داستان زندگی دختری که قربانی اعتیاد پدرش شد

سیل ویرانگر «کانابینوئید»



اعتیاد به مواد مخدر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد در هر سن و شغلی می‌تواند افراد را درگیر خود کند. روزبه‌روز هم به اشکال مختلف ظاهر می‌شود. مانند «کانابینوئید» یک ماده‌ی شیمیایی روان‌گردان و مصنوعی است که یا روی گیاهان خشک و خردشده اسپری می‌شود تا بتوان این گیاهان را کشید یا این‌که مایع آن فروخته می‌شود تا به‌صورت بخوری یا با استفاده از سیگار الکترونیکی و وسایل دیگر استنشاق شود. این مخدر مهم‌ترین عارضه آن ایجاد اختلالات رفتاری دوشخصیتی دوقطبی مانند رفتار خشونت‌آمیز و فکر کردن به خودکشی و قتل است. در اینجا نقش خانواده بیش از هر چیز دیگر موردتوجه قرار می‌گیرد، خانواده‌ای که می‌تواند فرزند خود را از دست غول اعتیاد نجات دهد یا او را وارد بازی کند و طعم تلخ اعتیاد را بچشد.مانند «پانته‌آ» یکی از دختران معصوم هرمزگانی که جرقه‌ اعتیادش از 12 سالگی زده شد تا 17 سال ادامه پیدا کرد. او با دیدن پدر در حال مصرف تریاک، کنجکاو شده بود که ببیند ماده‌ای که مصرف می‌کند چیست و اشتیاق و علاقه‌اش باعث شد تا به علت عدم آگاهی خود به دام مواد مخدر بیفتد، موادی این دختر را داخل باتلاقی بی‌انتها کرد و او هر بار بادست‌وپا زدن، بیشتر در آن غرق شد. پانته‌آ، مدتی بعد اسیر «کانابینوئید» شد. او با سخت‌ترین روزها و شب‌ها دست‌وپنجه نرم کرد، بارها به این باور می‌رسید که مرگ می‌تواند جایگزین خوبی باشد برای پستی، هراس، گریزگاه‌های تنگ، خوشنود کردن خانواده و دوستان، لبخندهای خالی یخ‌زده سال‌ها گذشت تا به این نتیجه رسید که آگاهانه اراده زندگی‌اش را به مراقبت نیروی برتر با کمک اطرافیان و متخصصان ترک اعتیاد بسپارد در اینجا امید شروع به تابیدن به تاریکی سردابی که او بود کرد. پانته‌آ پس از سال‌ها زندگی کردن با هیولای اعتیاد توانست‌ از چنگال آن رها شود وزندگی‌اش را بالاخره از غرقاب اعتیاد نجات دهد.
  
   
 کنجکاوی اعتیادآور  پانته‌آ »
به‌صورت تفریحی شروع به مصرف کرد و کم‌کم دوز مصرفش بالا رفت، پس‌ازآن همهٔ انواع مواد مخدر را امتحان کرد. در آن زمان نسبت به بیماری‌اش آگاه نبود و هنگامی‌که دیگران به او می‌گفتند معتاد است انکار و این‌گونه فکر می‌کرد که چون پدرش مصرف‌کننده است او نیز از نطفه مصرف‌کننده‌ و مصرف‌کننده هم از دنیا می‌رود.
ستواندوم محمد صمیمی مسئول آموزش همگانی و تخصصی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان در خصوص این دختر نوجوان گفت:«این دختر تا سن 17 سالگی دچار اعتیاد به انواع مواد مخدر بود که اکنون به مدت دو ماه است که اعتیاد را رها کرده است».
پانته‌آ فلش بکی به گذشته پرفراز و فرود زندگی خود زده و این‌طور بیان کرده که در سنین 12 سالگی کنجکاو شد پدرش ساعت‌ها در انباری منزل چه‌کاری انجام می‌دهد پدری که قبل از رفتن به انبار با مادرش مشاجره می‌کند. بعد از دقت نظر به اطرافش، متوجه شد که پدرش مواد مخدر از نوع تریاک مصرف می‌کند. او هم به دنبال حس کنجکاوی و ماجراجویی به‌صورت پنهانی اقدام به مصرف کرد بار اول از مصرف تریاک متنفر شد ولی برای بار دوم برای لذت‌بخش بود
 « این دختر مصرفش بالا رفت به دنبال آن مجبور بود آدم‌هایی را پیدا کند که مواد می‌فروختند در ادامه انواع مواد مخدر را چه خود تهیه می‌کرد و چه در مهمانی‌ها به او تعارف می‌شد برای اینکه به او نگویند بچه‌ای و گروه دوستانش را از دست ندهد و اینکه قدرت نه گفتن نداشت و متأسفانه هر موادی را استفاده کرد، این رویه با شرایط سخت از روزهای قبل ادامه پیدا کرد».
  
 «کانابینوئید» وسوسه‌آمیز
پانته‌آ مدت 5 سال درگیر اعتیاد شد در این سال‌ها بارها مادرش او را به کمپ ترک اعتیاد برد ولی پس از رهایی ازآنجا به دلیل ارتباط با دوستان معتادش باز به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا می‌کرد تا اینکه یک روز تو یک مهمانی که بدون اجازه از مادرش رفته بود یکی از دوستانش ماده مخدر جدیدی را تعارف کرد ولی او چون نمی‌دانست تأثیر آن بر بدن چگونه است در آن مهمانی مصرف نکرد و بعد از چند روزبه دلیل وسوسه‌های زیادی که شده بود این ماده را که به شکل سبزی‌های خشک بود استعمال کرد پس از مصرف آن به‌طور وحشتناکی احساس می‌کرد رگ‌های مغزش در حال بزرگ شدن است و ناخودآگاه به سمت آشپزخانه رفت و یک کارد را برداشته و با صدای بلند خواهر و برادرش را تهدید به قتل می‌کرد که در این میان همسایه وارد منزل شدند و او را به بیمارستان منتقل کردند پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان تصمیم جدی به ترک مواد مخدر گرفت والان مدت دو ماه است که پاک است ولی هنوز دچار بعضی از عوارض مصرف مواد مخدر است.
« با توجه به داستان غم‌انگیز این دختر خانم باید بگویم که وی یک مواد مخدر با نام خیابانی بونزا که نام علمی آن می شود کانابینوئید های سنتزی که از خانواده بزرگ  NPS ( مواد مخدر نوظهور) است را مصرف نموده که مهم‌ترین عارضه آن ایجاد اختلالات رفتاری دوشخصیتی دوقطبی هست خانواده‌ها لطفاً عوارض مواد مخدر را به فرزندانتان آموزش دهید و سعی و تلاش کنید تا برای فرزندانتان الگوی مناسبی باشید و پاکی را برای فرزندانش به ارمغان آورد».
  
 رهایی از چنگال افیونی با کمک خانواده
شاید برای بسیاری که از دور به مسئله اعتیاد و مواد مخدر می‌نگرند، عمل ترک اعتیاد، کاری ساده باشد اما واقعیت این است که برای آنانی که سال‌ها در دام آن افتاده‌اند، رهایی از چنگال افیون، آن‌قدر سخت و دشوار است که آن را یک معجزه می‌دانند. مهم‌ترین نهاد اجتماعی که در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند بسیار مؤثر باشد خانواده است
مسئول آموزش همگانی و تخصصی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان با اشاره به اینکه خانواده یک واحد اجتماعی است که افراد از طریق نسب، سبب و رضاع با یکدیگر به‌عنوان همسر، فرزندان، پدر، مادر، خواهر و برادر در ارتباط متقابل و بافرهنگ مشترک پدید آمده و باهدف مشترکی در کنار هم زندگی می‌نمایند گفت: «رسالت مهم خانواده‌ها ایجاد تفاهم و دوستی برای کنار آمدن و تعامل با میل‌ها و گرایش‌های متفاوت اجتماعی در سطح جامعه هست.» وی اهداف اساسی خانواده‌ها را برآورده کردن نیازهای افراد، برآورده کردن نیازهای جامعه، به دنیا آوردن و اجتماعی کردن، ایجاد زمینه اصلی یادگیری و آموزش و انتقال ارزش‌های اجتماعی 
دانست. 
ستواندوم محمد صمیمی عوامل زمینه‌ساز بروز جرائم در خانواده‌ها را ضعف نظارت والدین، طلاق، تکثر افراد خانواده، ممنوعیت و محرومیت‌های زندگی، ازهم‌گسیختگی روابط خانوادگی، حسادت، احساس حقارت، آرزوهای نامحدود، احساس گناه، تأثیر وسایل ارتباط‌جمعی، ضعف در باورهای دینی و مذهبی و نوع برخورد والدین مستبدانه، سهل گیرانه و گسسته عنوان کرد.

   

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها