شکاف عمیق میان دخل و خرج کارگران



عضو شورای عالی کار با بیان اینکه دستمزد کارگران ۳۰ درصدِ هزینه آنها را پوشش می دهد، گفت:دستمزد حتی اگر ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد، باز یک فاصله حدود یک میلیون تومانی با سبد معیشت خواهیم داشت.

 به گزارش صبح ساحل و به نقل از مهر، پس از برگزاری چند جلسه کمیته مزد شورای عالی کار، بالاخره چهارم اسفند ماه هزینه سبد معیشت کارگران به عنوان یکی از ارکان اصلی تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰، به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد؛ این در حالی بود که نمایندگان کارگری با توجه به وضعیت تورم و قیمت کالاها، انتظار تعیین ارقام بالاتری برای سبد معیشت داشتند.

در همین ارتباط، ناصر چمنی عضو کارگری شورای عالی کار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی، سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی به هیچ وجه منطقی نیست. همه می‌دانند که این رقم با هزینه‌های زندگی از جمله آموزش، سلامت، اجاره بها، هزینه‌های کرونا و …همخوانی ندارد اما متأسفانه این بازی‌ای بود که دولت و گروه کارفرمایی شروع کردند و با توجه به اینکه زمان گذشته و باید وارد مذاکرات مزد می‌شدیم، این رقم مصوب شد.

وی افزود: طبق اعلام مرکز آمار ایران، خط فقر ۱۰ میلیون تومان است، بنابراین رقم تعیین شده برای سبد معیشت کارگران، صرفاً برای مایحتاج اولیه است.

عضو کارگری شورای عالی کار تصریح کرد: با توجه به رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی هزینه سبد معیشت، حداقل دستمزد حتی اگر ۱۰۰ در صد هم افزایش یابد و به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد، با در نظر گرفتن تمامی مؤلفه‌های مزدی از جمله داشتن دو فرزند، دستمزد ۶ میلیون تومان خواهد شد که باز هم با هزینه سبد معیشت فاصله دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها