12

مهر

1403


اجتماعی

13 شهریور 1392 09:49 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 92-93 مدارس در روزهای 5 شنبه تعطیل است.به گزارش ایسنا، ‌دکتر علی اصغر فانی، افزود: به موجب پروژه مهمی که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شد، مدارس همچنان در روزهای پنج شنبه تعطیل است، اما تیمی مامور شده تا در راستای فعال کردن مدارس در جهت برنامه‌های فوق برنامه و پرورشی بررسی‌های لازم را انجام و پس از آن نتایج را اعلام کند.وی در مورد قطعی بودن حضورش در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در صحبتی که با رییس جمهور داشتم، خواستم که در ادامه خدمتم، در وزارت آموزش و پرورش بمانم اما در این باره تابع نظر رییس جمهور در این زمینه هستم.

تا زمان بازگشایی مدارس تغییری نخواهیم داشت

وی در مورد تغییر و تحولاتی که قرار است در سال جاری در این وزارتخانه ایجاد شود، گفت: آموزش و پرورش از ابتدای سال بر روی ریل حرکت خود قرار گرفته و هیچ تغییری را تا زمان بازگشایی مدارس نخواهیم داشت اما این بدان معنا نیست که هیچگونه تغییری انجام نمی‌گیرد.

به نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاد دارم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات وارد شده به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اینکه چه اقداماتی در برنامه‌های وی برای ساماندهی این سند وجود دارد، پاسخ داد: انتقاد من به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست، بلکه در مورد نحوه اجرای آن است. تامین معلم، ‌محتوای کتاب و فضای آموزشی را به عنوان سه رکن اصلی برای اجرای هر برنامه‌ای باید در نظر بگیریم. وی افزود: در ارتباط با سند تحول باید بگویم که سال ششم به یکباره و بدون اینکه سال اول در نظر گرفته شود اجرا شد، اما در این راستا باید بروی تعلیم و تربیت نیروی انسانی و نیز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و همچنین بازنگری بر محتوای کتاب‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

"نیروی انسانی" مشکل اصلی آموزش و پرورش است

به گزارش ایسنا، فانی در مورد مهمترین اولویت‌های برنامه‌های وی در این وزارتخانه خاطر نشان کرد: آنچه که اولویت را تعیین می‌کند "مشکل" است و مشکل در این سازمان نیروی انسانی است؛ بنابراین اولویتمان در این وزارتخانه معلمان است؛ بنابراین مطالعاتی را از 10 روز پیش در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

اقتصاد آموزش و پرورش ساماندهی میشود

به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و بخش اقتصادی در این وزارتخانه برای استفاده از پتانسیل صندوق ذخیره فرهنگیان،‌ خانه معلم فرهنگیان و فروشگاه‌های فرهنگیان که وضعیت نامطلوبی دارند، آغاز شده است. بنابراین در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و اقتصاد فرهنگیان برنامه‌هایی در دستور کار است که امید می‌رود با ساماندهی آن از سرمایه‌های خود به نحو احسن بهره‌مند شویم.

اردوهای راهیان نور باید امن شود

فانی در پاسخ به اینکه آیا وجود مدارس قرآنی و نیز اردوهای راهیان نور همچنان مهمترین اولویت مبارزه با جنگ نرم در این وزارتخانه خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: اردوهای راهیان نور مفید است، اما باید امن شود. وی افزود: اردوهای راهیان نور جزو دستورالعمل‌های ماست و در اولین جلسه شورای معاونین ساعت‌ها بر روی این موضوع بحث شده و یکی از مصوبات این شورا «ایمن سازی مصوبات آموزش و پرورش» است. وی، نه تنها ایمن سازی راهیان نور بلکه ایمن سازی کلیه برنامه‌ها و فوق برنامه‌های موجود در این وزارتخانه را از جمله برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: در مورد مدارس قرآنی نیز بر روخوانی، روان خوانی و فهم قرآنی تاکید می‌کنیم.

کسری بودجه، از میراثهای قبلی برای دولت تدبیر و امید

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا این مطلب که عنوان می‌شود یک سوم بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال جاری تامین نخواهد شد، صحت دارد؟ پاسخ داد: یکی از میراث‌های قبلی برای دولت تدبیر و امید همین است، اما لایحه ترمیم بودجه 92 تهیه شده و امیدواریم بتوانیم سال جاری را با سلامت طی کنیم؛ هرچند خود مردم نیز می‌دانند که تمام تلاش دولت یازدهم رسیدگی به امور آنهاست.

