تغییرات در کنکور سراسری ۱۴۰۲



رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نحوه اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: تکالیف سازمان سنجش در طراحی سوالات کنکور سبک تر شده است.

 

به گزارش صبح ساحل، ابراهیم خدایی درباره تکالیف اصلی سازمان سنجش برای اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اولین سال اجرا یعنی ۱۴۰۱ بحث اجرایی خاصی ندارد و تاثیر ۴۰ درصدی مثبت سوابق تحصیلی است، در واقع میزان ۳۰ درصد فعلی تاثیر سوابق به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: تکالیف اصلی سازمان سنجش برای اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

خدایی خاطرنشان کرد: در این مصوبه یکسری تکالیف بر عهده سازمان سنجش و یکسری تکالیف هم برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده است. تکالیفی که برعهده دانشگاه‌ها است از جمله تعیین حدنصاب بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو اجرایی می‌شود.

وی درباره پیش بینی برنامه‌های اجرایی یادآور شد: در زمینه برنامه‌های اجرایی یکی از بندهای مصوبه برگزاری دو بار در سال است که سازمان سنجش آموزش کشور برنامه اجرایی آن را تا سال ۱۴۰۲ تهیه می‌کند.

رئیس سازمان سنجش افزود: در این مصوبه موضوع حذف آزمون دروس عمومی هم عنوان شده که به این ترتیب تکالیف سازمان سنجش در طراحی سوالات کنکور سبک‌تر شده است و این سازمان تنها دروس اختصاصی را برعهده خواهد داشت.

وی در مورد تعیین حدنصاب دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو اظهار داشت: مدلی که اکنون برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در تعیین حد نصاب دانشگاه‌ها استفاده می‌شود در پذیرش از کنکور سراسری هم استفاده خواهد شد.

خدایی گفت: سازمان سنجش نتایج را استخراج می‌کند و اطلاعات آماری آن را به دانشگاه‌ها می‌دهد، دانشگاه‌ها درباره حدنصاب تصمیم می‌گیرند و پس از اعلام به سنجش، پذیرش و گزینش دانشجو انجام می‌گیرد.

وی افزود: در دوره دکتری هم آنچه پیشنهاد می‌شود مبنای سازمان سنجش درباره حدنصاب دانشگاه‌ها بر مبنای تکمیل و پر شدن ظرفیت است. به این معنی که سازمان سنجش حدنصاب را به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌دهد و دانشگاه اختیار دارد که آن را کم یا زیاد کند در بحث آزمون سراسری هم مدل همین است.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: در بحث آزمون سراسری نکته دیگر این است که سازمان سنجش باید مبنا را اعلام کند زیرا داده‌های آماری را در اختیار دارد. این داده‌های آماری تجزیه و تحلیل می‌شود و بر اساس آن حدنصاب اعلام می‌شود.

خدایی خاطرنشان کرد: تجربه آزمون دکتری و اعلام حدنصاب پذیرش نشان داده است که بالای ۹۰ درصد دانشگاه‌ها حدنصاب پیشنهادی سنجش را تایید کرده‌اند.

      

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها