علائم کرونا ویروس «دلتا» چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

با گذشت چندین ماه از بروز بیماری کووید19 ،همواره شاهد جهش گونه‌های متفاوت این ویروس هستیم و همانطور که ویروس جهش پیدا می‌کند، رایج‌ترین علائم مربوط به آن نیز تغییر پیدا می‌کند. علامت‌های کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می‌کند، شبیه سرماخوردگی است و کمتر از ۴۸ ساعت بروز می‌کند.
گونه دلتا ویروس، سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر دارد .علاوه بر این عواملی مانند میزان واکسیناسیون، تغییر فصل و رعایت قوانین پیشگیرانه توسط افراد بر میزان شیوع این گونه از ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد. این گونه ی جدید دارای پنج نشانه رایج در بیماران است که سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، تب و سرفه مداوم از جمله آنهاست. در حالی که تب و سرفه از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان جز علائم رایج این بیماری در نظر گرفته می‌شد و برخی افراد نیز گلو درد و سردرد را تجربه می‌کردند، اما اخیراً به ندرت مشاهده می‌شود که افراد آبریزش بینی نیز داشته‌اند.
طبق نظر یکی از اساتید اپیدمیولوژی،در اوایل ابتلا به این گونه جدید، علائم تنفسی کمتر مشاهده می شود بنابراین مردم باید بیشتر حساس باشند و اگر علائم سرماخوردگی دارند بیشتر از گذشته احتمال مبتلا شدن به کرونا بدهند. با توجه به اینکه در این فصل از سال سرماخوردگی به ندرت اتفاق می افتد،اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده است و باید برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.
قدرت سرایت کرونای دلتا ، به شدت بیشتر از انواع جهش یافته قبلی است بنابراین تعداد افراد بیشتری را درگیر می‌کند. درگیری بالینی این نوع از کرونا بسیار جدی بوده، ریه‌ها را خیلی سریع درگیر می‌کند و برای اطفال و افراد کم سن تهدیدی جدی به حساب می آید. بیشترین علائمی که در کودکان مبتلا به کرونا مشاهده شده، علائم گوارشی مانند دل درد، استفراغ و اسهال است. در گونه های پیشین ویروس کووید19، از دست دادن حس بویایی بیماران، جزو علائم رایج این بیماری بود اما به دلیل جهش ویروس کرونا و ویژگی‌های مختلف گونه دلتا اخیراً رتبه نهم علائم این بیماری را به خود اختصاص داده است.
منبع: bazargananhospital.ir / ایسنا

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها