لزوم ورود اداره کل بازرسی استان به پرونده‌های شهرداری منطقه یک بندرعباس

تخلف در دقیقه نود



  بنا بر قانون و شرع، تصرف ملک دیگران خلاف است. تصرف زمین یا ملک حالت‌های مختلفی دارد. رایج‌ترین‌آن تصرف هنگام ساخت‌و ساز است. برای مثال فردی هنگام ساخت‌و ساز به میزان یک تا دو متر به ملک مجاور تجاوز می‌کند. در صورت بروز این اتفاق فرد متخلف دو راه دارد، رضایت مالک را جلب کند یا پس از طی مراحل قانونی حکم تخریب صادر و عین مال به صاحب برگردانده می‌شود. ماجرا از این قرار است که شهرداری منطقه یک بندرعباس با وجود محرز بودن تخلف یک شخص مبنی بر تعدی به ملک دیگران هنگام ساخت‌و ساز، برای آن پایان کار صادر کرده. آن هم در شرایطی که پرونده تخلف در حال طی کردن مراحل قانونی خود بوده است. با پیگیری‌های صورت گرفته آشکار شده است که فرد متخلف «م.م» یک پیمانکاران است و براساس شنیده‌ها مطالباتی هم از شهرداری دارد و گاها کارهای خود را به صورت تهاتری با شهرداری انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد در روزهای پایانی مدیریت شهرداری احکام، سفارشی صادر شده است و این موضوع نیاز به ورود و پیگیری دستگاه قضایی دارد.
        
    
تخطی شهردار؟
از شایع‌ترین پرونده‌ها، تصرف در ملک دیگری هنگام ساخت‌وساز آپارتمان‌های شهری است. شهروند متضرر بندرعباسی جریان تصرف ملک خود را اینگونه تشریح می‌کند: «قطعه زمینی به متراژ 80.60 متر مربع دارای سند تک برگ دارم که مابین دو زمین دیگر واقع شده است. هنگام آغاز ساخت و ساز ملک مجاور، تصویر سند و پروانه ساخت خود را در اختیار سازنده قرار دادم تا در جریان حد و حدود ملک خود باشد و به نوعی از تصرف و ورود به زمین بنده جلوگیری شود؛ اما به این هشدار توجهی نشد و سازنده 7 متر و 20 سانت به زمین بنده تعدی کرده است».
این شهروند با بیان اینکه شهرداری تصرف را تایید کرده است، افزود: «شهردار منطقه یک در نامه‌ای، تصرف به ملک بنده را تایید و به مالک زمین‌های مجاور اعلام کردند که صدور گواهی پایان کار با توجه به تصرف ممکن نیست. وی در نامه‌ای دیگر خطاب به بنده درخواست کرد که موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنم. در فاصله طی شدن روند قانونی پرونده در مراجع قضایی، آقای «م.ر» شهردار منطقه یک، دستور صدور پایان کار را صادر کردند». وی با بیان اینکه به اداره کل بازرسی استان نامه زده‌ام، عنوان کرد: «زمینی که تصرفی‌ست پایان کار گرفته است. تخلف آشکار و واضح است. شخص سازنده، پیمانکاری بوده که مطالباتی هم از شهرداری داشته است. در هر صورت دو راه وجود دارد یا اینکه متراژ زمین من را طبق سند تحویل دهند و عقب‌نشینی کند در حالی که ملک ساخته شده یا رضایت بنده را جلب و ضرر بنده را پرداخت کنند».
         
اعمال نفوذ در قانون
برای اخذ پایان‌کار ساختمان باید هزارتوی اداری را در شهرداری بندرعباس پشت سر بگذارید. صدها امضا و تاییدیه که برای دریافت آن‌ باید بارها پله‌های شهرداری را بالا و پایین بروید. اگر یکبار برای دریافت پایان کار مراجعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که چگونه برای عوام، مو را از ماست بیرون می‌کشند. روی 5 سانت تعرض که به هیچ کجا و هیچ کس خسارتی وارد نمی‌کند، خون مردم را در شیشه می‌کنند. برای خواص اما به نظر می‌رسد قانون منعطف و سختگیری‌ها کم می‌شود. امید است با روی کار آمدن شهردار جدید بساط روابط و امضاهای سفارشی برچیده شود.
روزنامه صبح ساحل آمادگی دارد که اسناد این تخلف را در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار دهد.

     

روزنامه صبح ساحل

منتشر شده: 1
روزبه
۲۳ امرداد ۱۴۰۰
بندرعباس و کولر آبی؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها