12

مهر

1403


سلامت

18 خرداد 1399 16:55 1 کامنت

کرونا ویروسی نه چندان آشنا است که تمام جهان را درگیر خود کرده. می‌تواند به اندازه یک سرما‌خوردگی معمولی یا یک ذات‌الریه خطرناک باشد. این ویروس مهلک تاکنون در سراسر جهان هزاران نفر را به کام مرگ کشانده‌است. ساخت واکسن کرونا تنها راهی است که جهان برای پایان این التهاب‌ها متصور است. انتشار خبرهای متعدد از هر گوشه و کنار جهان در مورد واکسن کرونا، پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده‌است. این واکسن کی و چگونه به تولید انبوه خواهد رسید؟ چه مقداری از آن تاثیرگذار خواهد بود؟ با چه شرایطی در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرد؟ و سوال‌های بی‌شمار دیگری که محققان با تلاش برای پیدا کردن داروی قطعی کرونا سعی در روشن کردن ابهامات دارند. تاکنون 115 مورد واکسن در سراسر دنیا در حال آزمایش است. محققان اطمینان می‌دهند دست‌کم یکی از این موارد، موثر واقع خواهد شد. اخیرا کشور چین مدعی شده‌است که می‌تواند واکسن کرونا را تا پایان سال وارد بازار کند. با این وجود هنوز هیچ دارویی به تایید قطعی نرسیده‌است. در ادامه با بخشی از داروهایی که شانس بیشتری در موفقیت دارند، آشنا شوید.

رمدیسیور| مانع تقویت کرونا

«رمدیسیور» دارویی ضد ویروسی است که چندی پیش در آمریکا تولید شد. ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که آزمایش بالینی واکسن را بر روی انسان انجام داد. این آزمایش در 16 مارس از سوی سازمان بهداشت آمریکا انجام شد. شاید دارویی که بیشترین امید نتیجه گرفتن را دارد، رمدیسیور باشد. این دارو می‌تواند آنزیمی که ویروس کرونا در آن خود را تقویت و شیوع می‌دهد، متوقف کند. کمپانی آمریکایی «moderna» ادعا کرده که توانسته‌است واکسن موثر را تولید و ویروس کرونا را بلوکه کند.

   

  چین مدعی ساخت واکسن کرونا شد

بی‌نام| تاثیرگذار در درمان چند مبتلای چینی

محققان استرالیا از تاثیر دو دارو برای این بیماری و بهبود بعضی از افراد مبتلا خبر دادند. به گفته رسانه‌های چینی نام این داروها هنوز فاش نشده‌است اما انتظار می‌رود که یکی از آن‌ها، داروی ضد ایدز و دیگری داروی ضدمالاریا باشد. تست داروی ضد ایدز توانست چندین شهروند چینی مبتلا به کرونا در استرالیا را درمان کند. تاثیرگذاری یکی از این داروها توانسته‌است بیماری را به طور کامل در بدن فرد مبتلا درمان کند. پزشکان استرالیایی تاثیر این داروها را تایید کرده‌اند اما در حال بررسی عوارض جانبی آن‌ها هستند. به گفته محققان استرالیایی تولید انبوه این دارو 12 تا 18 ماه زمان خواهد برد. از سوی دیگر کشور ژاپن از موثر بودن داروی «آویگان» که به نام «فاوی پیراویر» شناخته می‌شود خبر داد.

   چین مدعی ساخت واکسن کرونا شد

  

پلاسما درمانی| روشی امیدبخش برای مهار کرونا در ایران

محققان ایرانی نیز در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند. تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان به بیماران مبتلا یکی از روش‌های تایید شده برای درمان است. رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از ترکیب سه دارو برای درمان کرونا خبر داد که هنوز در حال آزمایش است و نتایج آن مشخص نیست. ایران یکی از پنج کشوری است که داروی کرونا را آزمایش بالینی داروی کرونا کرده‌است. ترکیبی از داروهای گیاهی نیز در کشورمان آزمایش بالینی شده و در مواردی نتایج مثبت داشتهاست. هم‌چنین یک شرکت آلمانی 26 اردیبهشت‌ماه از تولید واکسن کرونا و تاثیری که بر روی حیوانات داشته‌است، خبر داد. این شرکت تولیدات بیوتکنولوژی «curerac» در آزمایش داروی ویروس سارس کوو_2 به موفقیت قابل توجهی دست یافته‌است. از سوی دیگر نخست وزیر کانادا 28 اردیبهشت‌ماه از تایید اولین آزمایش بالینی یک نمونه از واکسن‌های احتمالی کرونا این کشور خبر داد.

   چین مدعی ساخت واکسن کرونا شد

  

چگونگی تست بالینی چندین دارو در کشورهای مختلف

«Biontec» یکی از موسسه‌هایی است که مجوز آزمایشگاهی را دریافت کرد. این موسسه آلمانی واکسن را روی 200 انسان سالم تست کرده‌است. این واکسن براساس داده‌های ژنتیکی ویروس تولید شده‌است. به این ترتیب که داده‌های ژنتیکی وارد بدن فرد سالم می‌شوند، بدن در ابتدا بخش بیماری‌زا را می‌سازد و در واکنش به آن پادزهر تولید می‌کند. از طرفی دیگر، موسسه چینی «sinovac» روی ویروس‌های مرده کار می‌کند. در این روش ویروس‌های مرده وارد بدن فرد می‌شوند. واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به این تست، می‌تواند موجب مرگ شود. این آزمایش بر روی موش‌ها و میمون‌ها موثر بوده اما تست انسانی آن انجام نشده‌است. دولت چین اخیرا مدعی شده‌است که توانسته واکسنی برای درمان کرونا پیدا کند. این واکسن در موسسه‌ای در پکن و آزمایشگاه بیولوژیکی در ووهان چین ساخته شده‌است. واکسن چین پیشرفت چشمگیری در درمان داشته‌است. به‌طوری‌که در دو مرحله از آزمایش‌های بالینی تایید شده و تنها مرحله سوم آزمایش باقی مانده‌است. در صورت تایید نهایی، دولت چین می‌تواند به یک واکسن با درمان قطعی کرونا دست پیدا کند. دانشمندان دانشگاه آکسفورد اما روش متفاوتی را امتحان کرده‌اند. در این روش از یک ویروس بی‌خطر به عنوان حامل استفاده می‌شود. محققان ژن این ویروس را تغییر می‌دهند و شبیه به سطح ویروس کرونا می‌کنند. این ویروس شبیه‌سازی‌شده به بدن تزریق می‌شود و پادزهر تولیدشده در بدن علیه بیماری کرونا نیز کارساز خواهد بود. تاثیر این واکسن هنوز تایید نشده‌است اما شرکت‌های هلندی در حال ساخت و تولید انبوه آن هستند.

جهان رایگان واکسینه می‌شود

رئیس سازمان بهداشت جهانی 23 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که تاکنون 7 میلیارد و 400 میلیون یورو برای پروژه‌های تحقیق و تولید واکسن کرونا جمع‌آوری شده‌است. به همین منظور در 25 اردیبهشت‌ماه 140 تن از سیاستمداران برجسته جهان در نامه‌ای از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی خواستند باید تا اگر واکسنی موثر و مطمئن آماده شد، بی‌درنگ در تعداد بالا تولید و رایگان در اختیار تمام کشورها قرار دهند.

دیدگاه ها (1)
img
img
مریم 4 سال پیش
سلام یک گله به صبح ساحل دارم چرا مطالب دیگران را به اسم خودتون به چاپ می رسانید. خیانت در امانت نکنید. منبع را لطفا ذکر کنید یا می نویسید نویسنده. نویسنده کسی که مطلب از خودش باشه