6-3-3 به معنای سند تحول نیست

به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست در پاسخ به وجود شتابزدگی در اجرای سند تحول و نظام آموزش 3 . 3. 6 بیان کرد: نظام 3. 3. 6 به معنای سند تحول نیست و یکی از مطالبی که بر آن انتقاد داشتیم این بود که 6.3.3 به عنوان سند تحول مطرح شد. وی افزود: 3 . 3. 6 ساختار آموزشی است که محتوای سند تحول در این ساختار شکل می‌گیرد، اما متاسفانه به جای اینکه به اجرای ساختار سند تحول بپردازیم به اجرای نظام 3 . 3 . 6 پرداخته‌ایم، اما باید ساختار 3 . 3 . 6 را برای اجرای محتویات سند تحول تکمیل کنیم.

رایزنی به منظور پرداخت بدهیهای فرهنگیان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد کسری بودجه این وزارتخانه تصریح کرد: گزارش‌های متفاوتی در این زمینه گرفته‌ایم؛ برخی از دیون و بدهی‌ها به فرهنگیان پرداخت شده و برخی از بدهی‌ها نیز به آنها ارائه نشده است، اما با سازمان مدیریت در حال رایزنی هستیم تا اعتبارات لازم در این زمینه فراهم شود.

فانی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با مدیر سازمان مدیریت داشتم، توانسته‌ام 50 میلیارد تومان را برای تزریق به اعتبار این وزارتخانه تامین کنم، بیان کرد: از یکسال و نیم پیش تا کنون هیچ اعتباری به وزارتخانه پرداخت نشده، اما در همین 15 روز توانستیم 50 میلیارد تومان اعتبار را تهیه کنیم که تا 20 شهریور ماه سال جاری در اختیار مدیران خواهد بود.وی در مورد معلمانی که به صورت شرکتی جذب شده‌اند و نیز تصمیم گیری در مورد سرنوشت آنها خاطر نشان کرد: ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش یک تکلیف است که توسط مجلس بر عهده این وزارتخانه قرار داده شده و به مدت یکسال و نیم در این زمینه فرصت باقی است، اما آموزش و پرورش به دلیل نیروی انسانی که دارد نمی‌تواند تنها یک راه حل را به عنوان پاسخ به نیازهای خود مدنظر قرار دهد.

نظام رتبه بندی با اجرایی شدنش فاصله بسیار دارد

به گزارش ایسنا، وی همچنین به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره و اظهار کرد: رتبه بندی یک دیدگاه مترقی در آموزش و پرورش است و اعتقاد داریم معلمان باید رتبه‌بندی شده و بر اساس آن حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.وی با اشاره به اینکه هم اکنون نظام رتبه بندی در میان دانشگاهیان در حال اجراست، گفت: در بین معلمان نیز می‌توانیم این سبک را اجرا کنیم اما مطلبی که باید مدنظر قرار گیرد این است که نظام رتبه بندی نمی‌تواند به سرعت دنبال شود و آنچه مدنظر مجلس شورای اسلامی است، تصویر کلیات نظام رتبه‌بندی است.

تنوع مدارس در آینده باید کاهش یابد

فانی در پاسخ به اینکه نحوه اداره مدارس در کشور با تغییر وزرای این سازمان دچار تغییر خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: تنوع مدارس با دو خواستگاه در آموزش و پرورش شکل گرفته که خواستگاه محتوایی و خواستگاه اعتباری از جمله موضوعات مدنظر بوده است. وی ادامه داد: به طور مثال مدارس نمونه مردمی و هیات امنایی خواستگاهش کمک گرفتن از مردم است و خواستگاه مدارس نیمه دولتی محتوایی است و باید تصریح کنیم که اقدامات در دوران وزرای قبلی بدون توجه به این خواستگاه‌ها بوده و در آینده باید تنوعات کاهش یابد.

پیگیر پرداخت نشدن سهمی از پاداش فرهنگیان هستیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته و نیز پرداخت نشدن سهمی از پاداش آنها اظهار کرد: دولت باید بدهی‌های بازنشستگان کل کشور را پرداخت کند و این یک موضوع عام است.وی افزود: معلمی که 2 سال پیش بازنشسته شده ارزش پولی که آن زمان باید می‌گرفته با ارزش پولی فعلی متفاوت است و ما نیز این موضوع را می‌دانیم اما باید بگوییم که در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور، پیگیر موضوع هستیم.

دیدگاه ها (0)
img