سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان:

فاجعه زیست محیطی در سد «چَلوگهره» واقعیت ندارد



سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی پیرامون خالی شدن یکباره آب سد چلوگهره صحت ندارد و حفره نشان داده شده در تصویر، دریچه تخلیه گر تحتانی است.

به گزارش صبح ساحل، جمشید عیدانی ظهر امروز (۲۲ فروردین ماه) اظهار کرد: سد چلوگهره واقع در ۱۰۰ کیلومتری شهر بندرعباس، در تراز نرمال توانایی ذخیره ۶.۹ میلیون متر مکعب آب را دارد.

وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان در سال ۱۳۹۸، بهره برداری سد چلوگهره را از سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بر عهده گرفت و پس از وقوع سیلاب دی ماه سال ۱۳۹۸، سد چلوگهره به تراز نرمال خود که ۶.۹ میلیون متر مکعب است رسید.

 عیدانی ادامه داد: اینکه در فضای مجازی، خالی شدن یکباره آب سد به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب مطرح می شود، کذب است و حفره موجود در تصویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دهنه تخلیه گر تحتانی سد است.

وی با اشاره به تلفات و نفوذ آب به عنوان دلایل اصلی خشک شدن سد چلوگهره، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش شدید بارندگی در استان هرمزگان و در پی آن کاهش میزان آورد سد، خشک شدن دریاچه آن پس از مدتی قابل انتظار و طبیعی است و تنها پس از خشک شدن دریاچه، دریچه تخلیه گر تحتانی نمایان شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده توسط کارشناسان شرکت، حجم سد پس از محاسبه تلفات، کمتر از ۴ میلیون متر مکعب بود؛ که بخشی از این مقدار نیز به صورت مستمر در طول سال به زمین نفوذ کرده و باعث خشک شدن دریاچه این سد شده است.

 عیدانی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، مدیریت مصرف در میان مصرف کنندگان منابع آبی از جمله کشاورزان، صنعتگران و مصرف کنندگان آب شرب یک ضرورت محسوب می شود.

منتشر شده: 1
Moein
۲۲ فروردین ۱۴۰۰
آقای عیدانی خشک سالی مال زمانی هست که رود خانه های فصلی هم خشک شده باشن درصورتی که رودخانه های فصلی که به این سد میریزن همچنان زنده هستن......
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها