دستیابی به دانش تولید انبوه صدف‌های خوراکی در بندرعباس



پژوهشگران کشورمان برای نخستین بار به دانش فنی تولید انبوه صدف‌های خوراکی دست یافتند.

به گزارش صبح ساحل، مجری طرح در مراسم رونمایی گفت: در این طرح صدف خوراکی گونه ساکوستورا کوکولاتا saccostrea cucullate از دریا برداشت، پرورش و تکثیر شده است.
حسین رامشی افزود: بیش از پنج میلیون قطعه صدفچه در عمق هفت تا نه متری دریا در شهرستان بندرلنگه جمع آوری شد.

مجری این طرح گفت: در تلاش هستیم تا ده تن صدف دو کفه‌ای خوراکی در کارگاه بندرلنگه تولید شود.

رامشی افزود:در دسترس بودن این گونه صدف خوراکی در دریای هرمزگان، استفاده از پوسته و گوشت این نوع صدف، زنده ماندن این گونه صدف بدون آب تا سه روز و رشد و پرورش مناسب در دریا از مهترین مزایای این صدف خوراکی است.
وی گفت: حدود ۱۲ ماه طول می‌کشد تا این صدف‌ها به اندازه مناسب برای به دست آوردن گوشت می‌رسند
مجری طرح گفت: اکنون گوشت از این صدف استحصال و کنسرو هم تولید شده است. صدف‌های خوراکی کیلویی سه دلار در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت:برای راه اندازی کارگاه تولید انبوه صدف‌های خوراکی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است
محمدصدیق مرتضوی افزود: همه مراحل رشد این گونه صدف در دریا است و نیازی به ساخت تجهیزات در محیط نیست.

وی گفت: مطالعات و تحقیقات دست یابی به دانش فنی این طرح از سال ۹۶ با همکاری شش پژوهشگرآغاز شد.ایجاد اشتغال برای جامعه صیادی و ساحل نشینان از دیگر اهداف این طرح است.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران نیز در این مراسم گفت: منطقه غرب هرمزگان ظرفیتی بسیار مناسب برای تولید صدف‌های خوراکی است.
حسین معصومی افزود: اکنون بیش از ۱۵ هزار تن سالانه در دنیا صدف‌های خوراکی تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن در کشور‌های آسیایی است.
وی گفت: با حمایت‌های سرمایه گذاران برای بسته بندی و فرآوری صدف‌های خوراکی می‌توان به کشور‌های اروپایی و آسیایی صادر کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم گفت: ما باید از فناوری‌های نوین برای استفاده بهتر از ذخایر دریایی استفاده کنیم.
صالح دریانورد افزود: منابع دریایی محدود است و توسعه بخش آبزی پروری می‌تواند به تامین غذای مردم و اشتغال بیشتر کمک کند.
از پوسته این صدف خوراکی نیز در صنایع منبت کاری، وسایل زینتی و خوراک دام طیور به شکل پودر می‌توان استفاده کرد.
منتشر شده: 1
پيام
۱۹ آذر ۱۳۹۹
باسلام.... لطفادرنشرمطالب علمي سخن بگيد.... اول گونه ساكوسترادرمناطق جزرومدي برروي صخره هاهست نه عمق٦-٧متري دوماقيمت بصورت دانه اي هست والعان ٣٠-٤٠سنت براي هردانه هست نه كيلويي ٣-٤دلار(هركيلو٢٠عدده
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها