پیوند افزونه‌های واقعیت مجازی به کالبد زندگی حقیقی بشر؟!


نویسنده: مصطفی قلندری

  به قلم مصطفی قلندری
 
 
  اول: در ابتدا شاید به نظر برسد، غایت ادراکی بشر ازغوطه وری در دریای پیشرفت ؛اشباع نظری و عقلی را به نهایت رسانده و در قدم های پایانی رسیدن به قله می باشد؛ اما اخبار جدید و رصد روند تحولات تکنولوژیکی جدید ، ابطال این گزاره را مطرح می سازد. شاید ایجاد فضای تحت وب و دنیای ارتباط ۲ بعدی ؛ ابدیت پیشرفت بشر و موج سوم فراصنعتی الوین تافلر ،نهایت گسترش دنیای ارتباطات بشر تلقی می گردید ولی انگار این کرانه، افقی برای غروب و خاموشی ندارد! ابتدا ایجاد پلتفرم های مجازی و اپلیکیشن های ارتباطی ، رمز ارزها و پول های دیجتال و این بار قرار است meta دنیا را مسحور خود سازد! این بستر جدید به شدت در حال گسترش کره ی مجازی خود و زایش کلونی و شهرک های مجازی برای سکونت بشر جدید در دنیای خود می باشد.
دوم: مقصود در این مطلب ؛توصیف و تعریف متاورس و پدیده meta نیست، بلکه تبیین نوع زاویه ی نگاه به گزاره های ماورایی و تعریف اتمسفر زیست نوین جهانی برای ایده پردازان meta می باشد. اینکه با آواتارهای مجازی و دیتا سنترهای حقیقت مجازی و عینک های ۳ بعدی ، کالبد نظم و ساختار موجودیت هستی دچار شریک گردد، مبتنی بر عقل،فطرت و باورهای موحدانه نیست! افزونه های مجازی ، شاید در تسهیلگری و ایجاد شبکه های تودرتوی جهانی در زمینه های تعریف بستر نوین برای سرگرمی، فعالیت های هنری و تولیدات اقتصادی  دیجیتالی مناسب باشد ولی قادر به باز تولید یک زیست کره جدید برای بشر نوین؛ خارج از مقهوریت باورهای توحیدی نیست! تقاطع گیری جنبش های سریع علمی در زمینه های هوش مصنوعی، رباتیک و بسترهای  جدید فعالیت مجازی بیانگر تلاش برای ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر نگاه های جاودان سازی بشر دیجیتالی می باشد!  ورود غول های تکنولوژیک کامپیوتری مثل مایکروسافت و همکاری با افراد مشهور دنیای ارتباطات مجازی مثل مارک زاکربرگ در زمینه تعریف یک زیست کره مجازی و یک فراجهان نوین برای فرار از کدام مقوله و مرحله از زندگی بشر در جهان حقیقی می باشد!
سوم: اساسا مبتنی بر فلسفه علم و نظاره ی امتداد  تاریخ ، علم در خدمت تمام بشر نبوده، بلکه یک ابزار سلطه سازی هم به حساب آمده است و این مقوله که  بازیگران بزرگ پشت پرده رویدادهای جهانی برای آحاد مردم تبیین کرده اند که علم در خدمت تمام بشر بوده، یک دروغ قابل راستی آزمایی است! کندوی بزرگ فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ ، اکنون چند میلیارد مشترک دارد؟ meta به دنبال یک منظومه افلاکی مجازی برای شهروندان خود می باشد. منظومه ای که با الهام گرفتن از نظم و برهان طبیعت ، به دنبال چیره گشتن بر این برهان و رب النوع ! ساختن برای مشترکان [بندگان]خود می باشد. باید دید که تا چه میزان در لفافه ی تکنولوژی و پیشرفت علم، بشر مستعمره ی صاحبانِ قدرت جهان در یک فراجهان جدید خواهد بود!
     
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها