100 میلیون تومان فقط در نقش یک مُسکن!

شروع یک زندگی ساده با وام ازدواج


نویسنده: مریم دهقان

 زوجی قرار است به خانه بخت بروند و وام ازدواجش را هم گرفته است. فکر می‌کنید برای تامین وسایل اولیه زندگی اش این وام کافی است یا نه؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که وام ازدواجش چقدر از هزینه های ازدواج را پوشش می‌دهد.

  خرید جهیزیه با توجه به رشد نرخ تورم

به نوشته‌ی روزنامه صبح ساحل، طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه به نقطه استان هرمزگان در شهریورماه امسال ۳1.۴ درصد بود یعنی در شهریورماه امسال،- خانوارهای کشور به طور میانگین 34.4 درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند- اما «تورم واقعی اقلام و کالاهای مصرفی خانوار» در این بازه زمانی یکساله ، خیلی بیشتر از این اعداد بوده است؛ به گونه‌ای که فقط تا پایان بهار امسال یعنی تا خردادماه، قیمت لوازم خانگی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد گرانی را تجربه کرده است؛ بعد از آن در تابستان این روند گرانی ادامه یافته تا جایی که تا پایان شهریور، تورم کلی لوازم خانگی محاسبه شده از فروردین ماه سال جاری یا اسفند گذشته تا پایان شهریورماه- به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است. درنتیجه امسال برای خرید یک سبد ثابت از لوازم خانگی، حداقل باید دو برابر سال قبل هزینه کرد. حال اگر بسیاری از کالاهای کمتر ضروری نیز چشم‌پوشی شود برای قشر متوسط جامعه ممکن است هزینه خرید جهیزیه عروس چیزی بین 49 تا 70 میلیون تمام شود. 
 

 کالاهای غیر ضروری پر

حال قصد داریم هزینه خرید کالاهای ضرروی را با هم برآورد کنیم. به طور مثال اگر به وسایل ضروری بسنده کنیم بر اساس نرخ کالاها در سامانه 124 و تحقیقات میدانی به جمع بندی زیر می‌رسیم:
یخچال فریزر ایرانی 8 میلیون تومان، اجاق گاز فردار ایرانی4میلیون تومان، لباسشویی ایرانی 5 میلیون تومان، یک دست مبلمان ساده6 میلیون تومان، تخت و سرویس خواب 4 میلیون تومان، دو تخته فرش 5 میلیون تومان، تلویزیون 4 میلیون تومان، پنکه یک میلیون تومان ، جاروبرقی 2 میلیون تومان، اتو یک میلیون تومان، غذا ساز 3 میلیون تومان ، ظروف غذاخوری 2 میلیون تومان، سرویس معمولی قاشق و چنگال 500 هزار تومان، سرویس قابلمه ایرانی هفت پارچه 700 هزار تومان، سرویس پلاستیکی آشپزخانه 500 هزار تومان، تلفن 500 هزار تومان، وسایل خرده ریز مثل روفرشی، چاقو، سشوار، زودپز، فلاکس، حوله و غیره 2 میلیون تومان. حالا بیاییم قیمت همین کالاهای را با هم جمع بزنیم. در مجموع، این کالاهای ساده روی هم 49 میلیون و 200هزار تومان قیمت دارند. 
اگر هدف خرید اجناس خارجی باشد قیمت همین وسایل تا 5 برابر هم می‌تواند افزایش پیدا کند. اگر وسایل دیگری هم مثل ماکروویو، ماشین ظرفشویی، میزآرایش، کمد، قالیچه، بوفه و ... هم به این لیست اضافه شود حداقل چیزی حدود 70 میلیون تومان باید در نظر گرفت.حال اگر خانه ای که قرار است داماد فراهم کند کولر گازی نداشته باشد یا باید حداقل 18 میلیون برای خرید آن هزینه کرد و یا تابستان گرم را با یک پنکه گذراند.
 
 شروع یک زندگی ساده با وام ازدواج
 

 رکود ، کمبود کالا و گرانی شدید در بازار لوازم خانگی 

گزارش های میدانی نشان می دهد با بالا رفتن نرخ ارز، خرید و فروش لوازم خانگی با گرانی و رکودی قابل توجه روبروست. واردات لوازم خانگی به صفر رسیده و نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است و این عدم تناسب در عرضه و تقاضا قیمت ها را به شدت بالا برده است. فعالان بازار می گویند کالاهای ایرانی مشتریان تضمین شده خود را دارند اما اقلام قاچاق به دلیل کمتر بودن قیمت ، گوی سبقت را می ربایند و بسیاری ترجیح می دهند این اقلام را خریداری کنند. این در حالی است که ریسک خرید کالاهای برقی قاچاق بسیار بالاست به طوری که ممکن است حتی در هنگام خرید هم کالای قلابی یا خراب به مشتری فروخته شود که هزینه های جبران ناپذیری را برای خانواده ها به دنبال خواهد داشت.یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که خرید کالا برای جهیزیه چقدر آب می خورد؟ گفت: الان دیگر خانواده ها مجبورند با هر قیمتی کالاهای مورد نیاز جهیزیه را بخرند چون این روزها معضل اصلی نبود کالا است.
 حتی جنس خود ما هم جور نیست و برای جور شدن جنس باید به چندین مغازه مراجعه کنیم و گاهی اوقات حتی این کار هم بی نتیجه است. علاوه بر این نارضایتی در میان فعالان بازار بسیار زیاد شده است به طوری که اغلب فروشندگان از وضعیت موجود نگران  هستند.«حمید رضا غزنوی» سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر تولید لوازم خانگی می گوید: متأسفانه اکنون ارز آزاد حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه و قطعات به تولید‌کنندگان داخلی نمی‌رسد و در مقابل قاچاقچی به راحتی با این ارز کالای قاچاق را وارد می‌کند؛ یعنی عملا به جای اینکه برای تولید یک یخچال سایدبای ساید 300دلار ارز مورد نیاز تولید‌کنندگان داخلی را تامین کنیم، قاچاق‌چیان به راحتی برای واردات قاچاق این کالا 2تا 3هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کنند و به نوعی سوءمدیریت در تولید و عرضه لوازم خانگی را شاهد هستیم. 

  مخارج آقای داماد 

اگر به خاطر همه گیری بیماری کرونا از مخارج مراسم چشم پوشی کنیم داماد با 50 میلیون وام ازدواج تنها می تواند یک آپارتمان  30تا 75 متری رهن و اجاره کند. همان طور که در تصویر قابل مشاهده است بسته به منطقه و متراژ خانه، مبلغ رهن و اجاره متفاوت است. 
به طور مثال بر اساس آگهی های درج شده روزهای اخیر برای رهن و اجاره یک واحد 70 متری 5 سال ساخت 50 میلیون ودیعه و ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره باید پرداخت شود و یا اگر پرداخت اجاره در توان آقای داماد نباشد یک سوئیت 50 متری هفت سال ساخت بدون اتاق و البته بدون اجاره را می تواند  رهن کند.
 شروع یک زندگی ساده با وام ازدواج
 
  
منتشر شده: 2
ناشناس
۲۰ مهر ۱۳۹۹
واقعا با این ۱۰۰میلیونی ک وام ازدواج دادن همون کالا های ایرانی تا حدی میشه خرید وکالا های ایرانی هم بیشتر از یک سال دوام نمیارن یعنی سال بعد هم باید در فکر وسایل خونه باشی.
ماحد
۲۰ مهر ۱۳۹۹
فقط کافیه چن روز این دولت دست یه کار بلد باشه تا مردم راحت زندگی کنن
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها