نخستین نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا رسید



نخستین نفتکش از ۵ نفتکش ایرانی که قرار است فرآورده‌های نفتی را به ونزوئلا برساند، بعد از ۷۲ روز سفر دریایی به سواحل این کشور رسید.

به گزارش صبح ساحل،نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود. علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می‌رسانند. وزیر نفت ونزوئلا در توییتی ورود نفتکش فورچون به منطقه ویژه اقتصادی این کشور را تایید کرده و آن را نشانی از "برادری و همبستگی قوی" دو کشور خوانده است.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل هم ورود کشتی ایران با وجود مخالفت‌های آمریکا را "نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت ملی، استقلال و صلح" توصیف کرده است.پیشتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که اگر برای نفتکش‌های ایرانی که راهی ونزوئلا شده‌اند مشکلی از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید ایران اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.

در همین رابطه، حجت سلطانی، سفیر ایران در کاراکاس در صفحه توییتر خود نوشت که ‌خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهندشد.وی ادامه داده که امیدوارم اینگونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت ها از جمله ایران و ونزوئلا  ادامه یابد. 

اشاره سفیر کشورمان به حضور ناوهای ایرانی در دریای کاراییب برای ممانعت از تحویل سوخت به کشور ونزوئلا از سوی نفتکش های ایرانی است.پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که اجازه نمی دهد، سوخت ایران به ونزوئلا برسد زیرا ایران و ونزوئلا هردو تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی آمریکا قرار دارند. 

سفیر ایران در کاراکاس در توییت دیگری به کمک ونزوئلا در دور قبلی تحریم ها به ایران برای تامین بنزین اشاره کرده و نوشته که  امروز بیش از هر زمان دیگری پیوندهای دوستی و برادری بین ایران و ونزوئلا قوی‌تر و عمیق‌تر شده است.وی در ادامه تاکید کرده که پاسخ محبت با محبت داده شد؛ «در سال 2008 ونزوئلا تحت رهبری فرمانده چاوز به ایران که تحت تحریم‌ها بود، بنزین منتقل کرد و امروز ایران تحت رهبری امام خامنه‌ای، تانکرهای حامل بنزین را برای سرزمین قهرمانان و ونزوئلا ارسال کرد».

سفارت ایران در کاراکاس نیز با تایید رسیدن نخستین نفتکش ایرانی حاوی سوخت به سواحل ونزوئلا از نیروهای مسلح بولیوی برای اسکورت این نفتکش ها برای جلوگیری از دزدی دریایی آمریکا تشکر کرده است.لازم به ذکر است که این ۵ نفتکش در طول سفر هفتاد و دو روزه خود با پرچم ایران در آب های آزاد حرکت کرده اند و برای رسیدن به ونزوئلا از ۳ تنگه مهم جهان (تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه جبل و طارق) عبور کرده اند.

اما نکته مهم آن است که اگر برجام امضا نمی شد، امروز کشتی ها و نفتکش های ایرانی نمی توانستند به راحتی با پرچم پر افتخار ایران در آب های جهان حرکت کنند. در واقع اینکه نفتکش های ایران با اقتدارپرچم کشورمان را به اهتزاز در می آورند اثرات برجام است. زیرا تا پیش از برجام آمریکا می توانست کشتی های با پرچم ایران را بازرسی، توقیف، امحا یا مصادره به غیر کند بعد از برجام اما تمامی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل معلق شد.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها