جزئیات اعتراض کشاورزان هرمزگانی که محصولات‌شان خوراک شترها شد

روزگار تلخ بادمجان


نویسنده: سامیه طهورنیان

اعتراض کشاورزان هرمزگانی، سوژه روزهای گذشته فضای مجازی بود. تصاویری که نشان می‌داد کشاورزان، محصول بادمجان‌شان را جلوی شترها ریختند. اعتراض آن‌ها به قیمت خرید پایین محصولات‌شان بود. کشاورزان می‌گویند هزینه‌های کاشت، نگهداری، برداشت و حمل محصول، بیشتر از قیمتی است که دلالان آن را خریداری می‌کنند. «ابوطالب جوادی»، دبیرِ خانه کشاورز هرمزگان در این‌باره به رسانه‌ها توضیح داد: «فقدان برنامه‌ریزی کلان وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی دلیل اصلی این معضل است. کشت گلخانه‌ای در کشور، عمل آوردن بادمجان در مناطق سردسیر را ممکن کرده‌ و مازاد تولید، محصول خارج از فصل هرمزگان را بر زمین باقی گذاشته‌است».

 

   

بار گرانی‌ها به دوش صیفی‌کاران هرمزگانی

به گزارش صبح ساحل، گرانی سم و کرایه بار، فشار مضاعفی به کشاورزان هرمزگانی آورده‌است. این موضوع باعث از بین رفتن حاصل یک سال زحمت آنان شده‌است. برخی از کشاورزان محصولات‌شان را خوراک شترها کردند که کاربران شبکه‌های اجتماعی، واکنش تندی به آن داشتند. بعضی کشاورزان حتی محصول‌شان را برداشت نکردند و محصولات‌شان بر روی بوته‌ها در حال فساد است. یکی از صیفی‌کاران هرمزگانی می‌گوید: «سموم امسال بسیار گران شدند. برخی سم‌های مخصوص آفت‌های بادمجان، خارجی هستند و نمونه داخلی ندارند. قیمت این سم‌ها به میل‌های میلیونی رسیده‌است». او با اشاره به این‌که کارگران مناطق صیفی‌کار عمدتا از اطراف هرمزگان هستند، می‌گوید: «این کارگران روزی 70 هزار تومان دستمزد می‌گیرند و چون از راه دور می آید، تهیه غذای‌شان هم با کشاورز و صاحب کار است. وقتی باید چند برابر هزینه چیدن و بار زدن، به کارگران دستمز بدهیم، چگونه محصول را به دلالان ارزان بفروشیم». او اضافه می‌کند: «هربار سمپاشی زمین، نزدیک 15 میلیون هزینه روی دست کشاورز می گذارد. زمین در یک دوره کاشت باید چندبار سمپاشی شود. هر کامیون کود مرغی که استفاده می‌کردیم، 30 میلیون تومان شده‌است». این کشاورز با اشاره به نرخ بالای کرایه‌بار می‌گوید : «کرایه یک کامیون حمل‌بار، شش میلیون است. کامیون‌های کوچک، سه میلیون و 500 هزار تومان می‌گیرند. کرایه ارسال هر کیلو بادمجان به تهران 700 تومان است و در تهران بادمجان را کیلویی 2 هزار تومان از ما می‌خرند. با احتساب هزینه خرید بذر تا برداشت محصول، هر کیلو بادمجان بیشتر از 1500 تومان برای کشاورز هزینه دارد. در شرایط نبود صادرات و دلال‌بازی‌ها، چشمِ امیدمان به مسئولان است».

    

 

