12

مهر

1403


سلامت

10 شهریور 1400 08:38 0 کامنت
فعالیتهای اجتماعی در دوران شیوع کرونا با خطر همراه است. معوق شدن این فعالیتها در صورت امکان، بهتر است. مشکلات حاد مربوط به دهان و دندان اما مستلزم درمان به موقع و رسیدگی سریع‌تر است.
پس از شیوع بیماری کرونا، مردم رغبت کمتری برای مراجعه به دندانپزشکی دارند و همین مسئله میتواند سلامت دندان‌ها را تهدید کند. بسیاری از مردم از ترس آلوده شدن به بیماری کرونا، مراقبت‌های درمانی را نادیده گرفتند و حالا نیازمند ترمیم یا عصب‌کشی دندانهایشان هستند. دندانپزشک‌ها معمولا با همه بیماران طوری رفتار می‌کنند که انگار بیماری عفونی دارند. دائما دستکش و ماسک می‌پوشند. با همهگیری کرونا، رعایت احتیاط‌های اضافهتر از همیشه در بین دندانپزشکان  بیشتر شد. اگرچه تصور میشود که دندانپزشکان در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 هستند، اما مطالعهای که اخیراً روی دو هزار و ۲۰۰ دندانپزشک آمریکایی انجام شد، نشان داد که کمتر از یک درصد آنان در یک ماه دچار بیماری کرونا شدند.
به گفته  استاد پریودنتولوژی در دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، خطر ابتلا به کرونا از طریق تمیز کردن دندان‌ها بیش از نوشیدن یک لیوان آب نیست و احتمال ابتلا به کووید-۱۹ از طریق دندانپزشکی بسیار اندک است. از آن جا که ویروس کرونا بیشتر با قطرات موجود در هوا پخش می‌شود، این ترس در بین مردم وجود دارد که بزاق آزاد شده در  یک عمل دندانپزشکی گسترش یابد. رعایت برخی موارد در منزل میتواند نیاز مراجعه به دندانپزشکی را کمتر کند. بهطور مثال استفاده از دهانشویه‌های مناسب، خمیر دندان‌های ضد حساسیت، مسواک زدن دو بار در روز و استفاده کمتر از مواد قندی میتواند کمککننده باشد.
در مواردی اما که درمانهای خانگی چاره‌ساز نیست و مشکلات اورژانسی وجود دارد، به تعویق انداختن درمان شرایط را برای بیمار و دندانپزشک پیچیده‌تر می‌کند .باید توجه داشت  پس از تزریق واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن شروع به فعالیت میکند. به همین دلیل ممکن است به فاصله دو تا سه روز عوارضی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفاصلی، بیرونروی و اسهال را تجربه کنید؛ بنابراین بهتر است قبل از رفع این علائم، به دندانپزشکی مراجعه نکنید.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما 

دیدگاه ها (0)
img