چگونه از ردیابی ایمیل‌های خود جلوگیری کنیم؟


نویسنده: ایمان دستغیب

ساعت 3 بعد‌از‌ظهر روز جمعه است و ایمیلی حاوی یک پیشنهاد برای مجموعه‌ای از هدفون به صندوق ورودی شما ارسال می‌شود. هیجان زده آن را باز، پیشنهادات مورد نظرتان را اسکن و به وب‌سایت شرکت فروشنده کلیک می‌کنید. چیزی که ممکن است ندانید این است که ایمیل‌های بازیابی مانند این شما‌ را ردیابی می‌کنند. درطول این تعامل کوتاه، شرکت هدفون حجم عظیمی از داده‌ها را در مورد شما جمع‌آوری کرده است. این می‌تواند شامل زمان باز کردن ایمیل و همچنین آدرسIP شما باشد که برای تعیین موقعیت مکانی شما استفاده می‌شود. اکثر ردیابی ایمیل‌ها از طریق پیکسل‌های مخفی که ممکن است متوجه آن‌ها در تصاویر یا لینک‌ها نشوید، انجام می‌شود تا بازاریابان بهتر بتوانند شما را هدف قرار دهند. ردیابی آن‌قدر اتفاق می‌افتد که به آن بومی می‌گویند. این ردیابی ایمیل نامرئی مزاحم، ناخواسته و آزار دهنده است.

  
 حفاظت از ایمیل
چگونه می‌توان آن را متوقف کرد؟ اپل در حال ایجاد تغییرات بزرگی است تا به مردم کمک کند که از هدف ردیابی ایمیل‌های مخفی جلوگیری کند. سازنده آیفون ویژگی‌هایmail privacy protection  را در ios15 وmac os Monterey در کنفرانس WWDC خود اعلام کرد. وقتی این امکان راه‌اندازی شود نرم‌افزار اپل به شما اجازه می‌دهد تا آدرسIP خود را مخفی و محتوای راه دور را به‌طور پیش‌فرض به‌صورت خصوصی در پس‌زمینه دانلود کنید؛ چه با ایمیل درگیر باشد یا خیر. از طریق چندین سرویس پروکسی با یک آدرسIP هدایت می‌شود که اپل به‌طور تصادفی به شما اختصاص می‌دهد. این به منطقه‌ای که در آن هستید پاسخ می‌دهد، نه مکان خاص شما. با این حال هنوز به عرضه آن باقی مانده است. در اینجا کاری است که تا آن زمان می‌توانید انجام دهید، یا اگر ترجیح می‌دهید از سیستم اپل استفاده نکنید. پیکسل‌های ردیابی معمولا یک‌تصویر x11 منفرد و اغلب نامرئی هستند که در هِدر، پاورقی یا بدنه ایمیل درج می‌شوند. ممکن است آن‌ها را نبینید، اما وقتی پیام را باز می‌کنید، پیکسل ها بارگیری می‌شوند و اطلاعات را به فرستنده باز‌می‌گردانید و به آن‌ها اجازه می‌دهید شما را ردیابی کنند. با استفاده از این پیکسل ها، شرکت های بازاریابی استفاده می‌کنند که بسیاری از ارائه دهندگان ایمیل اجازه بارگذاری تصاویر از راه‌دور را به‌طور پیش‌فرض می‌دهند. «لوری گراهام»، مدیر اطلاعات سایبری در مشاوره‌فناوری point66 می‌گوید: «پیکسل متواند حتی نوع دستگاه شمارا نشان دهد. سایر اطلاعات جمع شده می‌تواند شامل خواندن پیام، نسخه مرورگر‌ وب و منطقه زمانی شما باشد. این‌ها را می‌توان باهم ترکیب کرد تا اثر انگشت منحصر‌به‌فرد شما به دست‌آید». «اندی‌ین»، موسس و مدیرعامل سرویس ایمیل رمزگذاری‌شده proton mail می‌گوید: «نگران کننده ترین چیزی که به دست می‌آید، اطلاعات مکانی شما است. داده‌های جمع‌آوری شده می‌تواند برای تجزیه و تحلیل عادت روزانه شما تعیین محل زندگی و کار شما استفاده شود. اما بدترین بخش داستان این است که بدون رضایت شما این اتفاقات رخ می‌دهد». «جان‌کالاس»، مدیر پروژه‌های فناوری در بنیاد electronic frontier می‌گوید: «این مشکل تقریبا به هر کسب‌و‌کاری اجازه می‌دهد تا مشخصات دقیقی از مشتریان خود به‌دست آورد. به خصوص زمانی‌که شرکت هایی‌که اطلاعات شما را جمع آوری می‌کنند، با‌هم توطئه می‌کنند. اگر یک فروشگاه لباس‌و کتاب فروشی با هم همکاری کنند عادت‌های شما را با هم جابه‌جا می‌کنند، کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد». در اروپا، پیکسل ها تحت پوشش مقررات ارتباطات الکترونیکی حریم خصوصی2003pecrو مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپاgdpr قرار دارند. «اورتون»، مدیرعامل مشاور مدیریت سوابق RMGIRL می‌گوید: «بر اساس این مقررات، رضایت شما لازم است. مگر اینکه پیکسل برای ارائه خدمات مورد نیاز باشد». با این حال قوانین به‌طور گسترده در این زمینه اجرا نشده‌اند و کسب‌وکار ها ممکن است بگویند افراد با ثبت‌نام در این سرویس، رضایت خود را برای دریافت ایمیل اعلام کرده‌اند یا اینکه استفاده از پیکسل ها درست‌ است؛ زیرا در اعلامیه حریم‌خصوصی آن‌ها ذکر شده است.

      
 دستورالمعل پنهان‌سازی IP
هنگامی که این امکان در دسترس قرار گرفت محافظت از حریم خصوصی ایمیل اپل بطور پیش‌فرض فعال نخواهد‌شد. باید آن‌را در تنظیمات ایمیل، حفاظت از حریم خصوصی روشن کنید و protect mail activity را تغییر دهید. درmacOS Monterey ، به mail,mail preferences بروید protect mail activity را تغییر‌دهید. تا زمانی‌که بروزرسانی‌های ios و macOS راه‌اندازی شوند، می‌توانید کلاینت ایمیل خود را طوری تنظیم کنید که تصاویر به‌طور پیش‌فرض بارگذاری نشوند؛ زیرا تصاویر معمولا محل قرار‌گیری پیکسل های ردیابی هستند. در آیفون این گزینه در تنظیمات آیفون، ایمیل بارگیری تصاویر از راه دور شما قرار دارد. اگر کاربر جیمیل هستید، می‌توانید این گزینه را در تنظیمات تصاویر، پرسش‌ قبل‌از نمایش تصاویر خارجی پیدا‌کنید. همچنین شایان ذکر است که از‌سال 2013گوگل تصاویر را در جیمیل از طریق سرورهای پروکسی خود‌ ارائه می‌دهد در بسیاری از موارد آدرسIP شما را پنهان می‌کند. در همین‌حال، نسخه مرورگرoutlook.com بطور خودکار تصاویر خارجی را با یک پروکسی بارگیری می‌کند، اما شما نمی‌توانید به طور‌کلی جلوی بارگیری آن‌هارا بگیرید. بنابراین ممکن است برخی از داده‌ها هنوز جمع‌آوری شوند. کنترل های جزئی بیشتری درmicrosoft outlook برای ویندوز 10 از طریقfile،options،trust center،trust center setting و برای مک درfile،prefernces،readingدر دسترس هستند. کالاس می‌گوید، البته خاموش کردن بارگزاری تصویر از راه‌دور مانع از جمع‌آوری داده‌های بازار‌یابان در هنگام بارگیری تصاویر در ایمیل نمی‌شود. اصلاحات واقعی باید توسط ارائه دهنده ایمیل یا سرویس گیرنده ایمیل انجام شود. کالاس می‌افزاید که gmail می‌تواند این کار را انجام دهد، اما گوگل بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی جهان است. در عوض گزینه های دیگری وجود دارد. گراهام می‌گوید : می‌توانید از یک سرویس رایگان مانند برنامهwarp cloudflare استفاده کنید که شبیه بهVPN است. به این ترتیب هر زمان که روی یک لینک کلیک کنید آدرس IP واقعی شما آشکار نمی‌شود. افزونه‌ای مانندugly emailگزینه دیگیری برای کروم و فایر‌فاکس است که با اسکن صندوق ورودی شما برای ایمیل های حاوی پیکسل های ردیابی و مسدود کردن آنها با جیمیل در مرورگر شما کار می‌کند. همچنین برخی دیگر از ارائه دهندگان ایمیل با تمرکز بر حریم خصوص وجود دارند که بطور پیش‌فرض مسدود کردن تصویر از راه دور را ارائه می‌دهند، مانند proton mail.duckduckGOراه‌حلی برای حفظ حریم خصوصی ایمیل برای مسدود کردن ردیابی در اواخر امسال راه‌اندازی می‌کند. گزینه دیگر پرداخت هزینه خدمات ایمیل مبتنی بر‌رضایتbasecamp است که پیکسل های ردیابی را مسدود می‌کند و به شما اطلاع میدهد که آیا پیام شما شامل ردیابی است یا خیر. یا کلاینت ایمیلthunderbird موزیلا وجود دارد که محتوای راه دور را بطور خودکار بارگیری نمی‌کند، در عوض یک نوار اعلان نشان می‌دهد که آن را مسدود کرده است. به گفته اورتون، علاوه بر اینairmailیک محصول پولی برایios است که چندیدن افزار حفظ‌حریم خصوصی ارائه می‌دهد.airmail شیوه‌های حفظ حریم خصوصی سخت‌گیرانه‌تری دارد و اگرمحافظت را خاموش کنید، درباره تاثیری که خواهد داشت به شما هشدار می‌دهد.

 

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها