یک محقق هرمزگانی از خسارت مگس سفید به صیفی‌جات خبر داد



محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان از خسارت سفید بالک‌ها یا مگس‌های سفید به محصولات سبزی و صیفی هرمزگان خبرداد.

به گزارش صبح ساحل به نوشته خبرگزاری مهر، سعید مدرس در مورد آفت مگس های سفید و خسارت های آن به صیفی جات هرمزگان بیان داشت: با توجه به سطح وسیع زیر کشت محصولات سبزی صیفی در گلخانه‌ها و فضای باز در استان هرمزگان و طغیان آفات مختلف به‌خصوص مگس‌های سفید، بازدیدهای مختلفی از مناطق زیر کشت بادمجان و هندوانه انجام شده که خسارت‌های جبران‌ناپذیری توسط مگس‌های سفید به کشاورزان وارد شده است.

وی تاکید کرد: در صورت عدم مبارزه مناسب با این آفت، متاسفانه خسارت‌های ۱۰۰ درصدی به محصول را شاهد خواهیم بود. بنابراین اتخاذ روش مناسب و انتخاب سم موثر در کنترل این آفت ضروری است.

دکتر مدرس عنوان کرد: سفید بالک‌ها یا مگس‌های سفید حشرات ریزی هستند که عسلک نیز نامیده می‌شوند و در اکثر نقاط کشور و استان هرمزگان به‌ویژه در گلخانه‌ها و کشت‌های فضای باز، انتشار دارند. این حشرات با تولیدمثل تصاعدی خود، طیف گسترده‌ای از گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیاد زادآوری آن‌ها که تا ده نسل در یک سال می‌رسد، علاقه آن‌ها به گرما و از همه مهم‌تر مقاومت قابل توجهی که نسبت به انواع سموم شیمیایی از خود نشان می‌دهند، آن‌ها را به یک دشمن سرسخت برای محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

وی افزود: سفید بالک‌ها شیره گیاه را می‌مکند و از خود ماده‌ای چسبنده به نام عسلک به‌جا می‌گذارند که این خود می‌تواند زمینه ابتلای برگ‌های گیاه به بیماری‌های قارچی را فراهم آورد و گیاهان به سرعت ضعیف می‌شوند و احتمالاً دیگر قادر به ادامه‌ فتوسنتز نباشند. در نتیجه، برگ‌های گیاه بی‌رمق و پلاسیده شده، به مرور زرد می‌شوند و از رشد باز می‌مانند. برای کنترل مگس سفید، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین نکته این است که سریع دست‌ به کار شوید.

لازم به ذکر است که مگس های سفید گرایش به تغذیه از شیره‌ی برگ‌های گیاهان زینتی و همچنین سبزیجات گرمسیری مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، انواع فلفل و بامیه دارند. آنها همین‌طور به سیب‌زمینی شیرین و انواع کلم‌ها علاقه‌مند هستند.
 

چگونه می‌توانیم مگس های سفید را کنترل کنیم؟

برای کنترل مگس سفید، راه‌حل های مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین نکته این‌است که سریع دست‌به کار شوید. در صبح و عصر زمانی که در میان گیاهان تان پرسه می‌زنید، زیر برگ‌ها را به دنبال یافتن تخم‌های مگس‌ها چک کنید یا دقت کنید که آیا هنگام نزدیک شدن به گیاهان حشراتی سفید و بسیار کوچک از روی آن می‌پرند؟

همیشه قبل از هر اقدام دیگری بهتر است مقابله با مگس‌ها را با شستشوی برگ‌ها توسط شلنگ آب شروع کنید. این باعث پراکندگی آنها خواهد شد. سپس می‌توانید برگ ها را با محلول صابون‌های مخصوص دفع حشرات اسپری کنید. مطمئن شوید که تمام بخش‌های گیاه مخصوصا زیر برگ ها را اسپری کرده‌اید. برای جلوگیری از آسیب دیدن برگ‌های گیاه، زمانی به پاشیدن این محلول‌ اقدام کنید که دمای هوا پایین آمده است (مثلا اواخر روز). این کار را دوسه بار تکرار کنید.

طبق نظر "انجمن ملی باغبانی" آمریکا، ترکیب کردن خانگی مقداری مایع ظرف‌شویی و آب‌لیمو در آب می‌تواند برای کنترل سفید بالک‌ها مفید باشد. احتمالا یکی دو قاشق از این مایع در یک گالن آب مناسب خواهد بود. آنچنان که گفته شد فقط در دماهای خنک اول صبح یا آخر روز اقدام به اسپری کنید. این ترکیب پیشنهاد شده روشی بی خطر است که بیشتر در جهت پیشگیری و تاحدودی جلوگیری از ازدیاد سفیدبالک ها می‌تواند مفید باشد.

اگر این روشها موثر نبود و جمعیت مگس های سفید همچنان پایدار باقی ماند، راه دیگری که می‌توانید امتحان کنید (البته در صورتی که تعداد گیاهانتان اندک است) اسفاده از یک جارو برقی دستی برای روبیدن و حذف حشرات بالغ و لاروها می‌باشد.

 

چگونه با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی از ازدیاد مگس های سفید پیش‌گیری نماییم؟

شکارگر های طبیعی مانند کفشدوزک‌ها، انواع عنکبوت‌ها، لارو و حشره‌ی بالغ بال‌توری‌ها و همچنین سنجاقک‌ها چند نمونه‌ از بسیاری از حشرات مفیدی هستند که می‌توانند در مقابل انفجار جمعیت سفیدبالک ها نقشی موثر ایفا نمایند. مرغ مگس‌خوار هم شکارچی دیگری است که طبعا در مناطقی که زیستگاه طبیعی این گونه از پرنده‌ها باشد می‌توان رویش حساب باز کرد.

توصیه‌ی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد بکوشید تا از بکار بردن سموم شیمیایی برای کنترل این حشرات پرهیز کنید چرا که مگس‌های سفید مقاومت قابل توجهی نسبت به بسیاری از سموم از خود نشان می‌دهند؛ و سمپاشی احتمالا تنها موجب کشته شدن و حذف حشرات شکارگر و گرده افشان‌ها و سایر حشرات مفید خواهد گردید؛ که این خود می‌تواند موجب ازدیاد بیشتر سفیدبالک ها بشود. یک راه دیگر پوشاندن خاک با پوشش‌های آلومنیومی است که موجب می‌شود تا با بازتاب نور به زیر برگ‌ها که سایه‌ی آنها مورد علاقه‌ی مگس‌های سفید است، آنها برای یافتن گیاه میزبان با چالش مواجه شوند.

کارت‌های مقوایی زرد رنگ که با لایه‌ای چسبنده از مواد نفتی یا روغنی پوشانده شده‌اند نیز می‌توانند در کنترل حشرات مفید واقع شوند. رنگ زرد این کارت‌ها که شبیه شاخ‌وبرگ‌هایی جدید و شاداب به نظر می‌رسند مگس های سفید را جذب کرده و آنها را در ژله‌ی چسبناک خود به کام مرگ خواهد کشاند. بهتر است هر چند روز یک‌بار رویه‌ی این کارت‌ها را تمیز نموده و در صورت نیاز مجددا مواد چسبنده را روی آنها بمالید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها