چرخ زندگی نمی‌چرخد!!!



بسیاری از مردم می‌گویند کرونا وحشی‌تر و قوی‌تر از گذشته شده، دارد می‌تازد و قربانی می‌‌گیرد، اما برخی از پزشکان و کادر درمانی، چنین نظری ندارند آن‌ها معتقدند کرونا قوی‌تر نشده، هرچند رفتار این ویروس غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما وحشی‌تر از قبل نشده و‌ فراگیری‌ای که امروز شاهدش هستیم، نتیجه مراعات نکردن است. هشدارها را جدی نگرفتیم. فاصله‌گذاری‌ها رعایت نشد، مردم ماسک نزدند و نمی‌زنند و نتیجه شد این‌که کرونا دایره حضورش را وسیع‌تر کرد. کرونا به‌شدت کشنده‌ است. نه پیر می‌شناسد و نه جوان. حتی به مدافعان سلامت نیز رحم نمی‌کند. در برابر یک ویروس ناشناخته و قوی تنها راه ایمن بودن رعایت بهداشت است.

 
در این ایام سخت کرونایی، اقتصاد خانواده‌ها به‌شدت متزلزل شده است. كرونا فقط سلامت خانواده‌ها را نشانه نرفته است، این روزها كرونا هزینه سنگینی را نیز روی دست خانواده‌ها گذاشته‌ است، کم نیستند سرپرستان خانواری كه به دلیل شیوع این بیماری، کسب‌وکارشان را ازدست‌داده‌اند. علاوه ‌بر این، هزینه تأمین ماسك، مواد ضدعفونی‌كننده و درمان نیز برای خانواده‌ها گران تمام می‌شود. در دوران شیوع كرونا، برخی هزینه‌های جدید مانند وسایل ضدعفونی، ماسك و شوینده‌ها به سبد خانوار اضافه‌شده است. طبق گزارش وزارت بهداشت، هزینه هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام كرونا حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ افزایش‌یافته است. هراس از این ویروس کشنده و سمج تنها محدود به شیوه درمان و اضطراب از ابتلای خانواده و نزدیکان نیست،‌ هولناکی ماجرا جایی است که همین بیماری می‌تواند بر اساس طبقه اجتماعی بیماران، جانشان را بگیرد. از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها كه منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشكلات اقتصادی ازجمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است؛ اما هزینه‌های مستقیمی که همچون آوار بر سر خانواده‌های درگیر خراب می‌شود بسیار بیشتر از آنی است که تصور می‌شد. نکته مهم در این گیرودار کرونایی اینکه برخلاف ادعای بسیاری از مسئولان، درمان‌ کرونا نه‌تنها رایگان نیست که بسیار هم پرهزینه است.
آن‌گونه که مسئولان بهداشت و درمان می‌گویند، در شرایط بدبینانه حداقل یک سال با این بیماری درگیر خواهیم بود به این معنا که این بیماری رفتاری مشابه بیماری‌های بومی خواهد داشت و از این تب‌وتاب فعلی خارج خواهد شد. پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد کرونا تا یک سال دیگر مهمان مردم ایران است. به نظر می‌رسد با ماندگاری این ویروس کشنده حداقل تا یک سال دیگر، وضعیت اقتصادی و معیشت قشر ضعیف جامعه به‌ویژه کارگرانی که امنیت شغلی خود را ازدست‌داده‌اند روزبه‌روز بدتر خواهد شد. چراکه تعداد زیادی از کارگران به دلیل کاهش اضافه‌کارها در مجموعه‌های مختلف درآمدشان کاهش‌یافته است.

 
آن‌ها نگران این موضوع هستند که مبادا با کرونا مجموعه‌ای که در آن اشتغال دارند تعطیل شود و آن‌ها بیکار بمانند. برخی از کارگران دو شغله، با کرونا شغل دوم را که کمک‌هزینه زندگی بود ازدست‌داده‌اند، همین باعث شده است که مشکلات کارگران دوچندان شود. حال اگر پیش‌بینی مسئولان درست از آب دربیاید و این ویروس بی‌رحم تا یک سال دیگر مهمان جامعه باشد، بدون شک با هزینه‌های سرسام‌آور ویروس کرونا جمعیت زیادتری زیرخط فقر خواهند رفت. باور کنید این روزها چرخ زندگی بسیاری از کارگران نمی‌چرخد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها