13

مهر

1403


اجتماعی

03 اسفند 1390 08:36 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ پنجمین همایش جامعه سر دفتران و دفتر یاران استان هرمزگان برگزار شد. در این همایش که با حضور "آقاصفری" نایب رئیس کانون سر دفتران و دفتر یاران کشور ، "حجاری" رئیس هیئت مدیره جامعه سر دفتران و دفتر یاران هرمزگان ، "اقبال" مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان ، "زمانی" جانشین دادستان انتظامی سر دفتران و دفتر یاران استان، "محمدی‌نسب" رئیس اداره ثبت اسناد و املاک بندرعباس و هیاتی از معاونین و کارشناسان این اداره و همچنین جمع کثیری از سر دفتران و دفتر یاران استان با هدف تشریح فعالیتهای هیات مدیره جامعه سر دفتران و دفتر یاران استان طی دو سال گذشته و نیز برگزاری انتخابات مجمع عمومی این جامعه برگزار گردید ، اعضای جدید هیات مدیره انتخاب و معرفی شدند.

 مروری بر برخی اقدامات هیات مدیره

در ابتدای همایش و پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید ، رییس هیات مدیره جامعه سر دفتران و دفتر یاران هرمزگان ضمن عرض خیر مقدم به تمامی حضار و مدعوین به تشریح برخی از فعالیتها و عملکردهای هیات مدیره جامعه سردفتران و دفتر یاران استان پرداخت . "عبدالکریم حجاری" با اشاره به تعامل مثبت، سازنده و رو به رشد این جامعه با کانون سر دفتران و دفتر یاران کشور در خصوص پیگیری مطالبات و رفع مشکلات موجود در حوزه ثبت اسناد و املاک استان ، رایزنی های گسترده و مستمر با نمایندگان مجلس و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی طی یکسال گذشته در خصوص ماده 29 قانون تخلفات رانندگی و تحقق انجام فرآیند نقل و انتقالات خودرو از طریق دفاتر اسناد رسمی را یکی از اقدامات قابل توجهی دانست که در این راستا صورت پذیرفته است. وی افزود: طی دو سال گذشته، هیات مدیره جامعه سر دفتران و دفتر یاران جلسات متعددی را هر هفته با مدیران و مسوولان دستگاه‌های مختلف استان و همچنین سر دفتران و دفتر یاران دفاتر اسناد و املاک استان برگزار نموده و مشکلات این حوزه را بررسی و راهکارهای لازم را اتخاذ نموده است. حجاری ، آماده نبودن کامل زیر ساختها در بخش استعلامات اسناد ثبتی و اجرایی نمودن ثبت الکترونیک اسناد ، تاخیر پرداخت حق الثبت اسناد رسمی توسط سامانه بانکی، مشکلات موجود در خصوص تبصره 7 بخشنامه دریافت وجوه حق التحریر ، آماده نبودن آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمانها و همچنین ناچیز بودن حق الزحمه گواهی امضاء الکترونیک را بعنوان مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات فرا روی جامعه سر دفتران و دفتر یاران استان اعلام نمود. وی در ادامه ، از سر دفتران و دفتر یاران اسناد رسمی استان خواست تا جهت رفاه حال مردم ، نسبت به تنظیم اسناد با قیمت مناسب‌تر و در مدت زمان کوتاهتر ، تلاش بیشتری را انجام دهند. این مقام مسوول همچنین  از فراهم شدن مقدمات انعقاد قرارداد با شرکت‌های تعاونی مسکن مهر جهت صدور قراردادهای اجاره‌، اسناد قطعی و اسناد رهنی برای حدود 30 هزار واحد مسکن مهر از سوی دفاتر اسناد رسمی استان طی روزهای آینده خبر داد. وی در بخش پایانی سخنان خود، از اعضای مجمع عمومی سر دفتران و دفتر یاران استان خواست تا در خصوص انتخاب افراد شایسته، پاک و مسوولیت پذیر برای تشکیل هیات مدیره جدید ، حداکثر دقت و توجه را اعمال نمایند تا بتوانند شاهد شکل گیری هیات مدیره توانمند و مقتدر برای ایفای مسوولیت‌های خود باشند و از سوی دیگر نیز با حضور گسترده و مشارکت فعال در صحنه انتخابات مجلس نهم ، غیرت اسلامی و مسوولیت شرعی ، دینی و ملی خود را با انتخاب کاندیداهای اصلح به نمایش گذاشته و دشمنان و بدخواهان مردم و انقلاب را مایوس نمایند.

 گامهایی در جهت ثبت نوین

در ادامه ، مدیر کل ثبت اسناد و املاک هرمزگان با اشاره به اینکه این اداره کل دارای 9 واحد ثبتی ، 101 دفتر خانه اسناد رسمی و 36 دفتر خانه ازدواج و 16 دفتر خانه طلاق می‌باشد ، خاطرنشان کرد: شعار دو سال اخیر ثبت اسناد هرمزگان " گامهایی در جهت ثبت نوین" بوده و این اداره کل ، تلاشهای خود را مبتنی بر حرکت از ثبت سنتی به سمت ثبت نوین پایه ریزی نموده است." اقبال" گفت: در سال 89 ، پروژه عظیم سند مالکیت تک برگ مکانیزه در ثبت اسناد و املاک استان کلید خورد و استان هرمزگان تاکنون یکی از استانهای پیشرو در این عرصه بوده که در همین زمینه تا اواخر بهمن ماه سالجاری بالغ بر 60 هزار جلد سند مالکیت تک برگ مکانیزه در استان صادر شده است. وی افزود: تاکنون سند مالکیت 9/99 درصد از اراضی دولتی استان صادر شده و به دولت تقدیم گردیده است و همچنین سیستمهای مکانیزه مربوط به عملیات ثبتی و استعلامات الکترونیکی نیز از جمله پروژه‌هایی بود که در سال 90 در استان رقم خورد که بر این اساس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تمامی استانها بخشنامه ‌ای صادر نمود مبنی بر اینکه تا آخر دی ماه باید به سیستم نرم‌افزاری پاسخ استعلامات الکترونیکی مجهز شوند و خوشبختانه استان هرمزگان نیز در این بخش موفق شد پیشگام سایر استانهای کشور شده و رتبه اول را از آن خود کند. اقبال افزود: یکی از امور مهمی که قرار است در تمامی دفاتر اسناد رسمی عملیاتی شود، مبحث ذخیره سازی خلاصه اسناد تنظیم شده از سوی دفاتر اسناد رسمی در بانک جامع اطلاعاتی املاک بصورت آنلاین می‌باشد که با تحقق این امر ، بسیاری از مشکلات مردم اعم از مشکل ایاب و ذهاب و اتلاف وقت آنها مرتفع خواهد شد. وی تصریح کرد: قطعا دسترسی به تمامی این اهداف ، در سایه همکاری و تعامل مثبت و مستمر سران دفاتر اسناد رسمی با ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستانها و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان میسر خواهد شد.

 اهم اقدامات جامعه سردفتران و دفتر یاران طی دو سال اخیر

عضو هیات مدیره جامعه سر دفتران و دفتر یاران دفاتر اسناد رسمی استان نیز در این همایش، گزارشی را از اهم فعالیتها و عملکرد این جامعه طی دو سال اخیر ارایه نمود. "هوشنگ روشی" در این خصوص به اقداماتی از جمله برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های زیربط در خصوص عملیاتی نمودن مصوبه اسناد تک برگی در مهر ماه سال گذشته ، راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی وجه از طریق دستگاه‌های کارت خوان در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان و آموزش آن به کلیه کارکنان دفاتر، راه اندازی اینترنت و سایت جامعه سردفتران، راه اندازی سیستم گواهی امضاء الکترونیک ، آموزش و عملیاتی نمودن سیستم استعلامات ثبتی بصورت الکترونیک در کل استان و کسب رتبه اول کشوری در این خصوص ، راه اندازی سامانه ارسال پیام کوتاه و نیز یکسان سازی اسناد و فرمهای مورد استفاده در تمامی دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد. وی همچنین پیگیری مسایل مربوط به مالیات مشاغل و اظهار نامه‌های مالیاتی دفاتر اسناد رسمی ، برگزاری جلسات متعدد و ایجاد تعامل دو سویه با اداره ثبت اسناد و املاک استان و اداره ثبت اسناد بندرعباس جهت رفع مشکلات موجود ، تشکیل جلسات عمومی متعدد با سر دفتران و دفتر یاران استان و جلسات هفتگی هیات مدیره و نیز رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون تصویب ماده 29 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جریمه را از دیگر اقدامات مهم صورت پذیرفته طی سالهای 89 و 90 عنوان نمود.

 لزوم انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی اعضاء

در ادامه این همایش ، "کاظمی" عضو هیات مدیره جامعه سردفتران و دفتر یاران استان در سخنانی از کلیه اعضای این جامعه خواست تا با تکمیل نمودن  فرم های مربوط به انعقاد قرارد بیمه مسوولیت تا قبل از پایان یافتن سالجاری ، نسبت به قرار گرفتن اعضا ء تحت پوشش بیمه تکمیلی ( بیمه طلایی ) شرکت بیمه ایران و بهره‌مندی از مزایای آن اقدام نمایند.

دیدگاه ها (0)
img