12

مهر

1403


اجتماعی

27 مهر 1392 09:03 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی ـ معاون محیط طبیعی محیط زیست هرمزگان از آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به استان هرمزگان خبر داد.به گزارش مهر، عبدالوحید ریاضی فر با بیان اینکه فصل مهاجرت پرندگان آغاز شده، بیان داشت: بیشترین جمعیت این پرندگان شامل گونه های باکلان بزرگ، تلیله شکم سیاه و کاکایی صورتی است.

وی عنوان کرد: مهاجرت پرندگان یک جابجایی فصلی منظم است که اغلب بین منطقه زمستان گذران و جوجه آوری پرنده طی می شود. این مسافرت طولانی که هزینه های سنگینی از شکار شدن بوسیله شکارچی های طبیعی و انسان را دربرد دارد دردرجه اول بادردسترس بودن موادغذایی هدایت می شود.

ریاضی فر درادامه گفت: اساسا مهاجرتهای در نیمکره شمالی روی می دهد، جایی که مسیر پرواز به موانعی همچون دریای مدیترانه محدود شده است. پرستو دریایی قطبی(Arctic Tern) از نظر بعد مسافت پرواز دارای بالاترین رکورد در میان پرندگان است، بطوریکه سالانه هزاران کیلومتر فاصله بین قطب شمال و جنوب را می پیماید. آلباتروس ها با پرواز بر روی اقیانوس های نیمکره جنوبی دور کره زمین می چرخند. مهاجرتهای کوتاه تر مانند مهاجرت بین کوههای آند و یا هیمالیا نیز رایج است.وی بیان داشت: مدت مهاجرت در درجه نخست بوسیله طول روز و روشنایی کنترل می شود. پرندگان بوسیله علائم سماوی مانند خورشید و ستارگان، پدیده های زمین شناسی مانند دریاها، کوه ها و دشت ها و نیروی مغناطیسی زمین برای جهت یابی استفاده می کنند.وی خاطرنشان کرد: سالانه بین 80تا 159 هزار قطعه پرنده مهاجر از حدود 100 گونه بسته به میزان پوشش مناطق و شرایط آب و هوایی از سال 1385 – 1390 در سرشماریهای زمستانه در مناطق تالابی استان شمارش می شود و تا کنون در حین این سرشماری ها گونه های نادر و کمیاب کشور از جمله عقاب دریایی پالاس، خروس کولی شکم سیاه، اردک دم دراز ، بوبی نقابدار و تلیله بزرگ مشاهده شده است.ریاضی فر افزود: بیشترین جمعیت این پرندگان شامل گونه های باکلان بزرگ،تلیله شکم سیاه و کاکایی صورتی است.

دیدگاه ها (0)
img