12

مهر

1403


اجتماعی

22 تیر 1392 09:31 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ پروژه ساماندهی وایجاد منظرآبی خورگورسوزان بندرعباس که از سوی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از خردادماه سال گذشته آغاز شده همچون دیگر طرح‌ها وپروژه‌ها از سرعت وپیشرفت قابل‌قبولی برخوردار نیست.

خورهای شهر بندرعباس به عنوان گنج‌ پنهان صنعت گردشگری می‌تواند محیطی رونق صنعت گردشگری شود. در همه شهرها، خورها محیطی مطلوب و ظرفیتی مناسب شتریان حیاتی محسوب می‌شوند. در بندرعباس خورها با آلودگی ‌های متعدد و آزاردهنده مشکلات زیادی برای اهالی شهر و شهروندان ساکن محدوده این حوزه‌ها ایجاد نموده‌اند. دراجرای طرح ساماندهی خورهای شهربندرعباس، شرکت آب‌منطقه‌ای هرمزگان به عنوان صاحب ومالک اصلی خورگورسوزان، متولی ساماندهی این خور شد. شهربندرعباس دارای پتانسیل‌های بسیاری است که خورها، یکی ازآن پتانسیل‌ها به شمار می‌روند. این پروژه درکنار پروژه‌های دیگر که درحال‌اجراست، یک فرصت بی‌نظیر برای تحول شهر بندرعباس خواهد بود. آنچه درذهن مسوولان و متولیان طرح ساماندهی وایجاد منظرآبی‌خورگورسوزان بندرعباس می‌گذرد، تبدیل یک تهدیدزیست‌محیطی وبهداشتی به یک فرصت تفریحی گردشگری است. پس از گذشت بیش از یک‌سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح، خبری از پیشرفت فیزیکی طرح منتشرنشده وآنچه دربررسی‌های میدانی دیده می‌شود.

حکایت از سرعت اندک پروژه دارد. مدیرعامل سابق شرکت آب‌منطقه‌ای هرمزگان دریکی از اظهارات خوددرخصوص پایان عملیات لوله‌گذاری این طرح بیان داشته: پس از پایان عملیات لوله‌گذاری، پساب از طریق خط لوله‌ی اجرا شده به دریا می‌ریزد ونیز همچنین عنوان کرده: که این خور دارای پساب تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب و فاضلاب‌های خانگی است. نکته مهم اینکه، متولی طرح ساماندهی خورگورسوزان، برای خشک‌کردن خور، پساب‌های جاری شده درآن را وارد دریا می‌کند. مگر سرازیرشدن پساب‌های خانگی و فاضلاب به دریا نوعی تخلف وبازی با جان مردم نیست. روزانه شهروندان بسیاری در دریا شنا می‌کنند وعده‌ای هم درهمین منطقه ماهیگیری می‌کنند.درحالی که همه ما باید بدنبال ترویج بهداشت وحافظ جان یکدیگر باشیم، اینگونه فاضلاب وپساب‌های خانگی را سرازیر دریا می‌کنیم، و باعث وبانی افزایش آلودگی‌ها در دریا می‌شویم. نکته‌ای است که باید دراجرای پروژه‌های اینچنینی مرکز بهداشت نیز نظارت کند. گوشه‌وکنار شهر به راحتی فاضلاب‌های خانگی و دیگر پساب‌ها روانه دریا می‌شود و کسی هم خم به ابرو نمی‌آورد. سال‌های سال است که خورگورسوزان، چهره شهر بندرعباس را زشت کرده و آبراهی است که آلودگی‌های بسیاری را به دریا منتقل می‌کند. زیباسازی کف وبدنه، ایجادآبنما، میدان وفضای سبز وبازی رنگ ونور از جمله بخش‌های طرح ساماندهی خور گورسوزان است.(به گفته‌ی مدیرعامل سابق شرکت آب‌منطقه‌ای هرمزگان).خورها به عنوان عامل تهدید کننده شاخص‌های بهداشتی، زیست‌محیطی،اجتماعی وامنیتی باید هرچه زودتر ساماندهی وبهره‌برداری ازآنها آغاز شود. در طرح، ساماندهی خور گورسوزان، ایجادامکاناتی نظیر ورزش‌های آبی ودیگر تفریحات سالم پیش‌بینی شده که معلوم نیست، این طرح به طور کامل اجرا می‌شود یا خیر.طبق آنچه مسوولان عنوان کرده‌اند فاز نخست این طرح 18 ماهه بوده وبا یک حساب ساده، این فاز باید آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد یعنی 4 ماه دیگر.اما آنچه از شواهد وقراین پیداست این پروژه، مانند دیگر پروژه‌ها در زمان تعیین شده به بهره‌برداری نخواهد رسید. اما امیدواریم زمان اجرای آن، از مدت پیش‌بینی شده زیاد تجاوز نکند. البته اگر تابلوی روزشمار اجرای پروژه درگوشه‌ای از خور نصب شود، مردم بهتر در جریان، زمان اجرای پروژه ساماندهی خورگورسوزان قرار می‌گیرند.

دیدگاه ها (0)
img