ضرورت تخصیص منابع و تسهیلات ارزان به کشاورزان

شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان از جمله نقاط مهم تولید بادمجان در استان هستند. برداشت این محصول از اواخر آبان‌ماه آغاز شده‌است و تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. هر سال تقریباً بین 470 تا 500 هزار تن بادمجان از زمین‌های کشاورزی هرمزگان برداشت می‌شود. این روند در سال‌های اخیر با توسعه کشاورزی قطره‌ای افزایش‌ یافته‌است. درحالی‌که میزان خرید توافقی تعاون روستایی هرمزگان با قیمت 500 تا 800 تومان بسیار کم است و تاکنون از 500 هزار تن تولید سالانه بادمجان فقط 150 تن به‌صورت توافقی خریداری‌ شده‌است. این میزان نسبت به‌کل تولید بسیار نازل است اما مدیر تعاون روستایی هرمزگان، شرط تداوم خرید توافقی را تخصیص منابع و تسهیلات ارزان‌قیمت عنوان کرده است. موضوعی که ضروری است تا مدیریت کلان استان نیز در این زمینه ورود و امکان خرید توافقی میزان بالاتری از محصول از کشاورزان هرمزگانی را فراهم کند. این توافق تاکنون در مقدار بیشتر صورت نگرفته‌است. برخی کارشناسان و منتقدان در این رابطه گفته‌اند که برداشت بادمجان در هرمزگان تا ابتدای اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و اگر تعاون روستایی و جهاد کشاورزی و مدیریت عالی استان در زمینه خرید تضمینی و توافقی این محصول نکند، صحنه‌های بیشتری از دور ریختن این محصول در مناطق مختلف استان را شاهد خواهیم بود. تکرار این تصاویر، نشان‌دهنده سطح توان مدیریتی مسئولان ذی‌صلاح در این حوزه است.

  

خرید توافقی ۱۰۰ تن بادمجان از کشاورزان هرمزگانی

پس از انتشار ویدئو در شبکه‌های اجتماعی، سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیانیه‌ای در وب سایت رسمی این سازمان، منتشر کرد. این بیانیه از خرید توافقی 100 تن بادمجان از کشاورزان هرمزگانی خبر داد. «علی‌اصغر خلیلی»، سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: «سال گذشته با افزایش قیمت محصول بادمجان در بازار، بسیاری از کشاورزان ترغیب به کشت این محصول شدند که این موضوع باعث افزایش زیاد سطح زیر کشت این محصول و درنتیجه کاهش شدید قیمت آن شده است». او با بیان اینکه در صادرات مشکل‌ داریم، گفت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و به‌تبع آن اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر پیشگیرانه از سوی جامعه بین‌الملل و کشورهای همسایه، باعث اختلال درروند صادرات محصولات شد». او اضافه کرد: «بارندگی‌های شدید غرب کشور که باعث بروز اختلال در تردد کامیون‌های حمل بار و انباشت محصول در سطح بازار شد و قیمت محصولات کشاورزی را کاهش داده‌است». علی‌اصغر خلیلی مشکل اصلی را صادرات محصولات کشاورزی دانست و افزود: «بخشی از محصول در داخل کشور استفاده و مابقی نیاز به سایر کشورهایی چون عراق صادر می‌شد اما در حال حاضر به علت شیوع کرونا کشور عراق هم واردات ۲۹ قلم کالا به کشورش را ممنوع کرده است. این شرایط باعث شده صادرات محصولات صیفی چون بادمجان با مشکل مواجه شود». خلیلی ادامه داد: «جهاد کشاورزی الگوی کشت را مشخص کرده و تنها باید رعایت این الگو توسط تشکل‌های بخش کشاورزی بین کشاورزان به‌صورت تشویقی فرهنگ‌سازی شود». سخنگوی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به توافق بین کشاورز و تشکل‌های کشاورزی برای خرید بادمجان تصریح کرد: «توافقی بین طرفین انجام‌شده، هزینه‌ها برآورد می‌شود و درصدی هم‌سود برای کشاورز در نظر گرفته خواهد شد». خلیلی افزود: «کشاورزان به مراکز تعاون روستایی در شهرستان محل زندگی خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان تعاون روستایی جهت خرید اقدام کنند». وی با بیان این‌که برای نخستین بار در استان خرید بادمجان به روش توافقی شروع‌شده است، گفت: «تاکنون حدود 100 تن خریداری و به سایر استان‌ها ارسال ‌شده‌است». خلیلی با بیان این‌که در صادرات، در نظر گرفتن بازارهای هدف و رقبای محصولات در کشورهای هدف نیز بسیار ضروری است، گفت: «تقویت و ایجاد واحدهای فراوری محصولات از دیگر موضوعات مهمی است که در شرایط فعلی که محصولات روی دست کشاورزان مانده می‌تواند به کمکشان بیاید. وی ادامه داد: بایستی کشاورزان، تعاونی‌هایی تشکل داده و از این طریق نقش دلالان را کمرنگ کنند».

 

منتشر شده: 1
علی مژدهی
۲۳ آذر ۱۳۹۹
فقط خدا میدونه که حقشونه
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها