وزیر جهاد کشاورزی در نشست با استاندار هرمزگان مطرح کرد:

حل مشکل مالکیت اراضی کشاورزی هرمزگان ظرف 4 سال



سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه شب در نشست استاندار هرمزگان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با وی،احیاء و بهره برداری از ظرفیت های فراوان بخش کشاورزی و شیلاتی نیز مورد تاکید قرار گرفت. همچنین دوستی استاندار هرمزگان، مجمع نمایندگان استان و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رفع مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان هرمزگان بحث و تبادل نظر کردند که تدوین طرح جامع توسعه کشاورزی استان با رویکرد بهره گیری از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و بر مبنای ارائه تسهیلات ارزان قیمت از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: انباشت و افت شدید قیمت محصولات در زمان برداشت و نارضایتی شدید مردم با توجه به سیاستگذاریهای تنظیم بازار، تعرفه گذاری نامناسب و ایجاد وقفه در صادرات، ملی بودن اراضی کشاورزان و بهره برداران و محدودیت در استفاده از تسهیلات و قوانین حمایتی دولتی وفرسوده و غیراقتصادی بودن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغات و نخیلات استان هرمزگان موجب کاهش تولید و بیکاری روستائیان و توسعه فقر ازجمله چالش  و راهکارهای پیش روی کشاورزی هرمزگان است.

وی افزود: نبود نهالستانهای معتبر در استان و کمبود نهال سالم، استاندارد، جدید و پربازده مرکبات و میوههای گرمسیری،محدودیت تأمین برق و ایجاد زیرساختهای الزم با توجه ظرفیتهای موجود در توسعه فعالیتهای صنعت پرورش میگو، خطرپذیری و وجود ریسک باالی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و نبود پوشش بیمهای در زیرساختهای بخش کشاورزی همه محصوالت کشت شده در استان، وجود خاک های ضعیف در بخش کشاورزی دارای بافت خاک شور، شنی و سبک با کربن آلی کمتر از ۵درصد از دیگر مشکلات این بخش است.

سید جواد ساداتی نژاد  اظهار داشت: باید کمبود تسهیلات ارزان قیمت بانکی و افزایش هزینه تولید وپدیده خشکسالی در استان هرمزگان با توجه به اقلیم جغرافیایی خاص و پایین بودن متوسط بارندگی سالانه به بخش کشاورزی استان اضافه کرد و لذا حمایت و اعطای تسهیلات موردنیاز به شرکتهای دانشبنیان جهت ایجاد مرکز تهیه نهال و میوههای گرمسیری و مرکبات در دستور کارقرار گیرد.

این مقام مسئول تشریح کرد: پدیده خشکسالی بیش از ۲ دهه بر سر هرمزگان سایه افکنده و این استان بواسطه نبود برنامه ریزی دراز مدت برای صرف جویی در مصرف آب و کاهش نزولات آسمانی ، چشمه ها، قنات و آبهای زیر زمینی خشک شده و کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است. درحال حاضر به غیر از سد جگین در جاسک، سد های استقلال میناب،سد شمیل ونیان بندرعباس بواسطه نبود باران در۲سال اخیر خشک و در شرایط بحرانی شدید قرار دارند بطوریکه حتی ازاین سدها برای شرب هم استفاده نمی شود لذا آب کشاورزی هم تحت شعاع قرار داده است.

وی افزود: دراین سالها فشار شدید به آب سفره های زیر زمینی و احداث چاههای عمیق دراستان زیاد بوده و بیشتر تامین کشاورزی از این طریق بوده که اکثر آبهای زیر زمینی تا اعماق ۲۰۰متر پایین رفته وبه شدت کاهش یافته، شور و لب شور بوده و قابل استفاده نیست. با وجود شرایط سخت بی آبی ، گرمایی و رطوبتی استان هرمزگان با بیش از۱۵۰هزارهکتاراراضی در قالب ۷۸ هزار هکتار باغات و ۸۷ هزار هکتار زراعت و برخورداری از ۳۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی همواره در مدار تولید و دارای استعدادهای خدادادی کشاورزی است.

سید جواد ساداتی نژاد  همچنین گفت: استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی «با سعیدو، درگهان، بندرصلخ، سوزا، رمچاه در قشم، کنگ، بستانه وحسینه بندرلنگه، کوهستک و خورآذینی سیریک، چیروئیه، زیارت و جوادالائمه پارسیان، لاوان، کلاهی میناب، گوگسر و کوه مبارک و خور جاسک، خمیر، باهنرو پشت‌شهر بندرعباس و بندرصیادی هرمز» و بهره‌مندی از ۴هزارو۵۰۰ فروند شناور صیادی، صید سالانه افزون بر۲۷۰هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بندرهای صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هرمزگان متنوع می‌باشد اما در بخش شیلات، صید و صیادی و پرورش آبزیان یکی از راه‌های تبدیل فرصت‌ به ثروت به ویژه در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری شیلاتی در استان است.

از طرفی زنجیره تولید، سرمایه گذاری و اشتغال موجود در هرمزگان موجب شده در راستای توسعه فعالیت این استان توانمندی در زمینه پرورش میگو و ماهی در قفس در دستورکار مسوولان قرار گیرد و بخشی از ظرفیت‌ های دریایی از جمله آبزی‌پروری به مرحله اجرا درآمده‌ که توجه و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ می‌تواند تحولات اقتصادی را در این صنعت برای استان و کشور به ارمغان آورد که اثرات آن سالیان سال ادامه داشته باشد.

درسال «تولید ، پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها» توجه به شکوفایی و رونق اقتصاد دریا محور از محورهای اصلی توسعه هرمزگان محسوب می‌شود و از همین رو پرورش ماهی و میگو و تجارت از طریق دریا در راستای تحقق این اقتصاد در دستور کار شیلات و جهاد کشاورزی قرار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها