کشمکش بر سر قیمت !!



بازار خودرو که از سال‌ها پیش آشفته شده، همچنان بی‌ثبات‌تر از گذشته در حال رکورد زنی است. در هفته‌های گذشته، به یکباره پس از خبر توقف تولید پراید، این ارابه مرگ ترمز برید و قیمت آن به مرز یک‌صد میلیون تومان هم رسید. در همان روزها، دولت برای آنکه آرامش را به این بازار برگرداند و برای سرپوش گذاشتن به عملکرد ناموفق خود، وزیر صنعت، معدن و تجارت را از خودرو دولت پیاده کرد. علت برکناری رحمانی هرچه بود، مشکلات بخش تولید و افزایش ناگهانی قیمت خودرو در آن مطرح نبود؛ چه آنکه افشای علت عزل وزیر سابق از سوی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور، درستی این مسئله را تائید کرد. با اعلام قیمت‌های جدید و بعد از ورود سران دو قوه به موضوع خودرو و نیز برکناری وزیر صمت و تشکیل جلسه تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار و ورود مجدد شورای رقابت برخی منتظرند قیمت خودرو روند نزولی به خود بگیرد، چراکه اگر این بازار بلبشو، یک قربانی را هم طلب می‌کرد امروز با تغییر و تحولات رخ‌داده در وزارت صمت این اتفاق روی‌داده و دیگر زمان ثبات در بازار است. فراموش نکنیم که عزل و نصب‌ها هیچ تغییری در شرایط نامناسب صنعت و بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد چراکه تا زمانی که دولت همچنان حاکمیت خود را بر این صنعت همچون صنایع دیگر حفظ کند، فرمان را به دست هیچ فردی حتی وزیر خودش هم نمی‌دهد.
بازار خودرو قطعاً با تلاطم شدید قیمتی نه به دلیل برکناری وزیر بلکه به دلایل متعددی همچون حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید مواجه خواهد بود. باید در نظر گرفته شود با حذف مدل‌های پرتیراژ، مشتری همچنان به دنبال خودروهایی در رده قیمتی پایین است اما با افزایش نرخ تورم، کدام خودرو به‌راحتی می‌تواند جایگزین این خودروها شود؟ همین موضوع به نابسامانی قیمت‌ها در بازار کمک خواهد کرد. بازار افسارگسیخته خودرو در حالی قرار است ازاین‌پس دوباره به‌روزهای کاهش خود بازگردد که در طول چند ماه گذشته بی‌محابا در خط افزایش قیمت حرکت کرده و ناگفته پیداست که با اولتیماتوم‌ها و دستورالعمل‌های جدید اگرچه کمی در مسیر کاهش قیمت قدم خواهد گذاشت اما هیچ‌گاه نباید امید داشته باشیم که قیمت خودرو به‌روزهایی بازگردد که پراید درنهایت 20 میلیون بود. هفته گذشته طبق دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی با رشد متوسط 10 درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و رشد متوسط 23 درصدی قیمت محصولات سایپا مشخص‌شده که در این فرمول، قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین‌شده است. پس از اعلام قیمت‌های جدید خودروها توسط شورای رقابت باید این نهاد قیمت‌ها را برای تصویب نهایی به ستاد تنظیم بازار ارائه کند که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.
در این شرایط شنیده می‌شود که خودروسازان زیر بار قیمت‌های اعلام‌شده از سوی شورای رقابت نرفته‌اند و همچنان در تلاش برای افزایش بیشتر قیمت محصولات خود هستند. پاس‌کاری وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو همه را عصبی کرده و هیچ مسئولی هم پاسخی قانع‌کننده در چرایی عدم اعلام قیمت‌ها ندارد و فقط توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند. شک نکنید در کنار این اوضاع نابسامان و بازار آشفته، تأخیر در اعلام قیمت‌های جدید این چهار چرخ‌ها باعث خواهد شد بازار آزاد، خود را معطل این پاس‌کاری‌ها نکرده و این بار با سرعت بیشتر از گذشته مسیر خود را ادامه داده و روند افزایش قیمت‌های خودرو آغاز شود. حال باید به انتظار نشست و دید که این دوئل و کشمکش چه سودی برای مردم و یا سوداگران به همراه خواهد داشت.؟

منتشر شده: 1
سفید برفی
۳ خرداد ۱۳۹۹
بهترین راه برای کاهش قیمت فروش فوری هست بااین حال سه ماه دیگه قیمتا مشخص میشه
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها