این مطلب را عنوان کرد و گفت: بیش از شصت هزار نفر اتباع بیگانه در استان هرمزگان  داریم که عمدتا از کشورهای ؛  کشورهای افغانستان ، هند ، چین و پاکستان هستند ، اما زیر بیست نفر از این افراد به این ویروس مبتلا شده اند و تا کنون فوتی در بین افراد نداشته ایم.دکتر فرشیدی  با اشاره به اینکه بیشتر اتباع بیگانه مبتلا شده در استان هرمزگان در قشم هستند، افزود:اما مشکل مهم این است که این افراد دارای بیمه نیستند و تمامی این هزینه ها بر گردن دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود .
کمبود پزشک  و کادر درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   کمبود پزشک  و کادر درمانی بزرگ‌ترین چالش استان دانست و گفت:  در مناطق دورافتاده شاهد کمبود پزشک هستیم و یکی از دلایل آن فشار کاری ناشی از تراکم بیمار و عدم رفتن به مرخصی برای مدت بیش از 3 ماه است که نیروهای پزشک و متخصص ما را خسته کرده است.دکتر فرشیدی تاکید کرد: در استان با ۳ بیماری مهم مواجهیم مالاریا، آئدس و سل را در استان داریم که بشدت در حال مقابله با آن هستیم و در کنار تلاش برای مهار بیماری کرونا، با این موارد مواجه هستیم و یک فشار سنگینی بر دوش ساختار بهداشت و درمان در استان قرار دارد.وی در خصوص آمار مبتلایان کرونا در بین کادر درمانی گفت: هیچ فوتی از کادر بهداشت و درمان در استان در اثرکرونا نداشته‌ایم لبته در میان کادر درمان موارد مثبت داشته‌ایم و این عزیزان که در تلاش مستمر برای درمان بیماران کرونایی هستند نیز در معرض آلودگی قرار گرفته‌اند.
دکتر فرشیدی گفت: از کادرهای بهداشت محیط تا پرستاران و پزشکان و عوامل درون بیمارستانی و نیروهای مستقر در مراکز بهداشت روستایی و ... همه و همه در تلاش برای حفظ سلامتی مردم و مقابله با بیماری هستند.وی تاکید کرد: ما تا زمانی که 35 درصد تخت‌های ما خالی است می‌توانیم خدمات مطلوبی به مردم بدهیم و با شرایط مناسبی به مردم خدمات بدهیم اما اگر شمار مبتلایان بالا برود، مجبوریم از مراکز نقاهت‌گاهی نیز برای بستری بیماران و ارائه خدمات درمانی استفاده کنیم و امیدواریم که با همکاری مردم به این شرایط مبتلا نشویم.
بازگشایی بازار ماهی فروشان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   در خصوص بازار ماهی فروشان گفت که بازگشایی این مکان  یکی ضرورت مهمی بود  که مردم بتوانند از ماهی استفاده کنند ، این بازار از سایر اماکن توزیع ماهی‌فروشان بسیار بهداشتی تر است و افرادی که یک ماه تحت نظارت بوده‌اند در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.دکتر فرشیدی افزود: در شرایط کنونی شاهد تمیز بودن و بهداشتی بودن فضای بازار ماهی فروشان هستیم و هم از نظر افراد حاضر در این مرکز و هم از نظر محیط پیرامونی، پروتکل‌های ویژه رعایت شده است. افرادی که کرونا مثبت شده بودند نیز بعد از یک ماه دوباره تست گرفته‌ایم و آنهایی که تست آنها منفی شده است را اجازه ورود و فعالیت داده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: بازار ماهی‌فروشان بندرعباس بعد از گندزدایی و درمان مناسب شاغلین، شروع به فعالیت کرده است و شهروندان می‌توانند با خیال راحت و رعایت نکات بهداشتی از این بازار ماهی تهیه کنند.
همه نقاط آلوده به کروناست 
« با قاطعیت می‌گویم که توزیع آلودگی در همه نقاط هست. این که بگوییم فلان محله آلوده‌تر است و فلان محله آلودگی کمتری دارد، درست نیست».دکتر فرشیدی در ادامه سخنان به خبرآلودگی برخی از مناطق  به کرونا در فضای مجازی اشاره کرد و با بیان این مطلب گفت: شایعاتی این روزها در شهرستان‌های استان مطرح می‌شود، به‌طور مثال آلوده بودن یک پاساژ یا مجتمع تجاری یا یک اداره، مردم به این شایعات توجه نکنند.وی افزود:منبع دریافت اطلاعات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی بیماری کووید ۱۹ است که اطلاعات صحیح را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.
اتاق ایزوله برای دانش آموزان بیمار
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   در ادامه به بازگشایی مدارس اشاره ای داشت و گفت: برخی از مقاطع تحصیلی باید امتحاناتشان را به صورت حضوری انجام دهند ، البته تمامی پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و مدارس نیز ضدعفونی خواهد شد.
 دکتر فرشیدی تاکید کرد: باید برای دانش‌آموزانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف یا در منزل فردی بیمار است باید برای امتحانات نیز اتاق ایزوله‌ای برای شان درنظر گرفته شود.
مسئول توزیع ماسک در بین ادارات نیستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادارات را موظف دانست که کارشناسان بهداشتی داشته باشند و کارمندان از ماسک استفاده  کنند و محلهای پر رفت و آمد را بصورت مداوم ضدعفونی کنند.دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی به دستورالعمل‌ها توجه کنند، اظهار کرد: این دانشگاه مسئول توزیع ماسک در بین ادارات نیست و خوشبختانه در استان هرمزگان اکنون هیچ کمبودی در زمینه تولید ژل و محلول و ماسک نداریم.
وی تصریح کرد: از همکاری دستگاه قضایی، دستگاه امنیتی، ادارات، شهرداری، آتش نشانی، سمن‌ها، بسیج و سپاه، سازمان صنعت و معدن و تجارت، بخش خصوصی و نهایت همکاری از سوی دیگر دستگاه‌ها با دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.وی تاکید کرد که  فرودگاه حتما مانع از ورود بدون ماسک مسافران شود.
وی از برخورد قانونی نیز سخن گفت و افزود:  در بسیاری از کشورها، عدم همکاری با مقررات کرونا سبب جریمه و برخورد خواهد بود. ما نیز الزاماتی در این زمینه در نظر گرفته‌ایم که می‌توانیم دستگاه‌هایی که مقررات را در این زمینه رعایت نمی‌کنند به دستگاه قضایی معرفی کنیم .
این مقام مسوول در خصوص تاکسی نیز گفت:در مورد تاکسی‌ها، ضدعفونی مستمر دستگیره‌ها و محیط الزامی است. همین طور استفاده از ماسک برای راننده تاکسی ضروری است. حتما تاکسی‌ها می‌بایست 3 نفر مسافر بیشتر سوار نکنند.
کاهش آمار کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشت
در بین تمام سخنان دکتر فرشیدی این بود که آمار ابتلا به کرونا پایان نمی یابد مگر در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشت شخصی می‌توان آمار مبتلایان به کرونا را کاهش داد.اکنون پس از 3 ماه از شیوع این بیماری، مهم‌ترین مسأله آن است که تا چه زمان می‌توان در خانه ماند و یا تا چه زمانی می‌توان محدودیت‌ها را اعمال کرد. در این جا بهترین شیوه آن است که ما راه‌های پیشگیری را به طور جدی در دستور کار قرار دهیم و ماسک را در محیط‌های بسته استفاده و دست‌ها را مرتبا بشوییم و بهداشت فردی را به طور جدی رعایت کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها