معرفی رمان «بافته»، اثر «لائیتسیا کولومبانی» نویسنده فرانسوی

داستان درهم‌تنیده زنان دور از هم


نویسنده: شیوا شاکری

آثار ادبی زیادی با مضمون مسائل زنان نوشته و به مخاطبان عرضه شده است. با توجه به بار عاطفی موضوعات این‌چنینی، آثار نام‌برده تاثیر زیادی روی احساس مخاطب دارند. ادبیات فرانسه با پیشینه درخشان در زمینه رمان، از قافله تولید آثاری از این دست عقب نمانده است.

به گزارش روزنامه صبح ساحل، آثار نویسنده‌های معاصر فرانسه در ایران کم‌تر ترجمه شده‌است. به همین دلیل نشر ایران آشنایی چندانی با آن ندارد. انتشارات نیماژ اما به تازگی برای پر کردن این خلاء، به سراغ یک اثر زنانه در ادبیات معاصر فرانسه رفته است. رمانی جذاب و خواندنی که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.     
                                                           

 معرفی کتاب و نویسنده

«لائیتسیا کولومبانی» در سال 1976 در بوردو فرانسه متولد شد. او در زمینه فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری و نویسندگی رمان فعال است. کولومبانی فارغ‌التحصیل دانشگاه «لوییس لومیه» است و در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ایفای نقش کرده است. رمان «بافته» اولین رمان اوست. این رمان به خوبی توانسته‌است نظر مخاطبان را جلب کند. تا جایی که در سال 2018 پرفروش ترین رمان فرانسه شد. انتشارات نیماژ در سال جاری این رمان را با ترجمه «نرگس کریمی» در 200 صفحه منتشر کرده است و با قیمت 33 هزار تومان به فروش می‌رساند. بافته تا کنون به چاپ سوم رسیده است.  
                                                                                                       

 موضوع کتاب

این رمان داستان سه زن در سه نقطه از دنیا را بیان می‌کند. هر سه شخصیت اصلی کتاب با یک بحران وبه‌رو شده‌اند که باید برای مقابله با ‌آن تصمیم بگیرند. یکی از وضعیت اجتماعی‌اش رنج می‌برد، دومی باید یک مشکل خانوادگی را حل کند و سومی باید یک بیماری را شکست دهد. موضوع کتاب تلاش این سه شخصیت برای حل این بحران‌هاست. «اسمیتا» در هندوستان است و جزء مردمی است که «داویت» یعنی نجس خوانده می‌شوند و از بدیهی‌ترین حقوق انسانی محروم است. او که مادر یک دختر است تصمیم می‌گیرد برای تغییر زندگی فرزندش و ساختن آینده او کاری بکند. «جولیا» از اهالی سیسیل ایتالیاست. او با فوت پدر و ورشکستگی کارخانه او روبه‌رو می‌شود و باید برای حل مشکل تلاش کند. «سارا»  یک وکیل کانادایی موفق است که متوجه می‌شود دچار سرطان است و باید خود را با وضعیت جدید وفق دهد       

 

  درباره کتاب

بافته شخصیت‌های باورپذیری دارد. هر سه زن توان برانگیختن حس هم‌زادپنداری مخاطب را دارند. با این که قرار است قدرت یک انسان را به نمایش بگذارند اما غلو شده رفتار نمی‌کنند و شعاری حرف نمی‌زنند. دلهره‌ها و تردیدهای‌شان به همراه دیگر عواطف انسانی به شکلی باورپذیر توصیف می‌شود. اتفاقات هم کاملا منطقی و درست پیش می‌روند تا فصل آخر که به شکل غافلگیرکننده‌ای شخصیت‌ها به هم پیوند می‌خورند. کتاب ترجمه خوبی دارد و متن روان و خوش‌خوانی ارائه شده است. بافته توصیف قدرتمندی ندارد و تصویری از محیط پیرامون شخصیت‌ها به مخاطب نمی‌دهد هم‌چنین تفاوت‌های شخصیتی و فرهنگی آنان در اثر منعکس نمی‌شود اما جذابیت آن‌ها و تصمیم‌های‌شان هم چنین ارتباط شگفتی‌آوری  با هم پیدا می‌کنند خواندنش را جذاب می‌کند.                               

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها