13

مهر

1403


اجتماعی

29 آبان 1399 12:24 0 کامنت

به نوشته ی باشگاه خبرنگاران، آمار کودکان کار ایران بین ۳ تا ۷ میلیون است، اما به دلیل اینکه اغلب کودکان کار هیچ گونه ثبت هویتی ندارند؛ آمار دقیقی در این زمینه نمی‌توان ارائه کرد.

کمک‌های معیشتی، حرفه آموزی و آماده سازی شغلی از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان به صورت کارشناسی شده برای کودکان کار استفاده کرد.

قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، می‌گوید: کودکان کار خیابانی از گروه‌های مختلفی تشکیل می شوند؛ برخی از این گروه ها باندهای قاچاق انسان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابان از موسسات خیریه و غیردولتی نیز کمک گرفته خواهد شد،اضافه می‌کند: باید این فرهنگ سازی در جامعه ایجاد شود که اگر قرار است کمکی به کودکان کار خیابانی شود بهتر است که این کمک ها به مجموعه های خیریه داده شود تا بتوان از این طریق جلوی سودجویی گروههایی که باعث آسیب زدن به کودکان کار میشوند گرفته شود.

  

ارائه دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی در شش ماهه اول سال

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان گفت: در شش ماهه اول سال جاری در مراکز شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابانی و مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده ، دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی ارائه شده است.

امینی بروز و ظهور پدیده کودکان کار و خیابانی را ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی از جمله فقر، بیکاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک، بروز حوادث طبیعی و انسان ساخت، شکل گیری سکونت گاههای غیررسمی، هم چنین ورود اتباع خارجی بویژه به شکل غیرمجاز عنوان کرد و افزود : حضور کودک در خیابان  بعنوان مصداق عینی و بارز کودک آزاری ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن آﺳﯿﺐ ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺳﻼﻣﺖﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻧﯿز ﺑﻪ مخاطره انداخته و آثار زیان بار آن، تنها به دوران کودکی منحصر نمی شود، بلکه تا بزرگسالی نیز ادامه یافته  و جامعه را از وجود انسان های کارآمد و شایسته محروم می کند  از این رو این گروه از کودکان  نیازمند توجّه ویژه می باشند.

وی گفت : در حال حاضر یک مرکز دولتی شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابانی و یک مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده بصورت غیردولتی در استان فعالیت دارند .

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان بیان داشت : در شش ماهه اول سال جاری در این دو مرکز دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی ارائه شده است.

به امید روزی که دیگر در هیچ کوچه‌ای، هیچ خیابانی، هیچ  شهری و هیچ کشوری شاهد کار کردن کودکان نباشیم، به امید روزی که حرف‌های مسئولان در حد حرف نباشد و در عمل شاهد این اقدامات باشیم، به امید بیدار شدن مسئولان از خواب و دیدن مظلومیت این کودکان و در آخر به امید روزی که فقط جای کودک پشت نیمکت‌ها باشد نه در گوشه خیابان.

 

 

دیدگاه ها (0)
img