13

مهر

1403


اقتصادی

12 خرداد 1401 20:22 0 کامنت

رئیس کل کانون صرافان ایران از ممنوعیت معاملات فردایی طلا خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، احمد لواسانی اظهار کرد: معاملات فردایی ارز به شدت ممنوع شده است و با معامله‌گران آن برخورد جدی انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های جدی در راه است که جزئیات آن اعلام می‌شود، گفت: برنامه‌های جدی برای بازار ارز، طلا و سایر کالاهای گران‌بها پیش‌بینی شده که قرار است اجرا شود. 

 

 بازداشت ۲ تن از دلالان بزرگ ارزی

یک منبع آگاه بیان کرد: صبح امروز دو نفر از دلال های بزرگ طلا و ارز که نام اختصاری یکی از آنها م. ش است به اتهام معاملات غیرقانونی و گسترده طلا و ارز بازداشت شدند.

بورس ۲۴ هم به نقل از منابع آگاه خبر داد سران قوا در جلسه شب گذشته به بانک مرکزی مجوز دادند تا در بازار به طور نامحدود مداخله کند.
گفته می‌شود صرافی‌های منتخب برای اجرای این مصوبه از دیشب تا دیروقت در بانک مرکزی جلسه سرنوشت‌سازی داشته‌اند.

علی صالح آبادی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود اختیارات ویژه ارزی به بانک مرکزی داده می‌شود.

 

معاملات فردایی چیست؟

با توجه به اینکه در نظام پولی و بانکی کشور معاملات آتی ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود و براساس مقررات این کار غیرقانونی است، در سال‌های اخیر بازاری غیررسمی در اقتصاد کشور تشکیل شده است که اصطلاحا به آن بازار معاملات فردایی گفته می‌شود. با توجه به وجود این معاملات، مطالعه‌ای در پژوهشکده پولی و بانکی کشور انجام شده است که در آن به بررسی تجربه و ماهیت حقوقی معاملات فردایی ارز در بازار غیررسمی پرداخته است.در این پژوهش تعریف مشخصی از معاملات ارزی فردایی عنوان شده است.

در این تعریف آمده است منظور از معاملات ارزی فردایی، مبادلاتی است که در آن ذی‌نفعان بازار ارز در پایان یک روز معاملاتی، در رابطه با قیمت ارز در روز آینده با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و براساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ ارز در روز آینده دارند، تعهداتی طرفینی را بر عهده می‌گیرند. در واقع تلاش می‌کنند با پیش‌بینی صحیح نرخ ارز در آینده به سود مرتبط دست پیدا کنند و طبعا زیان ناشی از پیش‌بینی ناصحیح خود را نیز می‌پردازند.

 

منبع: ایسنا، فارس، تجارت نیوز، سرپوش

دیدگاه ها (0)
img