اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد/ لغو ۱۴۰۰ پرواز در دنیا



اولین مشکلات فنی در اواخر روز پنجشنبه در آمریکا ظاهر شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت از جمله آزور و ۳۶۵ بود. خطوط هوایی فرونتیر که در دنور مستقر است، پروازها را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد و مشکلات مربوط به خدمات آنلاین مایکروسافت را مقصر خواند. این شرکت هواپیمایی توقف پروازهای سراسری را لغو کرد و روند از سرگیری پروازها را از ساعت ۱۱ شب به وقت نیویورک آغاز کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، گروه LSE که بازار بورس لندن را اداره می کند، اعلام کرد با یک مشکل فنی جهانی مواجه است که از انتشار اخبار جلوگیری می‌کند. در آسیا، کاربران ژاپنی در بعدازظهر، گزارش اشکالاتی در سرویس‌هایی از جمله مجموعه نرم‌افزار اداری مبتنی بر اینترنت مایکروسافت ۳۶۵ را آغاز کردند. خطوط هوایی در فرودگاه های بمبئی و هنگ کنگ به بررسی دستی اطلاعات مسافران روی آوردند.

    طبق گزارش رویترز، خطوط هوایی بزرگ آمریکا روز جمعه با اشاره به مشکلات ارتباطی، زمین گیر شدند. همزمان، شرکت های رسانه ای، بانک‌ها و شرکت های مخابراتی در سراسر جهان، اختلال فعالیت های خود را گزارش کردند.

    جدیدترین اختلالات درست پس از آن رخ داد که مایکروسافت اعلام کرد که قطعی سرویس ابری آزور را حل کرده است. صفحات وضعیت این شرکت قبلا نشان داده بود که آزور و مایکروسافت ۳۶۵ برای چندین ساعت با مشکل مواجه شده بودند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از سخنگویان مایکروسافت اعلام کرد این شرکت در حال بررسی اشکالات فنی و مشکلات گزارش شده است.

    همچنین طبق اعلام بی بی سی، اختلال گسترده سیستم‌های کامپیوتری در جهان بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و رسانه‌های عمده در جهان هم‌اکنون تحت تاثیر اختلال گسترده سیستم‌های کامپیوتری‌شان قرار گرفته‌اند.

    پروازهای فرودگاه سیدنی متوقف شده و یونایتد ایرلاینز هم پروازهایش را متوقف کرده است. مایکروسافت می‌گوید در حال اقدامات جبرانی برای رفع این مشکل مرتبط با ویندوز است.

    سیستم‌های المپیک پاریس هم تحت تاثیر قرار گرفته است

    کمیته برگزاری المپیک پاریس می‌گوید که فعالیت‌های کامپیوتری‌اش تحت تاثیر قرار گرفته است.

    اختلال در حرکت قطارهای بریتانیا

    همچنین حرکت قطارها در بریتانیا مختل شد. شرکت‌های بزرگ راه‌آهن در بریتانیا به مسافران هشدار دادند به دلیل «مشکلات گسترده سیستم‌های کامپیوتری» حرکت قطارها از صبح روز جمعه مختل شده است.

    این شرکت‌ها در پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از اختلال گسترده در سیستم‌های کامپیوتری خود خبر دادند، از جمله شرکت گتویک اکسپرس که قطارهایش که به فرودگاه گتویک در جنوب لندن می‌رود.

    این شرکت‌ها می‌گویند که این مشکل بر تابلوهای راهنمای حرکت قطارها در ایستگاه‌های قطار هم تاثیر گذاشته است.

    از مسافران خواسته شده که وضعیت قطار خود را از پیش بررسی کنند.

    فرودگاه ناریتا در ۶۰ کیلومتری توکیو خبر داده است که چند شرکت هواپیمایی‌ فعال در این فرودگاه دچار مشکلاتی با سیستم‌هایشان شده‌اند.

    اختلال در فرودگاه های هند و ژاپن

    در هند هم فرودگاه دهلی از تاثیر مقطعی اختلال‌ها بر خدماتش خبر داده است.

    فعالیت فرودگاه‌ها در ژاپن هم تحت تاثیر قرار گرفته است. صف طولانی چک در این فرودگاه است.

    اختلال در بورس لندن

    بورس لندن می‌گوید که فعالیتش «به طور عادی» انجام می‌شود اما در سیستم اخبار سهام این موسسه قطع شده است.

    بورس لندن در یک بیانیه اعلام کرد که سرویس خبری آر ان اس به دلیل مشکل شرکت ثالت قادر به انتشار اخبار سهام نیست.

    در بیانیه بورس آمده تیم‌های فنی در حال کار برای بازگرداندن این سرویس هستند.

    سرویس اطلاع رسانی آر ان اس سالانه حدود ۳۵۰ هزار اطلاعیه خبری را درباره بازار سهام منتشر می‌کند.

    اختلال سایبری در استرالیا و نیوزلند

    اختلال سایبری مربوط به مشکلات در شرکت امنیت سایبری کرود استرایک (Crowdstrike) و مایکروسافت، فعالیت رسانه ها، خرده فروش ها، خطوط هوایی و شرکت‌های مخابراتی در استرالیا و نیوزیلند را در روز جمعه تحت تاثیر قرار داد.

    به گزارش ایسنا، بانک کامن ولث که بزرگترین بانک استرالیاست، اعلام کرد بعضی از مشتریان این بانک به دلیل اختلال خدمات، قادر به انتقال پول نبوده اند. ایرلاین ملی کانتاس و فرودگاه سیدنی اعلام کردند هواپیماها دچار تاخیر شده اند اما همچنان پرواز می کنند.

    پلیس ایالت ویکتوریا اعلام کرد برخی از سیستم‌های داخلی دچار اختلال شده اند اما خدمات اضطراری به طور عادی، عمل می کند. تولید شماری از  شرکت‌های رسانه ای هم مختل شد.

    سخنگوی شرکت مخابراتی تلسترا روز جمعه اعلام کرد: درست مانند شماری از سازمان های دیگر، مسائل جهانی که بر خدمات کرود استرایک و مایکروسافت تاثیر گذاشته، برخی از سیستم‌های ما را مختل کرده است.

    در تماس رویترز، شرکت کرود استرایک روز جمعه، در یک پیام تلفنی ضبط شده اعلام کرد از گزارش های اختلال در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت مرتبط با حسگر فالکون، مطلع است اما به استرالیا اشاره ای نکرد.

    دفتر میشل مک گینس، هماهنگ کننده امنیت سایبری ملی استرالیا در شبکه ایکس اعلام کرد هیچ اطلاعاتی که نشان دهد این اختلال، یک واقعه امنیت سایبری بوده است، وجود ندارد.

    در این بیانیه که اشاره ای به کرود استرایک نشده است، آمده است: من از یک قطعی فنی در مقیاس بزرگ که امروز بعدازظهر بر تعدادی از  شرکت‌ها و خدمات در سراسر استرالیا تاثیر گذاشته است مطلع هستم. اطلاعات فعلی ما این است که این قطعی مربوط به یک مشکل فنی یک پلتفرم نرم افزاری شخص ثالث است که توسط  شرکت‌های آسیب دیده استفاده می شود.

    سخنگوی پارلمان نیوزلند گفت سیستم‌های رایانه ای پارلمان هم دچار اختلال شده است.

    بر اساس گزارش رویترز، شبکه رادیو تلویزیون دولتی ABC بدون اشاره به دلیلی اعلام کرد در حال تجربه یک اختلال بزرگ شبکه است. تام کانل، خبرنگار این شبکه، در پیامی از پیش ضبط شده که در اسکای نیوز استرالیا با مختل شدن برنامه‌های عادی پخش شد، گفت تصور نمی‌شود این قطعی در نتیجه هک باشد.

    توقف پروازهای برلین در پی اختلال اینترنتی

    سخنگوی فرودگاه برلین اعلام کرد: به دلیل مشکل فنی، همه پروازهای این فرودگاه در صبح جمعه، موقتا متوقف شده است.

    به گزارش ایسنا، سخنگوی فروگاه برلین به ماهیت این مشکل که با اشکال فنی سیستم های شرکت های هواپیمایی، بانک ها و شرکت های مخابراتی سراسر جهان به دلیل اختلال اینترنت همزمان شده است، اشاره ای نکرد.

    شرکت های هواپیمایی امریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز و الیجنت ایر، درست یک ساعت پس از اینکه مایکروسافت اعلام کرد: اختلال خدمات ابری خود را برطرف کرده است، پروازهایشان را در روز جمعه متوقف کردند.

    فرودگاه هامبورگ اعلام کرد چهار شرکت هواپیمایی در این فرودگاه، با مشکلات مربوط به اختلال سیستم شرکت امنیت سایبری کرود استرایک روبرو شده اند اما این اختلالات، قابل مدیریت است.

    سخنگوی فرودگاه زوریخ اعلام کرد مشکلاتی را تجربه نکرده اما پروازها به برلین لغو شده است زیرا برلین، پروازهای ورودی را تا ساعت ۱۰ جمعه به وقت گرینویچ نمی پذیرد اما فعالیت های دیگر به شکل عادی در جریان است.

    لوفتهانزا اعلام کرد که بر اثر اختلالات اینترنتی، با مشکل جزئی روبرو شده است اما ممکن است برخی از پروازها لغو شده یا دچار تاخیر شوند.

     بر اساس گزارش رویترز، اسپانیا هم مشکلات رایانه ای در فرودگاه های خود را گزارش کرده است. همزمان، رایان ایر که بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا از نظر تعداد مسافر است، درباره اختلالات احتمالی هشدار داد اما به ماهیت آنها اشاره ای نکرد.

    پروازهای فرودگاه امام(ره) اختلالی ندارند

    در این میان اعلام شده که این اختلال در کشور ما ایجاد نشده و پروازها و قطارها طبق روال برقرار هستند.

    به گفته مدیرعامل فرودگاه حضرت امام (ره)، پروازهای این فرودگاه بدون هیچ اختلالی در حال انجام است.

    همچنین جواد صالحی آرتیمانی -  مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام(ره) - در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: قبلا سیستم پذیر مسافر در فرودگاه امام(ره) توسط یک شرکت اروپایی انجام می شد اما از ۱۴۰۱ سال به بعد سیستم پذیرش مسافر توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی انجام می شد.

    وی افرود: در حال حاضر تمام ایرلاین های ایرانی و خارجی در بستر نرم افزار این شرکت ایرانی پروازهای خود را انجام می دهند.

    مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام(ره) تصریح کرد: تا به این لحظه برای پروازها و پذیرش مسافران هیچ مشکلی وجود ندارد و سیستم کار خود را انجام می دهد. گزارشی مبنی بر وجود اختلال در شبکه نیز دریافت نکرده ایم.

    توقف پروازهای چند ایرلاین

    همچنین طبق اعلام یورونیوز، خطوط هوایی مانند کانتاس در استرالیا و حداقل دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در ایالات متحده، خطوط هوایی فرانتیر و «سان‌کانتری ارلاینز» مجبور به توقف پروازهای خود شده‌اند.

    تریدرها از لندن تا سنگاپور سرگردان شدند

    به گزارش ایسنا، تریدرها در بازارهای نفت، گاز، برق، سهام، ارزها و اوراق قرضه از لندن تا سنگاپور، به دلیل اختلال سایبری جهانی، برای انجام فعالیت در روز جمعه، به مشکل برخوردند.

    شرکت مالی LSEG که بازار سهام لندن را اداره می کند، اعلام کرد پلتفرم داده و اخبار ورک اسپیس این شرکت، به دلیل یک مشکل فنی جهانی شخص ثالث، با اختلالی روبرو شده که دسترسی کاربران در سراسر جهان را با مشکل روبرو کرده است.

    بورس انرژی اروپایی در اطلاعیه داخلی که توسط رویترز مشاهده شد، اعلام کرد: مشتریان پلتفرم معاملات نفت و گاز «تری پورت»، به دلیل مسائل زیرساخت مربوط به فراهم کننده خدمات شخص ثالث، مشکلاتی برای انجام معاملات دارند.

