چرا دوز دوم واکسن کرونا عوارض شدیدتری دارد؟


نویسنده: راضیه نیرومند

 هر واکسنی ممکن است با عارضه‌ای همراه باشد و واکسن کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوارض واکسن‌ها طبیعی هستند و نیاز به درمان خاصی ندارد، مگر اینکه شدید باشد. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، عوارض جانبی بعد از تزریق دوم ممکن است شدیدتر از عوارضی باشد که بعد از اولین تزریق تجربه شده است. 
 
سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند با مشاهده علائم و واکنشهای آلرژیک شدید، بعد از ترک محل واکسیناسیون، فرد باید هرچه سریعتر با پزشک یا اورژانس پزشکی تماس و راهنمایی بگیرد. به گفته کارشناسان، افراد جوان احتمالاً عوارض جانبی را بیشتر تجربه می کنند؛ زیرا سیستم ایمنی قویتری دارند. احتمال بروز عوارض جانبی شدیدتر در زنان بیشتر از مردان است. عوارض جانبی نیز بسته به اینکه آیا در گذشته تماس با ویروس کرونا داشتهاید یا نه، ممکن است متفاوت باشد. اگر مدتی قبل به کووید-۱۹ مبتلا شدهاید یا از قبل ایمنی دارید، واکسن میتواند مانند تقویت کننده عمل کند که در برخی موارد کاملاً بدون علامت است. طبق اظهارات متخصص بیماریهای عفونی، داشتن درد و تب علامت طبیعی و شایعی است اما اگر قرمزی یا حساسیت به لمس در موضع تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شود، عوارض جانبی به حدی شدید باشد که فرد را نگران کند یا عوارض بعد از چند روز از بین نروند، باید به پزشک مراجعه کرد. مصرف داروهایی مانند مسکن‌ یا آسپرین برای جلوگیری از عوارض جانبی قبل از واکسن توصیه نمیشود و به جای مصرف زودهنگام چندین داروی بدون نسخه، بهتر است صبر کنید و ببینید
 آیا عوارض جانبی ایجاد میشود یا خیر. سپس عوارض احتمالی را به صورت جداگانه درمان کنید. اگر فرد نیاز به تسکین فوری دردهای عضلانی، درد در محل تزریق و تب داشته باشد، استامینوفن  و مسکن می تواند کمک کند. ایجاد تب بعد از واکسیناسیون کاملاً عادی است و طی ۴۸ ساعت از بین می‌رود. 
 با وجود تمام عوارضهای گزارش شده، اکثریت آنها بی‌خطر و طی مدت زمان اعلام شده رفع می‌شوند. واکسیناسیون تنها راه قطع رنجیره‌ انتقال بیماری است. ضمن اینکه فرد خودایمن میشود و اطرافیانش کمتر در معرض خطر بیماری قرار می‌گیرند.
 
منابع: خبر آنلاین/خبرگزاری صدا و سیما

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها