13

مهر

1403


اقتصادی

05 شهریور 1400 19:22 1 کامنت

توصیه رئیس اتحادیه مشاورین املاک بندرعباس به مالکین: به مردم رحم کنید، این شرایط گذرا است.

 

به گزارش صبح ساحل، در این روزهایِ گرم تابستان که بیشتر مستاجران در فصل جابه جایی هستند با قیمت‌هایی سر به فلک گذاشته و اجاره ‌نامه‌هایی که بیشتر از سقف قانونی نوشته می‌شوند مواجه اند

از وضعیت اجاره‌های واحد‌های مسکونی در گوشه و کنار شهر، خبر می‌رسد آشفتگی در این بازار به اوج خود رسیده و قیمت‌های اعلامی برای اجاره بها هر روز در مقایسه با روز قبل افزایش می‌یابد و از طرفی دیگر بندرعباس با کمبود مسکن برای اجاره هم روبه رو شده است.

سال گذشته ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و دیگر شهرها را ۱۵ درصد اعلام کرد.

در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ نیز در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا حداکثر سقف افزایش نرخ اجاره که صاحبخانه باید افزایش دهند دقیقا به همین میزان تعیین شد.

قائدی معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تمدید خودکار اجاره نامه ها در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: قرارداد مستاجرانی که بعد از تیرماه تمام می‎‌شود به صورت خودکار تمدید می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه موجر به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرد گفت: بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نمی‎ شود.

اما گزارش‌های میدانی در شهر بندرعباس حاکی از آن است که در خیلی از موارد ، صاحبخانه‌ها بیش از ۵۰ درصد نرخ اجاره را بالا برده اند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد معمولا مستاجران با این دیدگاه که ممکن است تذکر به مالکان درخصوص اجرای مصوبه دولت به ایجاد تنش بین آنها و موجر منجر شود، با قیمت پیشنهادی صاحبخانه کنار می‌آیند و عده ای هم به ناچار مجبور به تخلیه میشوند.

در این خصوص از امید رنجبر رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان بندرعباس موضوع را جویا شدیم :

▪️وی گفت که مصوبه ای به اتحادیه ابلاغ نشده بود اما با توجه مشکلات اقتصادی مردم و در حمایت از قشر مستاجر از طریق قوه قضائیه پیگیردریافت این ابلاغیه شدیم که هر چی زودتر این مصوبه در استان اجرا شود.

رنجبر افزود : برخی از عوام این تصور را دارند که مشاورین املاک حامی مالک هستند در صورتی که مشاورین املاک پیگیر حقوق عامه مستاجرین هستند  ، چرا که اگر نرخ منطقه ای بالا برود با توجه به اینکه بیشتر املاکها ملکشان استیجاری است در وهله اول خودشان متضرر میشوند و از طرفی هم تراکنش معاملات کم  و قدرت خرید و توان مردم نیز پایین می آید ، آن هم در وضعیتی که کسب و کارشان در رکود به سر میبرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بندرعباس افزود: مصوبات طبق نرخ مصوب هر شهر از سوی اتحادیه به مشاورین املاک ابلاغ شده است و کلیه اعضای اتحادیه مکلف به اجرای آن هستند.

وی اضافه کرد: همچنین اعضای اتحادیه نیز مدام به مالکین توصیه میکنند که نرخ اجاره ها را رعایت کنند اما متاسفانه 10% مالکین رعایت میکنند و 90% مالکین میزان افزایش اجاره بها را طبق نرخ تورم بانک مرکزی بالا میبرند و عنوان میکنند که هزینه ها بالا رفته است.

رنجبر گفت: از نظر ما با توجه مصوبه ستاد کرونا افزایش بالاتر از درصد اعلامی ستاد کرونا کاملا غیر قانونی است و به مشاورین املاک سطح شهر نیز اعلام شده است که حق ندارند به مالکین نرخی خارج از عرف پیشنهاد دهند.

رنجبر رئیس اتحادیه مشاورین املاک ، اتومبیل وپارکینگ بندرعباس در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت:

وقتی یک قانونی ابلاغ میشود همه موظف هستند که رعایت کنند و ما این موضوع را به مالکین اعلام میکنیم ولی آنها جبهه میگیرند و میگویند اگر انجام ندهی میروم جایی دیگر و  یا از طریق برنامه های اینترنتی شخصا اقدام به درج آگهی و اجاره میکنند.

توصیه ما به مالکین این است که به مردم رحم کنند.

خود مالک هم یک روزی مستاجر بوده است و این شرایط گذرا است و مهم این است که ما مردم به یکدیگر رحم کنیم تا از این شرایط گذر کنیم.

ما همزمان هم در جنگ اقتصادی و هم در جنگ با ویروس کووید 19 هستیم که بسیاری از کسب و کارها و زندگی مردم را مختل کرده است.

رنجبر با اشاره به اینکه معقولانه ترین کار توافق منصفانه بین مالک و مستاجر است بیان کرد : توصیه ما به مستاجران این است که قبل از هر اقدامی سعی کنند که توافق کنند و به یک رقم معقول برسند که دو طرف رضایت داشته باشند.

اما اگر به توافق نرسیدند و مالک مبلغی خارج عرف و بالاتر از درصد مصوبه ستاد کرونا اعلام نمود از راهکار قانونی استفاده کنند.

وی گفت: مستاجر قبل از به اتمام رسیدن قرارداد به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و اظهار نامه ای را تنظیم نماید با این مضموم که طبق مصوبه ستاد کرونا با افزایش  نرخ مصوب شده ستاد کرونا راضی هستم و مبلغ اجاره بها را از سررسید بعدی طبق مبلغ جدید پرداخت خواهم نمود و ابلاغیه قضایی برای مالک صادر میشود.

از این طریق مالک دیگر نمی تواند حکم تخلیه را بگیرد و باز هم تاکید میکنم  توصیه ما به مستاجران این است که قبل از هر اقدامی سعی کنند که توافق کنند و به یک رقم معقول برسند که دو طرف رضایت داشته باشند.

اگر به توافق نرسیدند و مالک مبلغی خارج عرف و بالاتر از درصد مصوبه دولت اعلام نمود از راهکارهای قانونی استفاده کنند.

وی گفت : در صورتی که  مالک و مستاجر به توافق نرسند و مالک جهت حکم تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه کند در این جا چند بند قانونی در حمایت از مالک نیز وجود دارد که مالک باید اثبات کند که آپارتمان را میخواهد تخریب کند یا خودش ساکن شود و یا بتواند اثبات کند که واحد را فروخته است و یا ملک را برای استفاده یکی از افراد تحت تکفل خودش مثل پدر ، مادر و فرزند استفاده کند.

در صورت عدم اثبات موارد ذکر شده ، شورای حل اختلاف در صورتی که   مستاجر در طول مدت قرارداد اجاره را منظم پرداخت کرده باشد و  مبلغی نیز بدهکار نباشد و خسارتی هم به آپارتمان به وجود نیاورده باشد حکم تخلیه صادر نمیکند و برابر قانون مالک باید تمکین کند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ، اتومبیل وپارکینگ بندرعباس در خصوص قیمت های نجومی رهن و اجاره در بعضی نقاط شهر بندرعباس نیز بیان کرد که در قدیم مشاورین املاک نرخ یک منطقه را تعیین میکردند اما متاسفانه در حال حاضر مالکین نرخ را مشخص میکنند.

رنجبر یکی دیگر از علل افزایش قیمت  آپارتمان را  وجود صنایع غرب بندرعباس و نیروهای غیر بومی بیان کرد و گفت : متاسفانه همان طور که در روزهای گذشته آقای احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کردند ، صنایع غرب بندرعباس اقدام به جذب نیروهای غیر بومی میکنند و همه اینها جویای مسکن هستند و این افراد با توجه به نرخ بالای اجاره در شهر خودشان و حقوق دریافتی بالایی که دارند هر مبلغی که مالکین پیشنهاد میکنند را به راحتی قبول میکنند و این چنین نرخ یک منطقه بالا میرود.

و همچنین وضعیت کرونا و وضعیت تحریم هم روی ساخت و سازها اثر گذاشته است و موجودی دفاتر املاک نیز به نسبت گذشته  بسیار کم شده است.

وی در پایان ضمن اشاره به  وعده های رئیس جمهور منتخب آیت االله رئیسی در خصوص تولید مسکن و همچنین کاهش قیمتها ، اظهار امیدواری کرد که نرخ مسکن نیز کاهش پیدا کند و شاهد کنترل قیمتها باشیم .

 

منبع: پایگاه خبری انعکاس هرمزگان

دیدگاه ها (1)
img
img
مالک‌موسی پور 3 سال پیش
سلام من مغاز کوچک رودان دارم یک سال پیش ۴۵۰بود شد ۸۰۰والانم شد ۱۵۰۰ وخانه هم خیلی کوچی از ۴۰۰شد ۵۰۰اگرم حرفی بزنیم تخلیه تمام