در جلسه شورای شهر بندرعباس مطرح شد:

بیشترین جرائم هرمزگان مربوط به مواد مخدر است/ ۲۰ درصد زندانیان بندرعباس غیربومی هستند



صد و نود و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار تعامل و هم‌اندیشی مابین شورا و اداره کل زندان‌های هرمزگان ظهر سه‌شنبه ۲۲ مهر، با حضور مدیرکل زندان‌های استان و ریاست انجمن حمایت از زندانیان بندرعباس برگزار شد.

تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری شفاف شود

به گزارش صبح ساحل، فاطمه جراره عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور گفت: ساعت کار پرسنل شهرداری با توجه به شیوع کرونا و اینکه محیط کار آلوده است و به‌مانند سابق ضدعفونی انجام نمی‌شود، باید کمتر شود. در حال حاضر کارکنان شهرداری در این شرایط ویژه ۹ ساعت سرکار هستند و لازم است شورا در این خصوص هرچه سریع‌تر تصمیمی اتخاذ کند.

وی در ادامه بابیان اینکه حقوق و مزایای نیروهای شرکتی شهرداری حدود یک‌میلیون تومان کمتر از سال قبل شده است، افزود: شرایط اقتصادی پرسنل شرایط خوبی نیست. شورا و شهرداری باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم مشکلات را کمتر کنیم. در این شرایط اقتصادی چیزی حدود یک‌میلیون تومان از حقوق نیروهای شرکتی کم شده است.

جراره اضافه کرد: بحث تکراری تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باید هرچه سریع‌تر شفاف شود که برچه مبنایی این تبدیل وضعیت‌ها انجام می‌شود. نیروهایی هستند ۱۴ سال خدمت می‌کنند اما متأسفانه در لیست عجیب‌وغریب شهرداری حضور ندارند. تمام لیست‌ها باید در اختیار شورا قرار بگیرد. متأسفانه در این زمینه نتوانستیم شفاف‌سازی کنیم.

بیشترین جرائم هرمزگان مربوط به مواد مخدر است

مصطفی کیشانی مدیرکل زندان های هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت زندان‌های استان در صحن شورا گفت: استان هرمزگان ۹ مرکز اصلاح و تربیتی دارد که شامل چهار زندان، یک اردوگاه، سه بازداشتگاه و یک کانون اصلاح و تربیت مختص زندانیان زیر ۱۸ سال است.

وی بابیان اینکه در سال ۹۸ تعداد زندانیانی که در زندان‌ها واردشده ۱۰ هزار و ۶۴ نفر بوده است، افزود: در سال ۹۸ مختص زندان بندرعباس ۵ هزار و ۱۸۸ نفر وارد زندان شدند. ازنظر جنسیتی 97.6 درصد زندانیان مرد و 2.4 درصد زندانیان زن هستند.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان با اشاره به اینکه ازلحاظ فراوانی جرم در استان بیشترین جرائم مربوط به مواد مخدر و بعدازآن سرقت است، اضافه کرد: تعداد زندانیان جرائم غیر نقد در زندان‌های استان در حال حاضر حدود 100 نفر است.

کیشانی گفت: در کلیه‌ی جوامع زندان یک ضروریت است البته تلاش دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم بوده است. نگاه اسلام به زندان و زندانی نیز نگاه اصلاحی و تربیتی است. مأموریت اصلی ما بازسازی شخصیت روحی، روانی و سالم‌سازی جهت بازگشت به جامعه است. در زندان فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی در حال اجرا است. بحث اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان و توانمندسازی آن‌ها در رشته‌های مختلف ازجمله اقدامات زندان‌ها است. همچنین زندانیان پس از طی دوره فنی و حرفه‌ای گواهینامه مربوطه را بدون اینکه نامی از زندان آورده شود، دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه طبقه‌بندی زندانیان بر اساس جرم وسن انجام می‌شود، گفت: مرکز مشاوره و روان‌درمانی به زندانیان و خانواده آن‌ها نیز ارائه می‌شود. کمک‌های حمایتی از طریق انجمن حمایت از زندانیان به تعداد 814 خانوار در سطح استان و در شهر بندرعباس 300 خانوار به‌طور مستمر انجام می‌شود. کیشانی بابیان اینکه در دوران شیوع کرونا زندان مرکزی بندرعباس یک نفر هم به این بیماری مبتلا نشد، تصریح کرد: زندان‌های استان ازنظر بهداشتی وضعیت خوبی دارد و اقدامات بهداشتی و درمانی به‌طور مستمر در حال انجام است.

بیش از 64 درصد زندانیان در سن جوانی

مدیرکل زندان‌های استان گفت: 69.17 درصد زندانیان متأهل، 27.84 درصد مجرد، 94.96 درصد مرد و 5.6 درصد زندانیان زن هستند. همچنین ۲۰ درصد زندانیان بندرعباس، زندانیان غیربومی غیر ساکن در شهرستان هستند.

وی بابیان اینکه در شش ماهه اول امسال به نسبت سال گذشته 17.83 درصد کاهش جمعیت ورودی به زندان‌های استان داشتیم، گفت: در بندرعباس ۴۰ نفر زندانی جرائم مالی و ۶ نفر زندانی مهریه داریم. باافتخار اعلام می‌کنیم زندانی با جرم تصادف در زندان‌های استان نداریم و این فرهنگ رانندگی مردم استان را نشان می‌دهد. بیشترین جرم مربوط به مواد مخدر است با بیش از ۵۰ درصد، سرقت ۱۹ درصد، اخلال در نظام اقتصادی 3.96 و سایر جرائم 7.22 درصد بوده است.

کیشانی در خصوص وضعیت تحصیلی زندانیان بیان کرد: 3.26 درصد بی‌سواد، 31.9 درصد ابتدایی، 30.25 درصد راهنمایی، 7.6 درصد دبیرستان، 24.57 درصد دیپلم و فوق‌دیپلم، 3.72 درصد لیسانس به بالاتر است.

وی در ادامه وضعیت سنی زندانیان را تشریح کرد: زیر بیست سال 0.34 درصد، بین بیست‌تا چهل 64.88 درصد، چهل سال تا شصت سال 32.9 درصد، بالای شصت سال 1.88 درصد هستند.

مدیرکل زندان‌های استان فراهم‌سازی زمینه بهره‌مندی از خدمات سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، فراهم‌سازی زمینه مشارکت شهرداری در اجرای طرح‌های زیباسازی به زندان، جلوگیری از ساخت‌وسازها در حریم زندان، راه‌اندازی خط اتوبوس‌رانی در مسیر زندان جهت تسهیل دررفت و آمد خانواده‌ها، نصب دستگاه‌های ورزشی در هواخوری‌های زندان را ازجمله کارهایی دانست که نیاز به مشارکت شهرداری دارد.

مجرم اسیدپاشی نداریم

کیشانی بابیان اینکه در بحث برگشت به زندان آمار کشوری ۳۰ درصد بازگشت به زندان و این آمار در استان زیر ۱۵ درصد است، گفت: خوشبختانه در استان مجرم اسیدپاشی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مردم هرمزگان بسیار بخشنده و باگذشتی هستند، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۵۸ میلیارد تومان بدهی زندانیان بوده که ۲۸ میلیارد تومان را مردم گذشت کردند و توانستیم ۲۲۰ نفر را آزاد کنیم. این فرهنگ گذشت و ایثار در استان فرهنگ خوبی است.

کیشانی در پایان بابیان اینکه کارهای مطالعاتی انتقال زندان بندرعباس در حال انجام است و به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، بیان کرد: 48 درصد زندانیان هرمزگان غیربومی هستند و ۳۰ درصد کسانی هستند که ساکن استان هستند‌.

در ادامه دولتی ریاست انجمن حمایت از زندانیان بندرعباس خواستار انعقاد و اجرای تفاهم‌نامه با شهرداری بندرعباس برای ارائه خدمات به خانواده‌های زندانیان شد و اعلام کرد برای اولین بار در هرمزگان هزار و 400 بسته سبد کالا در بین خانواده زندانیان توزیع شد.

موافقت شورا با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین بندرعباس و کوبه ژاپن

جلسه دوم با دستور کار قرارداد خواهرخواندگی بندرعباس با شهر کوبه ژاپن برگزار شد که در پایان با 8 رأی موافق اعضای شورای شهر با انجام این قرارداد موافقت کردند. گفتنی است این قرارداد درزمینهٔ تبادل فرهنگی، ایمن‌سازی و آموزشی مابین بندرعباس و کوبه به درخواست کوبه ژاپن انجام می‌شود.

    

     شورا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها