13

مهر

1403


اجتماعی

05 اسفند 1400 09:00 0 کامنت

اروین یالوم در کتاب رواندرمانی اگزیستانسیالیسم، می‌نویسد: «گروهی کودن شادمان را تصور کن که مشغول کارند. در فضای باز آجر جابه‌جا می‌کنند. به محض آنکه همه‌ی آجرها را در یک گوشه‌ی زمین روی هم چیدند، شروع می‌کنند به بردن آن‌ها به گوشه‌ی دیگر زمین. این کار بی‌وقفه ادامه می‌یابد و هر روز سال آن‌ها مشغول همین کارند. یک روز یکی از آن‌ها می‌ایستد و از خود می‌پرسد چه کار دارد می‌کند؟ در شگفت می‌ماند که هدف از جابه‌جایی آجرها چیست و از آن لحظه به بعد دیگر مانند گذشته از کار خود راضی نیست. من همان کودنم که از چرایی جابه‌جایی آجرها در شگفت مانده است».

احتمالا همه‌ی ما حداقل یک‌بار در زندگی پر فراز و نشیبمان به این نتیجه رسیده‌ایم که قادر به یافتن معنای مناسبی برای زندگی نیستیم. یالوم معتقد است که معنا و هدف دو بار مفهومی متفاوت دارند. معنا جستجو برای انسجام کلی است و هدف به مقصود، منظور و کارکرد اشاره دارد، اما با این وجود ما این دو را عموما با بار معنایی یکسانی در تعاملات روزمره به‌کار می‌بندیم. انسان‌ها ممکن است برای زندگی خود معنایی کیهانی یا این جهانی به کار بگیرند. معنای کیهانی به مفهوم وجود نقشه‌ای خارج و برتر از فرد است و بی چون و چرا به نظمی جادویی یا معنوی در جهان اشاره دارد. برای مثال ارسطو که به معنای کیهانی معتقد بود می‌گفت هدف زندگی بشر پیروی از خداوند است و خداوندتجسم کمال است.  معنای این جهانی به معنای شخصی فرد اشاره دارد و می‌تواند وجهات گوناگونی داشته باشد.

یکی از جنبه‌های معنای این جهانی، نوع دوستی است. شخصیت‌های داستان‌های کامو و سارتر، خود را با خدمت به دیگران راضی می‌کنند: یکی از قربانیان طاعون مراقبت می‌کند، دیگری فلوت نوازی است که گناه دیگران را می‌دزدد و چشم آن‌ها را بر شکوه، آزادی و نومیدی مقدس می‌گشاید. دیگرجنبه‌ی معنای شخصی، فداکاری برای یک آرمان است در واقع انسان همان چیزی است که آرمانی که خود برگزیده از و می‌سازد. ما می‌توانیم معنای کیهانی و این جهانی را در راستای هم برای خود معنا کنیم. به طور کلی اگر هنوز برای زیست خود معنا و سالتی نیافته‌اید، به شما توصیه می‌کنم که سریع‌تر مفهومی برگزینید، تا بتوانید صبح‌ها که از خواب برمی‌خیزید، معنای خود را به یاد آورید و با میل بیشتری زندگی کنید. مهم نیست که این معنا چقدر مورد تایید دیگران است، معنای شما باید به زندگی خودتان رسالت ببخشد و نور امید را در دلتان زنده نگه دارد. معنایتان پایدار.

دیدگاه ها (0)
img