12

مهر

1403


اقتصادی

03 اردیبهشت 1393 08:27 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی -  مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی هرمزگان گفت: یک هزارو551 میلیارد ریال اعتبار درسه ماهه اول سال جاری برای تامین بنگاه های اقتصادی که نیازمند سرمایه در گردش هستند، همچنین طرح های نیمه تمام و طرح های توسعه های بنگاه های اقتصادی استان اختصاص یافته است.بهروز اکرمی در جمع  خبرنگاران  این را هم بیان کرد که نرخ ارائه این تسهیلات به بنگاه های اقتصادی بر اساس شرایط سال 92محاسبه می گردد افزود: سهم آورده متقاضیان 60 درصداست و در این خصوص  شرایطی برای سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی گذاشته نشده است.وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدت جذب این تسهیلات تا پایان خرداد ماه سال جاری است، تمامی بنگاه های اقتصادی که نیازمند دریافت آن هستند هر چه سریع تر برای تشکیل پرونده به بانک های عامل  شامل بانک ملی ، سپه ، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، پست بانک مراجعه کنند.

 بشاگرد با بالا ترین نرخ بیکاری استان 

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت:بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان تا پایان سال92 به هفت و چهار دهم درصد رسیده است که از میانگیر کشوری سه درصد پایین تر است.اکرمی با اشاره به اینکه می توان گفت استان هرمزگان  تامین کننده  اشتغال  در کشور است ادامه داد: اداره کار هرمزگان متولی اشتغال  در این استان است نه متولی اشتغال در کشور. وی اضافه کرد: مهم ترین دغدغه ما ، حل معضل بیکاری در استان است. اکرمی  یکی از راه های توسعه اشتغال، مشاغل زودبازده  دانست که در اکثر دنیا اشتغال در دنیا از طریق اشتغال خرد و یا جزیی می چرخد.وی ادامه داد: کشورهای بسیاری از جمله چین برای رونق اقتصادی خود مشاغل خُرد را گسترش می دهند، و باید قبول کردکه ما  در این زمینه تجربه موفقی نداشته ایم و نیازمند بازنگری می باشیم. اکرمی گفت:با توجه به تعریف شغل  که افراد بالای 10 سال اگر در هفته یک ساعت کار کنند و نیز شاغلان مزد بگیر، افراد خود اشتغال، کارکنان، کارآموزان، کادر نیروهای مسلح و محصلان با این تعریف در رده اشتغال محسوب می شوند که باید گفت این تعریف در کشور ما نیاز به بازنگری دارد.وی گفت: نرخ بیکاری به  تنهایی  تعیین کننده وضعیت اشتغال نیست بلکه نقش نرخ مشارکت دررفع  این معضل پررنگ است.این مقام مسوول  نرخ مشارکت در استان را مناسب ندانست و اظهار داشت:  نرخ مشارکت اقتصادی در استان 33 و هفت دهم درصد است که چهار درصد از میانگین کشوری پایین است و نرخ بیکاری سال گذشته نیز هفت و چهار دهم درصد بوده است.اکرمی تصریح کرد: در نرخ مشارکت چهار درصد از میانگین کشوری پایین تر هستیم که با تلاش بیشتر و اجرای طرحهای مختلف امیدواریم این میزان در سال جاری افزایش یابد.به گفته وی ، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بالا ترین نرخ بیکاری استان به بشاگرد و شرق استان و پایین ترین نرخ بیکاری به بندرعباس به ثبت رسیده است.

 سازش 84 پرونده شکایات به شورای حل اختلاف

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در ادامه سخنان  به عملکرد این سازمان در یک ساله گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته تعداد دادخواست ارائه شده به هیات تشخیص 2 هزارو 197 مورد بوده که از این تعداد 904 مورد از طریق سازش حل شده است. وی میانگین رسیدگی به این دادخواستها  حداکثر در 9 روز اعلام نمود. اکرمی از ورود 488  فقره پرونده های به شورای حل اختلاف خبر داد  که 84 مورد آن  سازش شده و حداکثر زمان رسیدگی 15 روزه بوده  است.وی از 7 هزارو 323 مورد بازرسی از کارگاه های استان  در راستای ایمن سازی، پیگیری 48 واحد مشکل دار، 2 هزارو 156 مورد مشاوره تلفنی و حضوری در سال گذشته، کاهش شکایات واصله از دیگر عملکرد یاد کرد. اکرمی افزود: در این مدت 141 مورد شرکت خدماتی از طریق اداره کل کار تایید صلاحیت شدند. وی از تشکیل 2 هزار تشکل های کارگری و کارفرمایی   و تحت پوشش داشتن 12 هزارو 831 نفر،تشکیل هزارو 540 جلسه کمیته حفاظت فنی در کارگاه های استان،اعطای کارت اعتباری خرید به هزارو 397 نفرکارگر خرید به ارزش 20 میلیاردو 970 میلیون ریال،خانه دار شدن 3 هزارو 661 نفر ، تحت پوشش بودن 13 هزارو 923 نفر در خانه های بهداشت و.. را از جمله عملکرد یک ساله گذشته دانست.

 متخلف بودن 2 تعاونی مسکن مهر

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، تعاونی در دست اجرا را 4 هزارو 192 نفر اعضاءبا 400 واحد تعاونی نام برد و افزود:کل تعاونی فعال استان 3 هزارو 126 واحد تعاونی با قریب به یک میلیون و 400 نفر اعضاء و تعاونی غیر فعال هزارو 949 تعاونی  با 62 هزارو نفر را تشکیل دادند. اکرمی تعاونی بانوان را با 999 با 9500 نفر اعضاء دانست و ادامه داد:تعاونی فعال بانوان ، 549 واحد است و 5 هزارو 739 نفر عضو دارد.وی از وجود 139 واحد تعاونی مسکن مهر با 28 هزارو 647 نفردر استان خبر داد و گفت:که قریب به دو تعاونی متخلف شناخته شدند.

 برنامه هفته کارگر

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان به برنامه هفته کارگر از 5 تا 11 اردیبهشت اشاره داشت. به گفته اکرمی،  مراسم مختلفی در این هفته  پیش بینی شده است از جمله برگزاری رژه موتوری، مسابقات ورزشی، عطر افشانی گلزار شهدا، برگزاری مسابقات داستان نویسی جهت فرزندان کارگران،  برگزاری ایمنی در کار،  بازدید تیم پزشکی از کارخانجات ، و...

 

دیدگاه ها (0)
img