    اختلال در معاملات شرکت های بزرگ نفتی شِل و بریتیش پترولیوم

    دست کم شش منبع معاملاتی در شرکت های بزرگ نفتی شِل و بریتیش پترولیوم و همچنین شرکت بازرگانی کالای ویتول اعلام کردند که فعالیت هایشان دچار وقفه شده است اما خود این شرکت ها به درخواست اظهارنظر، پاسخی ندادند.

    یکی از این تریدرها گفت: ما مادر همه اختلالات بازار جهانی را داریم. افراد نمی توانند پس از ری استارت رایانه های خود، آنها را روشن کنند.

    یک تریدر دیگر گفت: افرادی که ری استارت نکرده اند، مشکلی ندارند.

    سخنگوی صنعت مالی «دویچه کردیت ویرتس شافت» آلمان اعلام کرد بانک های آلمانی هم با اختلالاتی مواجه شده اند.

    بانک کاپیتِک آفریقای جنوبی اعلام کردند کارت های پرداخت، دستگاه های خودپرداز و خدمات برنامه، پس از اینکه دچار اختلالات شدید شدند، به وضعیت عادی برگشته اند.

    بانک های بزرگی نظیر جی پی مورگان، اچ اس بی سی، گلدمن ساکس و بارکلیز، در این باره اظهارنظر نکردند.

    علاوه بر بخش مالی، خطوط هوایی بزرگ آمریکا در روز جمعه، زمین گیر شدند. هنوز معلوم نیست که آیا توقف پروازها به دلیل اختلال اولیه در خدمات ابری مایکروسافت بوده است یا خیر.

    اختلال سایبری در برخی سیستم های الکترونیکی امارات عربی

    دولت استرالیا اعلام کرده است به نظر می رسد این اختلال مربوط به اشکالات فنی در شرکت امنیت سایبری جهانی «کرود استرایک» است.

    بر اساس گزارش رویترز، وزارت خارجه امارات عربی متحده روز جمعه اعلام کرد اختلال سایبری جهانی، برخی از سیستم های الکترونیکی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و به کاربران توصیه کرد تا زمانی که این مشکل حل نشده است از هرگونه معامله خودداری کنند.

     

    عامل اختلال «نرم‌افزار شرکت ثالث» است

    مایکروسافت «نرم‌افزار شرکت ثالث» را عامل مشکل معرفی کرد.

    اختلال به داروخانه ها هم رسید

    همچنین اعلام شده، اختلال جهانی به داروخانه‌ها نیز رسیده  است و خدمات داروخانه‌ها در انگلیس هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

    جورج کورتز، مدیرعامل کراود استرایک گفته حل مشکل اختلال فنی گسترده در سیستم های کامپیوتری شاید ساده نباشد!

    اپلیکیشن سیستم بهداشت و درمان همگانی بریتانیا هم از کار افتاده است.

    لغو ۱۴۰۰ پرواز در دنیا

    طبق آخرین اعلام بی بی سی، تقریبا ۱۴۰۰ پرواز در سراسر جهان لغو شده است.

    به گفته شرکت سیریوم که پروازهای هوایی جهان را بررسی می‌کند، امروز حدود ۱۱ هزار پرواز تجاری در سراسر جهان تا ساعت (۱۱ امروز به وقت بریتانیا) برنامه ریزی شده بود که ۱۳۹۰ پرواز لغو شده است.

    شمار پروازهای لغو شده در برخی از کشورها تاکنون بدین شرح است:

    - آمریکا: ۵۱۲ پرواز

    - آلمان: ۹۲ پرواز

    - هند: ۵۶ پرواز

    - ایتالیا: ۴۵ پرواز

    - کانادا: ۲۱ پرواز

    طبق آخرین گزارش بی‌بی‌سی، مایکروسافت اعلام کرده که «علت اساسی» رفع شده است.

    مایکروسافت می‌گوید «علت اساسی» قطع گسترده سیستم‌های کامپیوتری برای برنامه‌هایش برطرف شده است، اما «تاثیر باقی مانده» همچنان بر برخی از سرویس‌ها وجود دارد.

    این شرکت قبلا گفت که این مشکل به دلیل «به روز رسانی یک پلتفرم نرم افزاری شرکت ثالث» بروز کرده است.

    برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
    0 / 200
    • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
    • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

    آخرین خبرها